Fantasyserier och woke

Status
Not open for further replies.

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Diskussionen om så kallad ”woke” i fantasyserier som det talades om i tråden om Amazons Lord of the Rings-serie triggade mig som tusan och i och med att det var en delariling av vad som skulle diskuteras där startar jag en ny tråd om det istället.

Vill bara inleda med att säga att jag tror att jag skrivit tillräckligt mycket i forumet för att folk ska veta att jag inte är en typ av person som gärna bråkar. Så är inte fallet nu heller, jag respekterar helt och fullt att folk tycker olika och jag hoppas att vi i denna tråd både kan tycka olika och samtidigt ha en respektfull ton gentemot varandra.

Till att börja med är jag lite förvirrad av termen ”woke”. Såvitt jag förstår betyder den att man ska vara vaken och uppmärksam på frågor som rör jämlikhet mellan raser, kön o.s.v. Jag tycker att detta låter som någonting positivt, men det verkar som att begreppet mest, och ofta slarvigt, används som skällsord. Mitt intryck är att folk använder woke när de istället menar virtue signaling. Men det kan ju vara jag som inte har tillräckligt god koll på begreppen, jag rättas gärna om jag har fel.

Det retar mig sjukt mycket att man så lättvindigt talar om woke när det är exempelvis svarta skådespelare med i en fantasyserie. Har hört detta flera gånger både när folk talar om Cursed, om Witcher och om kommande Wheel of time. I min mening är det sjukt respektlöst att anta att en svart skådespelare blivit castad så är det för att serieskaparna vill vara woke, och inte för att den svarta personen är en bra skådespelare. Varför skulle det inte kunna vara så att just den här skådespelaren gjorde rollen mycket bättre än de andra skådespelarna som fanns påtänkta? Jag kanske är hyperbolisk, men jag tycker att det är ett toxic resonemang och det tar ifrån skådespelare som inte är vita all form av agens eller talang. Jag kan inte förstå hur ens go to-tanke när man ser en svart/asiatisk skådespelare i en fantasyfilm att den är ditplacerad för att serien ska vara woke (och att det dessutom skulle vara negativt).

Jag är inte så känslig eller lättkränkt, men detta triggar mig sjukt mycket. Skulle gärna vilja höra era resonemang kring detta. Jag fattar att det rör upp känslor, hos mig gör det definitivt det, men hoppas att vi ska kunna prata om detta och allihop lämna diskussionen lite klokare än innan den inleddes.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING

Känsligt ämne, ett ämne som rör upp mycket känslor. Det riskerar att snabbt dra mycket OT.

Därför vill jag ge följande vägledning:

1. Prata om vad ni själva tycker och inte vad andra tycker.
2. Tillskriv inte grupper svepande åsikter.
3. Läs välvilligt.
4. Svara inte i affekt.
5. Undvik att bredda diskussionen till vad som helst som ni tycker är viktigt att prata om.

Om alla har ovanstående i åtanke så kan det bli en givande diskussion. Annars kommer det att sparkas folk från tråden utan en föregående varning.

EDIT: OBS, om någon känner för att göra en "drive-by" och skriva nått skrikigt och kallt räkna med att bli trådbootad så kommer jag att veckoboota den användaren. Min bedömning.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag börjar med att skriva mina egna utgångspunkter om vad woke är.

Att vara woke är i min mening att vara vänterextrem i modern tappning, ungefär som att vara maoist var något som var populärt på 70-talet eller stalinist på 20-talet. Som alltid förstår inte alla som dras åt vissa idéer vad dem går ut på.

Woke-rörelsen är i grunden en konspirationsteori byggd på marxistisik klass-analys och konfliktteori.

Inom woke-rörelsen tror man att det finns en maktpyramid byggd på ras (inom klassisk marxism var det klass) och att det enda sättet att rubba den pyramid är genom konflikt. Vita cis-män står högst upp pyramiden och sen bråkar dem inbördes om vem som står längst ner (då detta ger prestige och privilegier). Att pyramiden uppehålls trots att världen aldrig varit mindre rasistisk och inkluderande förklaras med konspirationsteorin om att rasismen finns överallt även om det inte kan verka helt uppenbart. För att belägga detta teoribygge ägnar sig woke-aktivister åt att att gräva fram rasism i allt och inget med hjälp av akademiska hittepå teorier, gärna tagna ur postmodernismen (där ingen kan säga att din sanning inte är sann och alla vedertagen sanning är skapat av makthierarkier).

Som alla tokiga teorier finns det korn av sanning på vilka man kokar denna galna soppa. Att rasism finns och har förekommit och olika minoriteter inte varit inkluderade inom västerländsk populärkultur i en tid då dessa minoriteter inte fanns här (eller som i USA var stigamtiserade) är sant, och bör givetvis medvetligöras.

Woke aktivisterna vill att man gör det genom att man kvoterar in olika "förtryckta grupper" överallt. Detta för att uppå equity, ett begrepp som används istället för equality för att åsyfta en situation där minoritetsgrupper utgör en viss procent i olika sammanhang. Denna procentsats ska vara proportionerligt i förhållande till befolkningen, eller större för att väga upp mot tidigare orättvisor (två fel gör ett rätt).

Woke-rörelsen har nu sitt grepp om både politiken och kulturen i USA och kräver därför representation enligt ovanstående resonemang i alla sammanhang. Nya filmer ska därför innehålla vissa hudfärger och sexualiteter oavsett sammanhang.

Som en ovän av woke-extremismen tycker jag det är bättre att man försöker att inte tänka på hudfärg (mer än vad man tänker på tex hårfärg) och därför casta dem bästa skådisarna för rollerna. När så krävs ska man givetvis ta hänsyn till externa attribut, såsom om man ska spela in en dokumentärfilm om Mannheimer eller om Zulu-kulturen i Afrika.

Fantasy och särskilt Sci-fi är ypperliga tillfällen att tillämpa denna färgblindhet på av uppenbara skäl, men när verken bygger på redan befintliga verk som redan inkorporerat ras och könselement krävs ett visst mått av finess för att få till det utan att det gör våld på förlagorna eller ser konstigt eller ogenomtänkt ut.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har inga som helst problem med svarta eller asiatiska eller ursprungsbefolknings skådisar i ett vitt verk tex sagan om ringen eller Arthur legenden

Jag kan däremot motsätta mig när man skall ersätta en etablerad karaktär med en svart/rasifierad skådis ,tex alla vet hur Legolas ser ut det är beskrivet hur Legolas ser ut skulle dom välja att casta en svart skådis i rollen som Legolas är det för mig väldigt uppenbart att detta endast görs för värdegrundssignalering .
Jag motsätter mig även the TOKEN gay guy eller TOKEN black Guy eller TOKEN female ...med andra ord nu slänger vi in en bög och en svart karaktär och en kvinna och vi ger dom inget djup eller story arch eller karaktärsutveckling men si så där nu har vi fyllt vår woke kvota.

Jag har dock inga som helst problem med manusförfattaren skapar Legolas alvkompis Degolas som har en exakt lika stor roll i filmen och är svart eller asiat eller inuit eller maorier eller whatever ,det rör mig inte i ryggen. Jag är inte sådan att jag hävdar att alla alver är vita och blonda och har blåa ögon , däremot hävdar jag att Legolas ser ut på ett särskillt sett och i min värld vill jag att Legolas skall fortsätta se ut så.
Precis som jag skulle hävda att black panther ser ut på ett visst sätt eller luke cage och jag vill se svarta skådisar i dom rollerna för det är så dom karaktärerna ser ut för mig.
Detta har troligtvis till en viss del med min autism att göra , autister gillar inte förändring och vill ha saker som dom är vana vid.
 
Status
Not open for further replies.
Top