Nekromanti FAQ

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
FAQ:en är under uppbyggnad. Text som är markerad <så här> ska bli länkar.

Hej och välkommen till forumets FAQ.

Varken foruminställningarna eller översättningen är färdigt ännu, det betyder att saker på forumet kan ändras så ofta som dagligen. Förhoppningsvis uppdateras FAQ:en samtidigt.

Varför fungerar inte mitt inloggningsnamn & lösenord från gamla rollspel.nu?
För att det här är en nyinstallation. Ingenting har flyttats över från det gamla forumet ännu.

Jag kan inte registrera mig / Jag har registrerat mig, men mitt lösenord fungerar inte; Hur får jag hjälp?
Längst ner till höger på sidan finns Kontakta oss.

Varför blir jag utloggad hela tiden?
För att du inte bockat för "Kom ihåg mig" när du loggar in.

Finns det mer hjälp?
Ja, längst ner till höger på sidan finns Hjälp.

Var gör jag om jag inte hittar det jag letar efter i FAQ:en?
Går till relevant del i forumet:
- Fråga om funktionalitet Frågor och svar
- Rapportera något som inte fungerar Buggar och konstigheter
- Svengelska och konstiga översättningar Översättning av forumet till svenska
- Åsikter om forumet Vad tycker ni om nya forumet
- När ska saker fixas Priolista
- Chatta Småpraten

Vem frågar jag på forumet?
- Röda användare som bl.a. Dante, Magnus Seter och solvebring, är forumets redaktörer.
- Gröna användare är globala moderatorer.
- Lila användare, som Spider Jerusalem, är forumstekniker. Använd inte PM för att kontakta Spidde, utan "Spider's Källare", en flik i Småpraten.
- anth är bara ett forumstroll, men brukar svara snällt om man frågar snällt.

Vad har hänt med det gamla forumet? varför flyttade vi? varför är inte nya forumet färdigt?
Läs mer här

Hur fungerar nya forumet?
Läs mer här

Var finns PM?
Meddelanden längst upp till höger.

Var är småpraten?
Småpraten har en egen sida fär tillfället. Den finns längst till höger på den blå menyraden.

Var finns bevakningslistor?
Leta efter prenumerationer istället.

Var finns kalendern?
Finns inte ännu.

Varför är forumet så fult?
För att vi inte börjat titta på layout ännu. Vi tycker att det är viktigare att få forumet att fungera felfritt innan vi får det snyggt.

Varför fungerar forumet så dåligt på mobil/platta?
För att vi inte aktiverat/konfigurerat mobilinställningarna ännu. Vi tycker att det är viktigare att få forumet att fungera på en vanlig dator först.

Varför ser jag inte de inlägg som jag klickar på i mobilen?
För att du inte skrollar tillräckligt långt ner.

Hur ändrar jag till trådad visning?
Det här forumet har bara platt visning.

Hur ändrar jag användarnamn?
Det finns ännu ingen automatisk nämnändring, utan man måste kontakta en redaktör och be dem ändra.
Tänk på att det bara finns användarnamn här, ändras det ändras både inloggningsnamn och visningsnamn samtidigt.

Varför är forumet på svengelska?
För att forumet från början var på engelska och det inte finns någon svensk översättning. Vi arbetar med översättningen, men tills den är färdig blir det svengelska.

Har det här forumet ett artikelsystem?
Finns inte ännu.

Vad hände med sponsorer?
Den funktionen är inte aktiverad ännu.

Varför får jag ingen e-post från forumet?
Den funktionen är inte aktiverad ännu.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vad har hänt med det gamla forumet?
Varför flyttade vi?
Varför är inte nya forumet färdigt?


Varför bytte vi från det gamla forumet?
För att det hade blivit instabilt.
På slutet kunde det krascha flera gånger i veckan och det fanns risk för att det skulle krascha så allvarligt så vi inte fick upp det igen.

Kunde man inte fixa det gamla forumet?
Nej. Forumplattformen hade inte uppdaterats sen 2009 då forumplattformen slutade att utvecklas då.

Kunde vi inte vänta med bytet tills den nya forumet var färdigkonfigurerat?
Nej. Den version av det nya forumet som vi använder idag kom upp den 11 februari 2014 och det gamla forumet kanske skulle klara sig februari ut.

Vad kommer att föras över från det gamla forumet till det nya?
Ingenting till att börja med.
Senare när vi fått ordning på det nya forumet ska vi försöka föra över användarinfo som registreringsdatum och antal inlägg.
Vi ska även se om det går att föra över PM och vissa inlägg, men det är en långt senare fråga.

Var är det gamla forumet nu?
Det gamla forumet finns här

Vad kommer jag att kunna göra på det gamla forumet?
Det kommer att gå att logga in så man kan läsa inlägg och PM, men man kommer inte att kunna posta eller ändra någonting.

Var är det gamla forumets artiklar?
Det gamla artikelsystemet kommer upp senare.
Även det nya forumet kommer att få ett eget artikelsystem i framtiden.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hur fungerar det nya forumet?

Högst upp till höger:
Logga in eller registrera dig: innan man loggar in måste man ha registrerat sig på det nya forumet.
Meddelanden: Meddelandecentret sköter alla PM, meddelanden och aviseringar på forumet Läs mer här
Namn/Min profil: är ens egen personliga sida Läs mer här
Namn/Användarinställningar: ställer in allt på forumet Läs mer här
Namn/Logga ut: loggar ut från forumet

Den blå menyraden:
Forum: själva forumet: läs, skapa diskussioner, posta svar, citera, kommentera, gilla Läs mer här
Bloggar: man kan ha sin egen blogg på forumet, just nu kan man bara läsa forumsbloggar om man är inloggad Läs mer här
Grupper: man kan skapa sitt eget miniforum (för t.ex. kampanjer), just nu kan man inte skapa nya grupper Läs mer här
Småprat: forumets chatt Läs mer här

Högerkolumnen:
Senaste inlägg & Senaste diskussioner: visar de 10 senaste inläggen respektive diskussionerna. De är inte konfigurerade ännu så de visar inte alltid senaste inlägg högst upp. Kommentarer syns inte alls bland senaste inlägg. Under bägge finns en knapp: "Visa alla" som tar en till en söksida som visar alla inlägg.

Längst ner på sidan:
Inloggade användare: visar vilka som är online för tillfället.
Svenska: här kan man byta språk till engelska.
Hjälp: utförligare hjälp än denna FAQ, men bara på engelska än så länge.
Kontakta oss: skicka ett meddelande till redaktionen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Meddelanden
(Meddelandecentral)

Vad är "Meddelandecentral"?
Här sköter man PM och alla andra meddelanden på forumet.

Hur skriver jag ett PM?
Genom att klicka på "Skriv nytt".

Var finns kontaklistan?
Den finns inte. Däremot finns en trevlig autocomplete-funktion som gör att man bara behöver skriva början på ett namn.

Hur skickar jag till flera mottagare?
Du skriver in flera användarnamn.

Hur ser jag om ett meddelande jag skickat blivit läst av mottagaren?
Inte aktiverat ännu.

Om jag skickar PM till flera personer, hur vet jag vilka som läst det?
Inte aktiverat ännu.

Kan jag lägga till nya personer i en redan skickad PM-tråd?
Inte aktiverat ännu.

Kan jag ta bort mig själv från en PM-tråd?
Inte aktiverat ännu.

Jag har många PM och det är svårt att hålla reda på alla, hur kan jag organisera mig?
Använd "lägg till en mapp". Du kan skapa hur många PM-mappar du vill. Flytta och organisera dina PM till de nyskapade mapparna.

Vad är förfrågningar?
Det har med grupper och prenumerationer att göra.

Vad är aviseringar?
Det visar om du fått svar på dina inlägg (förutsatt att du ställt in att du vill ha svar).

Vad är prenumerationer?
Du kan välja att prenumerera/bevaka/följa användare/forum/trådar. Om det skrivs något av det du följer får du en avisering om detta.

Vad är moderation?
Något som används om man blir avstängd eller får varningar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Min profil
Det här är den sida om dig själv som andra kan se.

Hur kommer jag till en användares profil?
Klickar på användarens namn.
Alternativt klick på Namn/Min profil längst upp till höger

Hur laddar jag upp en bild på mig själv, en avatar?
Klicka på rutan där bilden ska vara

Vad är Prenumerationer och Prenumeranter?
Visar vilka saker man prenumererar på, respektive vilka som prenumererar på en

Vad gör "Ändra inställningar"?
Tar en till Namn/Användarinställningar

Vad gör "Anpassa mitt tema"?
Ändrar utseende på ens profilsida, men ingen annanstans på forumet

Vad är Aktiviteter?
Användarens inlägg

Vad gör textformuläret under Aktiviteter?
Där kan man lämna meddelande till den användaren. Meddelandet syns under Aktiviteter och som avisering

Vad är Prenumererar?
Här kan man se alla inlägg som man prenumererar på

Vad är Om?
Den information som användaren lagt upp om sig själv

Vad är Status under Om?
Där kan man skriva in en status, t.ex. vad man gör just nu. Statusen syns under ens bild.

Vad är medier?
Ens bild- och filmgalleri

Vad kan jag ladda upp under medier?
Man kan ladda upp bilder och länka till filmer. Bilders maxstorlek är för tillfället 20 kb. Format som stöds är GIF, JPG, JPEG, PNG.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Användarinställningar
Ens personliga inställningar

Hur ändrar jag mina inställningar?
Klicka på ditt namn högst upp till höger och välj Användarinställningar.
Där finns fyra flikar: Profil, konto, Sekretess, Aviseringar.

Kan jag ha olika inloggningsnamn och visningsnamn?
Nej. Du har ett namn, ditt användarnamn.

Hur ändrar jag användarnamn?
Man kan inte ändra namn själv, man måste kontakta någon av redaktörerna (de har rött namn)

Kan jag ha en offentlig e-postadress?
Nej. Använd något av fritextfälten.

Om jag inte väljer någon egen titel, kommer min titel ändras när jag skriver fler inlägg?
Nej.

Jag har klickat på "Edit Post Signature" och skrivit en signatur, varför syns den inte?
Signaturer syns inte i själva inläggen.
Om någon har en signatur syns ett pennstift längst ner till vänster i de inlägg som denne har skrivit, bredvid den lilla grå/gröna pricken som visar om någon är online eller ej. Klicka på stiftet för att se signaturen.

Var laddar jag upp en avatar/visningsbild?
Gå till din profil, alltså INTE under användarinställningar. Klicka på på bildrutan.

Vad är skillnaden på privata meddelanden och besökarmeddelanden?
PM skrivs via Meddelanden, besökarmeddelanden skrivs direkt på någons profil.

Vad är Display mode: Discussion-/Stream-view?
Det vänder på datumordningen hur inlägg visas i trådar.

Vad är DST Correction?
Sommartid.

Hur ställer jag in trådad visning?
Det finns bara platt visning, man kan bara svara startinlägget, man kan kommentera andras svar, men man kan inte kommentera kommentarer.

Hur väljer jag stilmall?
Flera stilmallar kommer när vi fixat så forumet fungerar.

Finns bevakade forum?
Leta efter ordet prenumerera istället för bevaka.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Forum

Forum/Nya diskussioner: Se de senaste diskussionerna. Ämnen med fet text är olästa, klicka på pilen framför inlägget för att komma till senaste svaret. En bug gör att pilen inte fungerar på ämnen med åäö i sig.

Forum/Inloggade användare: man ser alla som är inloggade. En bug gör att man normalt bara sig sig själv just nu. Använd inläggade användare längst ner på sidan istället.

Forum/Märk kanaler som lästa: markerar alla inlägg som lästa.

Forum/Användarförteckning: listar alla användare, sökfunktionen är ännu inte aktiverad.

Finns trådad visning?
Nej. Forumet har däremot tre nivåer:
1. När man startar en ny diskussion skaps ett inlägg med ljusblå bakgrund. Detta inlägg kan man svara, anmäla, citera eller gilla (citera är detsamma som svara, men med ett färdigt citat).
2. Svar kan man svara, citera, anmäla, kommentera eller gilla.
3. Kommentarer kan man bara anmäla (man kan citera manuellt).

Hur svarar man?
Längst ner i varje tråd finns ett textförmulär som är en WYSIWYG-redigerare.
Bara skriv texten där och klicka på svara.

Hur fungerar WYSIWYG-redigeraren?
Ovanför redigeraren finns sex ikoner:
- Bifoga bilder (max 4 bilder per inlägg, max 20 kb per bild)
- Bifoga länkar
- Bifoga omröstning (finns bara i startinlägget, inte i svar)
- Bifoga filer
- Avancerad redigerare (längst till vänster i den avancerade redigeraren finns "Källa" om man vill se de manuella koderna)
- Infoga smileys (smileys räknas som bilder, max 4 st per inlägg)
Observera att använda dessa ikoner för bifogade bilder och länkar INTE är detsamma som infogade bilder och länkar som man får med den avancerade redigeraren.

Varför blir inte :) en smiley?
På grund av en bug är denna funktion avstängd.

Vad är de vita små fyrkaterna under titeln på användarna?
Det är anseende, de blir röda om ens inlägg får många Gilla/tumme upp

Varför ser jag inte signaturer?
De som har signaturer har en liten bild på ett stålstift längst ner till vänster i varje inlägg, bredvid den lilla grå/gröna pricken som visar om användaren är online eller ej, för muspekaren över stålstiftet.

Hur citerar jag manuellt så jag får en liten länk till inlägget jag citerar?
Gå till inlägget som du ska citera. I övre högra hörnet av inlägget står ett nummer, t.ex. #12. För muspekaren över inlägget så visas en länk. Slutet av länken är post + ett nummer, t.ex. post12345, använd siffrorna efter post. Skriv quote-taggar, men lägg till ;n och numret efter namnet.
Ex: [ quote=anth;n12345 ] Ett citat av anth [ /quote ], men ta bort mellanslagen innanför [ ].
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bloggar

Bloggar är inte färdigkonfigurerat ännu.
Bloggar fungerar som forumsinlägg som man kan kommentera, men inte svara på.
För tillfället syns bara bloggar om man är inloggad på forumet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Grupper

Grupper är inte färdigkonfigurerat ännu
Grupper är som små miniforum som man själv kan skapa, t.ex. till sin kampanj.
För tillfället kan man inte skapa ny grupper.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Småpraten

Småpraten är jobbig att använda i mobiltelefon, finns det ingen kallprat?
Hur saker visas i mobil är mer en fråga om layouten av forumet, än en småpratsfråga. Layouten kommer att fixas senare.

Varför har småpraten en egen sida?
Småpraten är inte färdig och kommer antagligen hamna i högerkolumnen på alla sidor i framtiden.

Det är svårt att läsa äldre småprats-inlägg när man skrollar upp. Varför skrollar forumet ner igen efter ett par sekunder?
Småpraten uppdateras var 10:e sekund. Fördelen är att man vet att småpraten alltid är uppdaterat så man inte behöver uppdatera hela forumet (som äter bandbredd och gör forumet segt). Nackdelen är att det är svårt att läsa äldre småprat.

Var skriver jag någonstans?
I den stora vita rutan till vänster om småpraten. Under rutan står en siffra; [512], som visar hur många tecken man har kvar. Tryck på Retur-tangenten eller Skicka"-knappen för att skicka meddelandet, eller tryck på "Rensa"-knappen för att radera texten.

Var försvann den vita rutan?
Den vita rutan försvinner när man blir utloggad från forumet p.g.a. inaktivitet. Vill du inte bli utloggad, bocka för "Kom ihåg mig" när du loggar in igen.

Varför försvinner småpratsinlägg för mig?
Även om man har "Kom ihåg mig" förbockad måste man emellanåt uppdatera hela sidan för att forumet ska komma ihåg att man är inloggad. Att bara läsa/skriva småpratsinlägg räknas inte som forumsaktivitet och forumet glömmer bort att man är inloggad tills man uppdaterar sidan.

Vad är "Klistrat:" för något?
Ett fastklistrat meddelande från redaktionen som inte kan tas bort. Här kan de meddela viktiga saker, som att man borde bjuda Spidde på öl för att han fixar forumet åt oss.

Hur modereras småpraten?
Allt som postas spars i en loggfil.
Tycker man att något inlägg är olämpligt, noterar man namn och tidpunkt och anmäler till en redaktör så hittar de snabbt i loggen.
Det går att banna folk separat från småpraten respektive forumet.

Vad betyder de olika flikarna i småpraten?
- Småpraten är själva huvuddelen (det går även att öppna upp flikar för privat småprat som bara en forumit ser).
- Aktiva användare är inloggade forumiter.
- Aviseringar och Systemmeddelanden är meddelanden från forumet. Aviseringar är till enskilda användare, Systemmeddelanden är till alla användare. Dessa används inte för tillfället.
- Spider's Källare: här kan man skriva om man vill få tag på Spidde. Eftersom det inte är så många inlägg där hinner de inte försvinna och Spidde ser dem.

Vad har hänt med HALiBot?
HALiBot är död och kommer inte att återupplivas. Vissa funktioner, som tärningsrullning, kommer senare.

Vilka kommandon fungerar i småpraten?
Klicka på den lilla triangeln till vänster under vrålet, där står kommandona. Just nu fungerar:
/me som används om man vill skriva om sig själv i tredje person, ex:
/me testar vrållådan
* anth testar vrållådan* [12.34]
/ignore som används om man inte vill se en användares småprat, ex:
/ignore anth
Gör att användaren försvinner från småpraten. Fullständigt.
/unignore gör att användaren syns igen, ex:
/unignore anth
För tillfället är småpratens ignorelista och forumets ignorelista separata, man kan ignorera olika forumiter i småpraten och på forumet.
Tänk på att det inte finns någon lista över vilka man ignorerat i småpraten, ni måste själva komma ihåg det.
Spidde ska försöka fixa så att det är en gemensam ignorelista för småpraten och forumet... någon gång i framtiden.

Vad händer om man klickar på en användares namn i småpraten?
Då visas en liten popup-ruta där man kan välja:
- View profil, man kommer direkt till den användarens profilsida.
- Ignore/unignore, man kan ignorera den användaren. Observera att man inte kan använda unignore på detta sätt då användaren försvinner fullständigt vid ignore.
- Skicka privat meddelande, öppnar upp en ny flik i småpraten med den användarens namn där du kan småprata. Du kan skicka privat småprat som bara ni två kan kan se. Den användaren måste i sin tur klicka på ditt namn och välja Skicka privat meddelande för att kunna skicka privat småprat till dig. Före privat småprat står det [PM]. Det går att växla mellan privat och publik småprat, antingen genom att klicka på flikarna "Småpraten" och namnet på personen, eller trycka på knappen "Alla" och knappen med användaren under forumet.
- @, skriver automatiskt ut namnet på den personen, ex: @anth, det spar lite tid om personen har ett långt forumsnanm.
- Stäng, stänger popuprutan (observera att popuprutan stängs automatiskt när småpraten uppdateras var 10:e sekund).

Vad händer om man dubbelklickar på texten för sin egen småprat?
Då kan man redigera den, ändra stavfel t.ex.

Kan man ta bort sina egna inlägg?
Ja, dubbelklicka på texten så att man kan redigera, klicka sedan på "Ta bort"-knappen.

Hur småpratar jag med fet text eller gör finlänkar?
Det går att använda flera olika forumstaggar, [ ], i småpraten.
VARNING: det är inte kul att läsa formaterad text i vrålet. Att missbruka denna funktion är ett säkert sätt att bli bannad på.

Hur gör jag smileys i vrålet?
smileys är avstängda i vrålet, det närmaste man kommer är ALT+1 som blir ? och ALT+3 som blir ?.
 
Top