Nekromanti Fenix nr 4/11 ute nu!

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Once Upon a Time in the North är det första spelmaterialet Kenneth Hite skrivit direkt för Fenix. Hite är extra aktuell just nu, då han precis fått två Origin Awards för sin medverkan i Dresden Files - där Your Story blev bästa spel och Our World bästa setting. Fenix nr 4/2011 är ett nummer fullmatat med rollspelsmaterial, som en 20-sidig bilaga till Coriolis, nya raser till New Horizon, den hemlighetsfulla Mitheraskogen till Eon, ett mystiskt kvarter i Gamla Haga till Sägen/Legend, turneringar och krigsspel i Lost Roads of Lociam och äventyrsuppslag i Stockholm till Transhuman Space. Missa inte heller artikeln och intervjun med Fredrik Malmberg i samband med den nya Conanfilmen, de 20 recensionerna och Birger Barbaren.

Läs mer om senaste numret här!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tack och bock!

Den trillade ned i lådan igår. Ser ut som ett riktigt fint nummer. Ska bli trevligt att läsa det.

Keep it up!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fint nummer! Men en konstig rubrik till min recensin, aja baja redaktionen! :gremwink:
Det är en ANNAN Steve Jackson.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ska bli intressant, speciellt att läsa min första artikel :gremcool:





/Poseur
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Artikeln om Mitheraskogen till Eon har jag skrivit.





/Poseur hoppas att folk gillar den
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Poseur said:
Artikeln om Mitheraskogen till Eon har jag skrivit.





/Poseur hoppas att folk gillar den
Coolt. Då ska jag faktiskt ta och försöka läsa den, fast jag sällan faktiskt läser scenarion inriktade på specifika rollspel - eftersom jag inte spelar något av de rollspelen som brukar ha med scenarion i Fenix.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Inte jag heller, men jag tittar gärna på bilderna till Coriolis. Fint spel det där. :)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Vad är grejen med äventyrsplatser egentligen? Varför inte ett gammalt hederligt äventyr?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Magnus Edlund said:
Vad är grejen med äventyrsplatser egentligen? Varför inte ett gammalt hederligt äventyr?
Tror det handlar om att de mest aktiva rollspelsförfattarna nuförtiden är en ny kull, som själva föredrar lösare beskrivningar före specifika (och därmed mer "låsta") äventyr.

Har fått samma känsla på (de svenska) rollspelforumen.

Samma trend som avspeglas i "player empowered" "indie" rollspel, typ.

Förhoppningsvis är inte tiden för maffiga och välskrivna äventyr med bra historier, kartor och NPCer (typ "Enemy Within" eller "Undergångens Arvtagare"*) över för gott, Magnus! Det skulle du iallafall inte bli ensam om att sörja...


*) i fallet kartor - nåja...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
CapnZapp said:
Tror det handlar om att de mest aktiva rollspelsförfattarna nuförtiden är en ny kull, som själva föredrar lösare beskrivningar före specifika (och därmed mer "låsta") äventyr.

Har fått samma känsla på (de svenska) rollspelforumen.

Samma trend som avspeglas i "player empowered" "indie" rollspel, typ.
Nu kanske jag är ute och cyklar, men får bestämt intrycket att det är lättare att skriva en äventyrsplats än ett äventyr. En äventyrplats är i princip en miljö och ett utgångsläge, medan ett äventyr är detta samt ytterligare händelser.

Men kanske är äventyrsplatser det enda sättet att skriva äventyr utan att de blir rälsade?
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Det beror lite på vad du menar. Jag skulle väl säga att ett öppet äventyr är lite mer än bara platser. Om du exempelvis tittar på det helt fantastiska Armitage Files till Trail of Cthulhu så består det i princip bara av platser, personer och handouts. Och lite händelser för att sätta igång spelarna. Det är ett av de maffigaste enskilda äventyren jag har. Runt 150 sidor äventyr och ytterligare dryga 60 sidor handouts. Det är ett äventyr som inte är rälsat på något sätt, vilket i sig är en bedrift med tanke på hur rälsade ToC-äventyren vanligtvis brukar vara iom Gumshoe-mekaniken.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Du har inte fel, det är fan så mycket lättare. Det är bl.a. därför jag gått åt det hållet. :gremwink:
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Väl jobbat! Jag reagerade på 1) att jag inte kände igen namnet på den som skrivit artikeln, och 2) att det var en väldigt, väldigt trevlig artikel. Så här i efterhand känner jag nästan att jag borde ha listat ut att det var du som låg bakom den. Hoppas att Neogames fortsätter att engagera dig (även förutom Demographica Mundana, som du väl redan håller stadigt i tillsammans med Ymir?).
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,644
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Magnus Edlund said:
Vad är grejen med äventyrsplatser egentligen? Varför inte ett gammalt hederligt äventyr?
Det är lättare och roligare att skriva, vilket helt klart är en anledning till att jag föredrar att skriva sånna! :gremgrin:

Men det finns också andra fördelar - äventyrsplatsen kan återanvändas, den kan fungera som en sandbox som är mer öppen och ger mer frihet för spelarna än många vanliga äventyr och det är lättare att utöka den med fler personer, platser och händelser allt eftersom.

Sen är detta knappast ett nytt påfund, kolla till exempel på Keep on the Borderlands till gamla D&D.

Gamla Haga till Legend / Sägen kommer att utökas i två ytterligare artiklar.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Mycket trevligt att höra :gremsmile:
Neogames har lite småsaker för mig som jag engagerar mig i just nu så. Och angående Demographica så har vi kommet en hel del men det har legat en del på is den senaste tiden.




/Poseur
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Måste säga att jag gillade artikeln om Norden skarpt.
Var härligt nyskapande både från ett cyberpunk perspektiv och ett geografiskt/geopolitiskt perspektiv. Plus med den rådande växthus tjosan så kändes den lagom realistisk.

Skulle inte ha något emot att se ett helt rollspel baserat på den världen.

Saknar förövrigt Nyhetssvepet. Var skönt att få alla rykten, utgivningsdatum m.m på en plats.

.C
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Bra skriven artikel, kanske lite långa beskrivningar av "vanligheter" för min smak; typ skogshuggare och bärplockare istället för balla monster och mysterier. Men som sagt, det är en smaksak. Och det fanns ju en hel del mystiska saker med, gillade kristallen och att älvakungen broderades ut lite. Så tack för en bra artikel!
 
Top