Favoritspel du aldrig spelat

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Alla har vi spel som står ospelade i hyllan. Sådana vi bläddrar i med jämna mellanrum och alltid tänker "Det här skulle jag VERKLIGEN vilja köra!" men som vi varje gång får ställa tillbaka ospelade. Vilket är ditt ospelade favoritspel? Varför är det din favorit och varför blir det aldrig av att du spelar det?

Mitt eget sådant spel är Dungeon World. Att jag är så förtjust i just det beror på att jag gillar enkla och snabba system, samtidigt som jag gillar regler. Jag vill att det ska gå undan kring bordet men jag vill även att reglerna ska synas. Jag vill inte att de ska vara osynliga. Jag vill sätta kryss i rutor, dra av poäng och slå tärningar. Jag har heller inget problem med regler som blir abstrakta eller "speliga". Därför känns DW som något som verkligen skulle passa mig.

Jag har däremot ingen lika bra anledning till att det inte spelas. De jag spelar med som testat DW tycker det är helt ok. De som inte gjort det tycker det låter intressant när jag berättat om det. Så det handlar inte om ovilja bland mina potentiella medspelare. Snarare har det alltid varit så att andra spel kommit emellan. Det har alltid varit andra spel och kampanjer som valts istället. Och DW har alltid flyttats med ett "Nästa gång blir det helt säkert det! Jag lovar!" från min sida. Än så länge har jag inte infriat det löftet till mig själv. Men snart så.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Mutant Chronicles (Den urspringliga utgåvan).

Det var de första rollspelsböckerna jag råkade läsa (bror min glömde dem framme en gång). Men, nrä jag väl började spela rollspel själv så var det tillsammans men en bunt som också spelade 40K-figurspelet, och de tog en blick och tyckte det var en fånig kopia. Jag försökte förklara för dem hur coolt det var, och hur det handlade om deckaräventyr i en sci-fi stad snarare än stora axelklaffar och fältslag. Men icke...

Och nu vette tusan hur de skulle stå sig regelmässigt. Jag gluttade på Modiphius utgåva, men den föll mig inte riktigt på läppen.

Men nån gång skall jag köra åtminstånde ett oneshot i MC!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag kikar i bokhyllan och hittar två spel som aldrig blivit spelade. Det är Delta Green och Neotech Edge.

Jag har alltid haft en förkärlek för agentrollspel, eller egentligen spel i nutid men de flesta spelgrupper jag spelat med de senaste åren vill bara spela fantasy så delta green har fått stå länge.

Neotech Edge är en också värld som jag är rätt peppad på att testa att spela i. Nytaget på cyberpunk lockar verkligen, men jag tror att reglerna är lite för komplexa för de jag spelar med och så är det ju såklart det där med att det inte är fantasy.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nyaste western .

Troligtvis en av rollspelsveriges snyggaste produkter och jag vill verkligen spelleda det men varje gång jag öppnar boken och läser ett kapitel eller två så kommer en tung känsla av nä fyfan jag orkar inte ta mig igenom det här över mig och jag lägger ned böckerna och gör något annat ist.

Nu har det blivit en snygg dammsamlare i bokhyllan ist för att spelas och det grämer mig då jag inte är en samlare utan allt jag köper i rollspelsväg skall spelas är mitt mantra.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Någon version av Tékumel. Det är en så massiv värld att sätta sig in i, det finns en uppsjö olika spelsystem att välja bland (och uppenbarligen är inget av dem riktigt tillfredsställande eftersom det kommer nya hela tiden), och vad skall man ens göra i den världen?

Over the Edge. Även här är huvudproblemet att ens komma på ett koncept för vad karaktärerna skall göra. Men det är ett fascinerande världsbygge.

Feng Shui. Också här är det kampanjramen som är problemet.

Jag märker ett mönster.... Jag skulle kunna lista ännu fler spel som har gemensamma nämnare.
* En intressant spelvärld.
* Många coola koncept för vad karaktärer kan vara.
* Lämpar sig inte så bra för monster-of-the-week eller dungeon-crawling.
* Lämpar sig heller inte för det organiskt framväxande, småputtriga sandboxandet.
* Kräver snarare någon övergripande handling eller åtminstone ett tema som styr spelandet.
* Har inte publicerat några färdiga kampanjer eller ens utarbetade pitchar till sådana.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Jag pratar gärna och ofta om hur mycket jag gillar Hjältarnas Tid, men det har jag aldrig spelat. Det närmaste jag kommit är att spela intro-äventyret till Kopparhavets Hjältar.

Edit: och att spela intro-äventyret till Kopparhavets Hjältar var riktigt gött.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Av de rollspel som jag har i min fysiska bokhylla så är det väl egentligen följande spel som jag läst och gärna velat testa men aldrig lyckats få till ett spelmöte för:
Mutant Hindenburg
Forbidden Lands / Svärdets Sång
Vaesen / Nordiska Väsen
The Troubleshooters
Zombie Cinema

Med det sagt så har jag faktiskt spelat de flesta av mina fysiska rollspel (iaf någon gång), även om det finns mängder med tillhörande och lästa äventyr/kampanjer som varken påbörjats/avslutats.
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Exalted. Reglerna är för krångliga och världen kräver en massa buyin som ingen i min spelgrupp har. För att få det spelat skulle jag behöva ett lämpligt hack (kanske PbtA; kanske är det lättare att utgå från kommande Avatar än skriva något från scratch?) och dessutom ett sätt att presentera det coola i världen så det är lätt att ta in. Det skulle innebära lite väl mycket jobb.

Sen finns det en massa nyare spel som jag skulle vilja testa men inte tror kommer att bli av på grund av olika anledningar, som Heart (har svårt att greppa hur jag skulle spelleda det) och Silent Titans (omöjligt att förstå).
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ett Axplock...

Western senaste utgåvan
Fading Suns - ett spel med rik spelvärld
Classified Information- svenskt James Bond agentstukrollspel med enkla och komplettera regler
Skymningshem - Krilles mangarollspel
Wild Talents - supehjälte på lite annorlunda vis, regler som skiljer sig lite från normen
Noir - svart i svart i svart dyster omvärld
Vampire Dark Ages - som jag tycker har mer potential än nutida spelvärlden
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Vampire Dark Ages - som jag tycker har mer potential än nutida spelvärlden
Jag tycker alla WoD-spelen har större potential om de placeras före 1900.

Jag har väl helt enkelt inte förstått det roliga med sån däringa "urban fantasy".... :p
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
Generellt sett är det svårt att hitta spel som gör mig sugen på att spela dem (eller läsa dem), men ett exempel är Démiurges, helt klart. Frédéric Sintes sista spel. Jag har älskat allt annat han skrivit och jag vill verkligen spela detta, men det har aldrig blivit av, av olika anledningar. Den främsta är antagligen att det är flera hundra sidor tjockt. Långt över min normala bekvämlighetsgräns för ett spel. En annan anledning är att när jag bläddrat i det har jag inte riktigt förstått vad grejen är. Liksom, det verkar som ett vanligt jävla rollspel. Men, som sagt, allt annat jag läst och spelat av Frédéric har varit briljant och påverkat mig som spelskapare, så jag tror att om jag sätter mig in i det och provar det så kommer jag att gilla det.

Men det måste bli av! Någon dag. Kanske kan få någon i min franska grupp att spelleda det. (Ja, det har en spelledare! Bara en så'n sak.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Exalted. Reglerna är för krångliga och världen kräver en massa buyin som ingen i min spelgrupp har. För att få det spelat skulle jag behöva ett lämpligt hack (kanske PbtA; kanske är det lättare att utgå från kommande Avatar än skriva något från scratch?) och dessutom ett sätt att presentera det coola i världen så det är lätt att ta in. Det skulle innebära lite väl mycket jobb.

Sen finns det en massa nyare spel som jag skulle vilja testa men inte tror kommer att bli av på grund av olika anledningar, som Heart (har svårt att greppa hur jag skulle spelleda det) och Silent Titans (omöjligt att förstå).
Det här Exalted hacket är superbra! Det har hjälpt mig att få det spelat mer:https://thor.divnull.com/pub/exalted/hacks/scroll-of-the-fist-revised.pdf

Det finns en hel sida med en massa andra hack om det inte funkar för dig: http://exalted.xi.co.nz/wiki/Wordman/AlternateSystems#Wu-Shu
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Spelet Smallville, som bygger på tv-serien med samma namn, innehåller en hel del intressanta regellösningar, och känns verkligen annorlunda. Men av någon anledning har jag aldrig varit riktigt sugen på att spela det. Kanske för att det känns väldigt intressant i teorin, men jag har (ännu inte) varit intresserad av att uppleva den typen av spel i praktiken.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Feng Shui. Också här är det kampanjramen som är problemet.
/.../
* Lämpar sig inte så bra för monster-of-the-week eller dungeon-crawling.
Feng Shui brukar jag i princip enbart spela som Monster of the Week, även om "monstret" i sig kan vara en fraktion från The Time War. Jag har dock aldrig använt meta-plotten alls. Knappt läst klart boken och framförallt världskapitlet. :D
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Vi älskade Western III, och längtade efter Western IV. När det kom, många, många år försenat, var gruppen skingrad - och själv hade jag helt hunnit tröttna på systemet. (Äventyren är Westerns styrka, systemet något man får försöka stå ut med).

Mouse Guard, så snyggt, så smart på många sätt, men jag fattar inte hur man spelar det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Oj massor! Min spelgrupp spelar ungefär en gång om året (och nu har folk flyttat så långt att jag undrar om vi alls kommer spela längre) och då kör vi gärna på ett säkert kort så att vi vet att det årliga speltillfället blir lyckat. Men jag skulle hemskt gärna vilja prova Neotech Edge, Symbaroum, Barkhäxan, Mörk Borg, Mutant Hindenburg, Askhem, Kutulu, Kult - Divinity Lost och Rotsystem.

Ibland har jag lust att leta framytterligare en spelgrupp så att jag kan testa alla dessa spel, men jag har kört med min grupp sen vi gick i högstadiet och är så inkörd på sättet vi spelar på att tidigare försök att joina nya grupper inte gått så bra.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,234
Apocalypse world
Dune
Oktoberlandet
Death in space
CY_BORG
Skjut dem i huvudet

Listan är sannolikt längre.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
The One Ring, varit sugen sedan 1st ed kom, och väntat in 2nd i tre år.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
För närvarande är nog topp tre på listan dessa:
Buffy/Angel-rollspelet
Har flera superhjälterollspel, men aldrig blivit av att spela något av dem.
Demon: the Fallen vill jag förvisso mecka om både systemet och settingen för, men den räknas nog ändå.

Men den fulla listan skulle nog bli rätt lång 😅
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,142
Dungeon World skulle jag också bra gärna vilja spela. Jag har översatt alla playbooks och en massa annat. Men fortfarande inte spelat. Oktoberlandet har stått i hyllan i många år och jag vill verkligen spela det, men det har inte blivit av. The Troubleshooters har dottern tjatat om att vi ska spela. Måste verkligen ta tag i det!
 
Top