RECENSION Fenixklubben recenserar – Nr 2, 2021 (och tidigare)

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
1617195830247.png
Fysisk tidning: http://43710.shop.textalk.se/fenix/2021/fenix-nr-2-2021
Digital tidning: Verkar i skrivande stund inte finnas?


En sak jag saknat litegrann när jag skickat in saker till speltidningen Fenix är lite respons. Fenix självt är ju annars ett utmärkt ställe att få sina verk recenserade, men de saker man skickar in dit blir ju däremot inte bedömda på samma sätt. På sin höjd kanske man hör nån gång senare att nån uppskattat en artikel.

Eller jag vet inte, det kanske bara är jag. Ni andra kanske överröses av privata recensioner, bedömningar och tillrop.

Hur som helst har jag ett annat problem också: Jag läser väldigt lite Fenix. Trots att artiklarna generellt är korta, lättlästa och åtminstone borde kunna ge mig något även när de gäller spel jag inte spelar så blir Fenix mest toalettläsning för mig och jag ligger alltid minst ett år efter.

Tidigare har jag rönt viss framgång i att komma mig för att se mer film genom att starta Filmklubben och spela mer datorspel genom Speltimmen, så jag tänkte se om jag kan lösa båda mina Fenixproblem samtidigt genom att starta Fenixklubben.

Tanken är enkel: Varje gång ett nummer av Fenix kommer ut så startar jag (eller nån annan som hinner före) en tråd. I tråden listas allt spelmaterial som finns med i numret. I tråden åtar jag mig sedan att skriva en kort text om vad jag tyckte om någon av artiklarna. Inte alla – men minst en.

Vill du vara med? Välj en Fenixartikel och skriv några ord om den. Det kan vara samma artikel som någon annan redan skrivit om, men målet med klubben är egentligen att så många av artiklarna som möjligt ska få någon form av omdöme eller kommentar. Och fokus ligger på sådant skrivet av forumiter – så vet man att en artikel som hittills inte pratats om är skrivet av en forumit så är det snällt att ta sig an den artikeln och tagga forumiten i fråga.

Man får vara kritisk, men inte elak.

Eftersom det här är den första Fenixklubben så får man recensera även saker ur tidigare nummer, men detta är de artiklar med rollspelsmaterial jag tycker mig hitta i nummer 2, 2021:
  • Triangeln i pyramiden (100)
  • Miss-öde i Selaran (Ödesväktarna)
  • Djungelns delikatess (Vindsjäl)
  • Tales of the Unexpected (ospecifierat)
  • Mishaps (Mythras)
  • Magiska missöden (Hjältarnas tid)
  • Fummel & Fadäser (Eon)
  • Wardtattles lada (Chock)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag har läst Djungelns delikatess till Vindsjäl.

Som vanligt gillar jag Vindsjäl-illustrationerna. De är liksom glada och färggranna på ett sätt som sällan syns i rollspel, och det tycker jag om.
Äventyret är lite för ostyrigt för mig. Det består till större delen av några händelsetabeller, och jag personligen brukar föredra lite mer sammanhängande strukturer. Delar av texten beskriver också sådant jag har lätt att se som "självklarheter" eller som faller sig naturligt utifrån premissen. Men det mesta är ganska användbart, och även om jag nog skulle komplettera med lite konkreta förberedda platser med intressanta förutsättningar att ta hänsyn till så är det en väl fungerande grund.

Jag hade gärna sett mer inslag av player skill, tror jag. Det känns som att det är väldigt mycket tärningsslag som avgör vad man lyckas med här. Kan spelarna själva komma på några strategier för att försöka hitta ägg eller Oswas, eller är det bara tärningen som bestämmer? Jag har inte läst Vindsjäl ännu, så jag vet inte var spelarutmaningen är tänkt att ligga.

Jag gillar Oswas som idé, men hade gärna gett dem någon mer twist. De är fina fåglar som lägger stora ägg, men sen då? Det introduceras eller beskrivs också ett annat djur, Pimo – hade man kunnat göra något intressant mellan dem? Satt Oswan och Pimon i ett sammanhang? Jagar Pimos också efter Oswa-ägg, till exempel? Överlag hade jag gärna sett lite kopplingar och strukturer att greppa tag i och leka med som SL, det hade gett artikeln lite mer oomph.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Grymt bra initiativ! Skall se om jag kommer åt att läsa och recensera. Tyvärr har jag inte tillgång till no. 2, så möjligheten att titta på tidigare ex är välkommet
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Jag tog en titt på Miss-öde i Selaran till Ödesväktarna.

Först och främst, att i titeln få in en ordvits baserad på numrets tema – och som sedan dessutom fortfarande faktiskt är kopplat till numrets tema – är femtioelva guldstjärnor.

Premissen är även den kreativ och underhållande, med en väldigt otippad gärningsperson. Scenariot känns som en riktigt bra synekdoke för Ödesväktarna som spel: deckarmysterier och demoner i pseudo-babylonsk miljö. Det bjuds på en klurig mordgåta och ett trevligt persongalleri. Ledtrådarna pekar i lite olika riktningar på intressanta sätt, men det verkar alltid finnas flera vägar till samma slutsats. Smart och snyggt!

Jag har några tankar som eventuellt kunde vara konstruktiva till framtiden:
  • Jag upplevde att det var lite svårt att få en överblick över ledtrådarna – vilket gjorde det knepigare att visualisera ungefär hur scenariot kunde utspela sig vid spelbordet. Det kan vara en preferensgrej, men jag hade känt mig tryggare med att spelleda ifall jag kände att jag hade bättre koll på ledtrådarna, så att jag inte råkade missa något viktigt. Så jag hade nog gjort en egen sammanställning av dem.
  • Gärningspersonen är tänkt att försöka motverka utredningen och lägga skulden på en annan misstänkt, vilket jag upplever som lite klurigt att få till i praktiken. Dels får man inga explicita ingångar på hur hen lägger skulden på någon annan, dels tänker jag att det finns en risk att man som spelledare godtyckligt råkar sabotera spelarnas möjlighet att lösa scenariot. Det kan vara jag som är harig, men jag hade jättegärna fått lite tankar och tips i scenariot.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Rent fräckt efterfrågar jag nu recensioner av mina artiklar:
"Alvisk mat", #6 2020
"100 böcker du måste läsa", #5 2020
"Achernaé den vise", #5 2020
"Ravaliels groteskerier", #3 2020
 
Top