Nekromanti [FENIX] Artiklar ni vill se

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Hej! Jag har lovat Fenix-gänget att skriva artiklar till dem igen. Jag har en del funderingar själv, men eftersom jag har er som hjälp undrar jag vad ni vill att jag skriver.

/Magnus
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Hej! En uppdaterad version av Wastelands Sverige-modulen, samt nya regler för detta alternativt plug-and-play till Western IV regelsystem! :)

En (?) artikel om att skapa Scifi-världar skulle jag också läsa!

Samt detta (som säkert kan appliceras på medeltid etc. också, men jag vill ha det Western-specifikt! :) : https://www.rollspel.nu/threads/65502
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Jag vet inte riktigt vad du har för strängar på din lyra. Men jag hade i vilket fall uppskattat en artikel som gav tips på hur man kan använda fronter (tror jag det heter..) som finns med i Apocalypse World. Redskap för SL som underlättar improvisation och vad för olika typ av konflikter, fiender eller dylikt som man kan slänga på rollpersonerna.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Inkognito;n140204 said:
Hej! En uppdaterad version av Wastelands Sverige-modulen, samt nya regler för detta alternativt plug-and-play till Western IV regelsystem! :)

En (?) artikel om att skapa Scifi-världar skulle jag också läsa!

Samt detta (som säkert kan appliceras på medeltid etc. också, men jag vill ha det Western-specifikt! :) : https://www.rollspel.nu/threads/655...r att vara mitt huvudfokus tror jag. /Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
antorax;n140338 said:
Jag vet inte riktigt vad du har för strängar på din lyra. Men jag hade i vilket fall uppskattat en artikel som gav tips på hur man kan använda fronter (tror jag det heter..) som finns med i Apocalypse World. Redskap för SL som underlättar improvisation och vad för olika typ av konflikter, fiender eller dylikt som man kan slänga på rollpersonerna.
Tack för feedback!

AW har jag sjukt dålig koll på. SimonB försöker ibland lära mig hur jag ska tänka, men det är svårt som fan, jag är så traditionell. Men å andra sidan är själva tanken spännande, och om jag kan lära mig hur det kan funka, kan jag nog skriva något som kan användas även i andra spel.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Du skulle kunna konvertera Hårda bud till Symbaroum! :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Ett retrospektiv på Mutant Chronicles?
Äventyr till Mutant Chronicles som är kompatibla med nya utgåvan?
Äventyr till Rotsystem? =)

Texter om hur man skriver olika typer av äventyr?

Äventyr?

Äventyr!!!

Bra äventyr är bra grejer. Det behövs fler äventyr. Framför allt utanför fantasygenren =)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Paal;n140352 said:
Du skulle kunna konvertera Hårda bud till Symbaroum! :)
Haha! Ett nytt projekt vore att konvertera Hårda Bud till ALLA svenska rollspel. :D

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
krank;n140369 said:
Ett retrospektiv på Mutant Chronicles?
Äventyr till Mutant Chronicles som är kompatibla med nya utgåvan?
Äventyr till Rotsystem? =)

Texter om hur man skriver olika typer av äventyr?

Äventyr?

Äventyr!!!

Bra äventyr är bra grejer. Det behövs fler äventyr. Framför allt utanför fantasygenren =)
Huh. Skriv nått till MC? Det har jag faktiskt inte alls tänkt på. En artikel om hur JAG tycker att noir-varianten ska spelas vore nått att sätta tänderna i!

Äventyr är på tapeten. Ett fantasiäventyr i klassisk tappning som jag inte har några idéer om förutom vilket system det ska använda. Och sen vete fan. Men äventyr är kul.

Vilken genre om inte fantasy?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Magnus Seter;n140377 said:
Haha! Ett nytt projekt vore att konvertera Hårda Bud till ALLA svenska rollspel. :D

/M
Det tycker jag är varje spelkonstruktöers plikt att göra. Det var därför jag övertygade Olav att göra det till introäventyr i TeknoChock.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Jag skulle vilja ha nått om de mer praktiska delarna i hobbyn.

Hur gör vi för att alla i spelgruppen ska vara nöjda?

Handfasta tips för att spela och spelleda olika genres och moment. Tex hur och VARFÖR hexcrawlar man? Hur får man spelarna taggade i ett rälsat scenario? Hur utreder man som spelare ett mysterieäventyer? Finns det glömda friformstekniker som OSR spelarna borde ta del av? Hur kan ett tema - tex som spiralerna i Uzumaki - förhöja mitt äventyrsskrivande som spelledare?

Nått smart om att prep is play också. Och att det är lika fint att köpa en bok om äventyrsspel som att faktiskt spela en session dod-89.

Interacting Arts #1 (eller om det var #0) hade en ganska lång text om att använda gester för att påverka vanligt prat på tex krogen på ett intressant sätt. Nått sånt fast med folkus på bordsrollspel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Magnus Seter;n140380 said:
Huh. Skriv nått till MC? Det har jag faktiskt inte alls tänkt på. En artikel om hur JAG tycker att noir-varianten ska spelas vore nått att sätta tänderna i!
Det vore hur ballt som helst!

Magnus Seter;n140380 said:
Vilken genre om inte fantasy?
Vilken som helst! Några förslag: Cyberpunk (varför inte till Rotsystem? =) ), nutida skräck (Kult-ish eller Vampire-ish), Agatha Christie-äventyr i motsvarande miljö, urban fantasy, hard SF, near-future scifi, milfic scifi...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Jocke;n140388 said:
Det tycker jag är varje spelkonstruktöers plikt att göra. Det var därför jag övertygade Olav att göra det till introäventyr i TeknoChock.
Va? Va? Tell me more!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Jocke;n140397 said:
Jag skulle vilja ha nått om de mer praktiska delarna i hobbyn.

Hur gör vi för att alla i spelgruppen ska vara nöjda?

Handfasta tips för att spela och spelleda olika genres och moment. Tex hur och VARFÖR hexcrawlar man? Hur får man spelarna taggade i ett rälsat scenario? Hur utreder man som spelare ett mysterieäventyer? Finns det glömda friformstekniker som OSR spelarna borde ta del av? Hur kan ett tema - tex som spiralerna i Uzumaki - förhöja mitt äventyrsskrivande som spelledare?

Nått smart om att prep is play också. Och att det är lika fint att köpa en bok om äventyrsspel som att faktiskt spela en session dod-89.

Interacting Arts #1 (eller om det var #0) hade en ganska lång text om att använda gester för att påverka vanligt prat på tex krogen på ett intressant sätt. Nått sånt fast med folkus på bordsrollspel.
Många bra idéer där! Efter att ha spellett Kingmaker kan jag nog skriva nått om hexcrawling.

Prep is play - hmmmm, ska kolla upp det. Spelar en kampanj nu där SL preppar som en galning, och vi som spelare har svårt att möta upp.

Det sista där är nära en artikel jag och Herr Nils jobbar på: gester som hälsningsfraser som förstärker SLP-rollerna i kampanjen. Alltså hur hälsar man på varandra i WFRP. Det kommer bli en kanonartikel.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Arfert;n140413 said:
Grejer till det spel som flest svenskar spelar (vilket torde vara D&D/Pathfinder).
Försökte med det förut. Kanske ett äventyr? Något med nordisk känsla, en minikampanj under Ragnarök?
 
Top