FATE-tärningens ockulta ursprung?

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
772
Vad är egentligen inspirationen till de s.k. FATE-tärningarna?

Tidigare i veckan när jag besökte det eminenta Etnografiska Museet i huvudstaden så fastnade mina ögon på en särdeles underlig artefakt. I samling med kulturella klenoder "lånade" (läs: skamlöst krigsbyte) från den Västafrikanska kuststaten Benin så fångades min uppmärksamhet av ett föremål. I en lite avskild och inte särskilt välbesökt monter så kunde man skåda följande sällsamma ting (Se bild).

Likt en Lovecraftiansk akademiker kunde jag knappt tro mina ögon när jag febrilt började läsa på den lilla informationsskylten kring föremålets historia. Framför mig låg en 200 år gammal Opele, en spådomskedja som använts i den vodun-kopplade traditionen Fa för att utröna framtiden.

Som ni kan se så är det 8st brickor varav hälften är markerade med plus- respektive minus-tecken. Baksidan är kal. Opelen används genom att man kastar upp kedjan i luften och sedan utröner resultatet beroende på hur brickorna landar.
Välvandrade rollspelare inser nu att detta är kusligt likt FATE-tärningarnas utformning.

Själv kan jag bara måla upp tre rimliga förklaringar till detta.
1. FATE-tärningen är inspirerad av Vodunsk spådom.
2. FATE-tärningen och Opelen har en gemensam anfader som båda inspirerats av, låt oss kalla den UR-FATE.
3. Det hela är en total slump och jag lider av Apofeni.

Vad tror ni? Finns det någon framstående kulturvetare som kan ge oss svar?

1113.0747.jpg
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,689
Location
Göteborg
Ah, det känns ju rimligt. DnD och BRP härstammar ju såklart från en mer judeokristen satanism (grundat på 3T6, alltså 666), medan FATE kommer från västafrika. Kul när olika magisystem blandas sådär!
 
Top