Fantasybabble?

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Det finns ju Technobabble - kanske ffa i Star Trek består många repliker av hänvisningar till energisignaturer, frakturer i rymdtidskontinuumet, substrukturer i positronnätet, trioniska initiatorer, etc etc etc. På Wikipedia beskrivs det: "Technobabble (a portmanteau of technology and babble), also called technospeak,[1] is a type of nonsense that consists of buzzwords, esoteric language, or technical jargon."

Men finns det Fantasybabble? Alltså nonsensbegrepp som slängs in för att få experter i påhittade expertiser att låta kunniga, fast i fantasy blir det väl då mer att få invånare i påhittade världar att låta världsvana, dyrkare av påhittade gudar att låta hängivna, brukare av påhittade magier att låta ..magiska..?

Har ni använt det? Har ni några favoriter?
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Jag brukar kalla saker ”Metagnostiska”. Det betyder inget, men det låter coolt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag brukar hitta på ingredienser till magiska drycker och liknande. Växter och djur som inte finns i den verkliga världen är också rätt vanligt. Mycket tycker jag funkar i både fantasy och sci-fi. Kirylliumkristaller liksom, passar lika bra till magiska portaler som till verklighetsförvrängardriften i ett rymdskepp.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Fantasybabble brukar inte vara helt egen-påhittade begrepp utan komma från historiska magiska traditioner eller New Age.

Det är mycket kraftlinjer, auror, energier och resonanser.

Undantag finns. Ibland hittar någon på ett helt nytt magisystem som allomantik. Men lägg märke till att även det namnet följer mönstret från historiska magiformer, med -mantik som ändelse.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Men finns det Fantasybabble? Alltså nonsensbegrepp som slängs in för att få experter i påhittade expertiser att låta kunniga, fast i fantasy blir det väl då mer att få invånare i påhittade världar att låta världsvana, dyrkare av påhittade gudar att låta hängivna, brukare av påhittade magier att låta ..magiska..?
Jag tror faktiskt man kan generera saker utifrån förklaringar från Arkiv X, The Chronicles eller (och nu antar jag) Supernatural. Borde vara mängder med nonsens som de använder för att förklara övernaturliga saker. Ghostbusters hade en hel del också.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Ghostbusters, ja! Där har vi följande pärla:

Gozer the Traveler. He will come in one of the pre-chosen forms. During the rectification of the Vuldrini, the traveler came as a large and moving Torg! Then, during the third reconciliation of the last of the McKetrick supplicants, they chose a new form for him: that of a giant Slor! Many Shuvs and Zuuls knew what it was to be roasted in the depths of the Slor that day, I can tell you!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Jag spelar inte så ofta fantasy, men när jag gör det hittar jag gärna friskt på saker som länder, folkslag och liknande när jag talar. "Här, drick detta! Det är vrolkiskt vin, från Stravbergens östra slänter! De tillsätter sabelbuskens sav, vilket ger det en alldeles utsökt syrlighet." Blir ju lite fantasybabbel.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Discworld är det bästa exemplet tycker jag. Typ alla böcker är ju helt proppfulla med underbart fantasybabble. Har inget konkret exempel nu då jag inte har böckerna till hans, men ta random Discworldbok ur hyllan och slå upp random sida så får du nästan garanterat ett konkret exempel 😁
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,702
Location
Stockholm
Är inte själva fantasyvärlden i sig ett enda fantasybabbel? Jag menar, Tolkiens världsbygge är ju mest en en ursäkt för att kunna dra förklaringar ur röven och förklara saker med skumma gudar, tidsåldrar, trollkarlar i regnbågens alla färger, skapelsen som en Vivaldi-koncert etc.
 
Top