Nekromanti Feedback önskas: pvp/pve enblads-fantasyrollspel med flashbacks

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Hej!
Jag skriver på ett scenario, och skulle vilja få input för några av mina möjliga designval, samt på idén som helhet.
I korthet är det ett “heist”-scenario i storstadsfantasy-miljö, där spelarna har möjlighet att skaffa sig fördelar för gruppen, eller för sig själva, genom att spela ut scener som inträffade före själva stöten (på samma sätt som “blades in the dark” gör det).
Scenariot börjar direkt när stöten börjar. Planen för stöten kommer att uppdagas i och med att spelarna spelar ut flashback-scener.
Storyn beror lite på vilken setting jag väljer (se nedan), men i korthet skall gruppen stjäla en McGuffin från någon. Varje medlem i gruppen har olika individuella styrkor (karisma, smyga, råstyrka), och band till en mäktigt organisation. Denna kan hjälpa rollpersonen på olika sätt, men kommer också att ställa krav. Det är upp till varje rollperson att välja var ens lojaliteter ligger.
Att spelarna hugger varandra i ryggen är en möjlighet, men inte ett krav. Kanske kommer gruppen att rida bort i solnedgången med väskorna fulla av guld, kanske kommer gruppen att vända sig mot varandra och gå under, kanske kommer en av rollpersonerna att kliva över de andras lik för att få sin vilja igenom.
Inspirationskällor är främst “Blades in the dark”, men även Robert Jonssons äventyr till “Bortom” och “Leviathan” som gärna använder sig av dolda agendor.
Så! Designval! Feedback!
  1. Verkar det som en kul idé? Skulle du spela det om det fanns gratis tillgängligt?
  2. Hur blir PvP roligast i rollspel? Skall rollpersonernas hemliga agendor vara hemliga även för de andra spelarna? Kommer det att störa spelrytmen om man förväntas skicka hemliga lappar, eller lämna rummet för privata scener? Spelar det någon roll hur gruppen vill lösa det, kan jag lämna det öppet utan att det påverkar andra designval?
  3. Lämpligt system? Jag leker med idén att göra ett enkelt system som kan beskrivas på typ en sida med inspiration av “Lady blackbird” http://www.onesevendesign.com/ladyblackbird/ . Eller borde jag köra “blades in the dark” rakt av? Eller borde jag använda gamla DoD motorn?
  4. Lämplig spelvärd? Jag har tänkt mig att använda Chronopia. Finns det fördelar att bara köra en generisk värld?
  5. Färdigskrivna rollpersoner eller låta spelarna skapa själva? I och med att jag tänkt mest i termer av “Chronopia”, så har jag ett par karaktärer färdiga. Dessa har en bra balans av egenskaper, samt band till organisationer som har lagom överlappande/motstridiga agendor.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Skall det vara en konventsgrej så spar du mycket tid med färdiga gubbar, och du kan göra häftiga saker med bakgrundshistorierna.
 
Top