Nekromanti Fenix: vad borde tidningen innehålla?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Med tanke på den här tråden, och blogginlägget den länkar till, så blev jag nyfiken på vad som är intressant för oss som hänger på wrnu att läsa om i Fenix.

Vilka delar i tidningen intresserar dig nu? Vad saknar du? Vad skulle kunna förbättras?

Själv tycker jag om att läsa artiklar som tipsar om metoder att skapa äventyr, kampanjer, spelvärldar eller för all del rollspel.

Jag ger inte så mycket för betygsättning av nya spel; hellre en genomgång på vad spelet innehåller, hur det funkar och hur kvaliteten är (dvs det som brukar stå i en vettig recension, fast inget betyg på någon skala).

Jag tycker om att få exklusivt officiellt material till olika rollspel; regler, äventyr, äventyrsplatser eller kuriosa.

Jag tycker ännu mera om äventyr, äventyrsplatser eller annat som går att använda till flera olika rollspel.

Jag tycker om inspirerande artiklar om historiska eller nutida händelser som kan användas i rollspel; kanske en artikelserie om hemliga sällskap, kända militära slag, urban legends eller fortifikationsverk.

Jag tycker om att få insyn i olika delar av hobbyn; djupa intervjuer med spelskapare, konventspersonligheter eller andra som har inflytande inom hobbyn.

Korta nyhetssvep är inte så intressanta för mig. Jag får mina nyheter från the internetz varje dag.

Kalendarium över viktiga kommande spelhändelser, så som konvent eller releaser (som hålls) kan vara kul att ha liggande i hyllan.

Jag skulle vilja se en nostalgi-del: en tillbakablick på äldre svenska och utländska rollspel och humoristiska anekdoter om vad som är bra och dåligt med dem.

Tror att jag också skulle uppskatta en Dokument Utifrån-sida: information i korthet om vad som händer inom rollspel på den internationella marknaden.

Det får gärna vara ett par artiklar om mindre kända rollspel då och då också. Fast snart klassas nog alla svenska rollspel in i den kategorin :gremwink:

Var det en väldigt uttömmande lista? Skulle just DU kunna bidra med något av det?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag ställer mig nog bakom typ allt här.

Det jag läser mest är nog recensioner, skulle jag tro. Fast för mig får de gärna sätta betyg, även om jag skulle önska en grövre skala, säg 1-5. och att man bara hade en skala, och lät eventuella skillnader mellan design/text/whatever framgå i texten.

Sedan gillar jag äventyrsuppslag och kampanjmiljöer, även om jag inte använder dem.

Jag gillar intervjuer, även med t.ex Riotmindsfolket och andra jag inte ger mycket för.

Jag ger däremot inte mycket för "så skriver du äventyr", men det är nog för att jag oftast upplever såna artiklar som rätt dåliga.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
krank said:
Jag ger däremot inte mycket för "så skriver du äventyr", men det är nog för att jag oftast upplever såna artiklar som rätt dåliga.
Hm. Jag skulle nog förtydligat att det bör vara något bra och nytt med dem. Ganska ofta får man samma gamla tips om och om igen, vilket är lite synd.

Just den här delen tycker jag dock är något som man borde kunna förbättra. Här på forumet tycker jag man kan hitta väldigt intressanta vinklar på ämnet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
poniz said:
Just den här delen tycker jag dock är något som man borde kunna förbättra. Här på forumet tycker jag man kan hitta väldigt intressanta vinklar på ämnet.
Hm, man kanske borde skriva en artikel om fästytor, baroner och ostar ur kampanjplanerarperspektiv? =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är knivigt det där med sifferbetyg, eftersom det lätt blir inflaton i överbetyg. Och vad som t ex är en sjua för mig är nåt helt annat för en annan. Men de får gärna vara kvar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Arfert said:
Det är knivigt det där med sifferbetyg, eftersom det lätt blir inflaton i överbetyg. Och vad som t ex är en sjua för mig är nåt helt annat för en annan
Absolut. Det är viktigt att recensenten förstår och tidningen kommunicerar att betyg på olika produkter till exempel inte kan mätas med varandra (produkt X fick 9 och produkt Y 8, alltså är X bättre) utom möjligen om det är samma recensent. Jag ser betygen som en minirecension - såhär glad eller nöjd tyckte recensenten sig bli med produkten. Sedan måste jag läsa recensionen för att fatta mer specifikt, och kunna bilda mig en riktig uppfattning...
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag skulle främst vilja ha (mer) intervjuer. Om jag fick bestämma ännu mer skulle jag vilja att de inte hade upplägget fråga/svar utan hade mer sammanhang och djup (alltså att den som intervjuar lyfter fram och resonerar kring det som hon tycker är intressant, och inte bara återger intervjupersonens svar).

Fast jag gillar fråga/svar-intervjuer också.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
poniz said:
Just den här delen tycker jag dock är något som man borde kunna förbättra. Här på forumet tycker jag man kan hitta väldigt intressanta vinklar på ämnet.
Hm, man kanske borde skriva en artikel om fästytor, baroner och ostar ur kampanjplanerarperspektiv? =)
Ja, det är precis vad du borde (ska) det!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ska det vara mer intervjuer tycker jag absolut att de måste vara mer analytiska och reflekterande. De här fråga/svar-grejerna är verkligen skittråkiga, det enda som kunnat rädda dem vore nån slags briljant postironisk touch.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Först vill jag fråga mig om huruvida Fenix ska vara något som är vad de som hänger på wrnu och diverse andra forum önskar sig. Det skadar inte, förstås, men det kan vara värt att fundera på vad målgruppen är.

Hursom. Jag uppskattar Fenix mycket på flera sätt, i dess nuvarande form. (Förnyar prenumerationen 3 år i stöten...) Visst, det kan variera lite i kvalitet, och visst, jag använder inte äventyr och liknande, egentligen, även om det kan vara kul att bläddra i.

Det jag uppskattar mest är recensionerna, även om även de verkligen håller varierande kvalitet (jag är fortfarande övertygad om att det måste ha varit ett tryckfel i betygssiffrorna i förra numrets recesion av Eclipse Phase - maken till konstig betygssättning givet texten har man sällan sett!). Jag ser dem som ett mer detaljerat nyhetssvep.

Jag uppskattar dock också det vanliga nyhetssvepet. Jag hänger förvisso här, men jag läser sällan en massa forum och nyhetssajter. En kort sammanfattning är bra för mig. Tja, jag är ju också gammal nog att gilla grejer på papper.

Så till det jag vill att Fenix ska vara. Jag vill ha en redaktion som gör ett urval som gör att man kan få en klassisk mix av överblick, djupdykningar, recensioner och material. Helt enkelt det som utmärker ett magasin med en bra redaktion. Jag tycker att detta är vad Fenix försöker vara idag. Så, föga visonärt var min åsikt. Jag accepterar en viss variation i kvalitet på enskilda artiklar, och jag inte bara accepterar utan uppskattar vissa sidospår (exempelvis inside-artikeln om Gigantoskops spelmakande i sista numret var riktigt intressant, tyckte jag).

Jag vill också att Fenix ska vara relativt lättillgänglig. Dels för att jag själv inte är så himla insatt i allt, men också för att jag gillar om det finns något som den som endast är flyktigt intresserad (läs: spelar ett eller två vanliga svenska spel någong gång ibland) kan plocka upp och få visst nöje av. Till detta hjälper snyggt och tilltalande format, samt lättsamma inslag som Birger. Just layout, form och illustrationer ser jag som Fenix starkaste kort, och helt nödvändigt.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Konstigt det här med betygssiffrorna som så ofta diskuteras - jag tycker att de är en ganska liten del av tidningen. De är ju inte mer än en enda skribents synpunkter. Jag tycker att själva recensionen, där man i regel får en del matnyttig konsumentinformation, är mer intressant.

Något jag istället vill fokusera på är det stora i varje nummer: den 16 sidor långa bilagan. Det är ett fantastiskt tillfälle för branschen att synas i en tidning som säljs landets Pressbyråer. Så långt i distributionen är det inget annat rollspelsförlag som når. Det är egentligen en unik möjlighet. Jag menar alltså att de förlag som fortfarande finns borde lägga betydligt mer krut på att synas i Fenix mittbilaga. En kostnadseffektiv lösning i det pressade läge branschen just nu befinner sig i. Dessutom är det ju riktigt kul att få en hel bilaga till sitt favoritspel. Mer är svårt att få ut av en tidning som Fenix.

Sen måste jag också instämma med Hakanlo om tidningens målgrupp; det är inte säkert att det här forumet är särskilt representativt. Därmed inte sagt att vi inte ska diskutera Fenix. Klart vi ska! Men det kan ju vara bra att tänka på att det finns folk bortom detta forum.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Det enda jag egentligen har riktig nytta av är mysiga maffiga äventyr till klassiska fantasyspel (plus Järnringenspel).

Men jag har varit här på rollspel.nu tillräckligt för att den mesta svenska rollspelsdiskursen handlar om helt andra saker: indie, indie, indie, samt lajv, feminism, j-rpg, etc etc.

Så jag tänker inte skriva "gör om tidningen till ett nostalgiskt fantasymagasin av typen White Dwarf, Warlock eller Warpstone, och publicera fantasyäventyr efter fantasyäventyr som kan användas till BRP:iga spel."

Egentligen är väl den Fenix-feature som ligger närmast mina egna intressen Birger Barbaren.

Så slopa aldrig Birger! kan jag ju skriva.
 
Top