Fantasyböcker

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Vilka fantasyböcker eller bokserier är värda att läsa? Eller att lyssna på framför allt.

Jag skulle gärna vilja ha lite tips på bra nyare böcker att lyssna på, när jag åker till och hem från jobbet. Helst nyare böcker. Gärna på Storytel. Lämna ute tips på de äldre klassiska verken. Ungdomsfantasy är ingen hit i mina öron.
Skriv gärna något om böckerna - selling point.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag ska börja med att bryta din regel om klassiska verk. Chronicles of Prydain av Lloyd Alexander är fantastisk. Den största överraskningen i mitt läsprojekt just nu. Korta, men intensiva, böcker som är fulla med fantastiska karaktärer och en stor dos utveckling och call backs. Rekommenderas varmt.

Sen har du ju Terry Pratchetts Discworld också. Den sista kom ut strax efter att gubben gick bort 2015, så ganska färskt. Men då är det ju humor, moralsaga och fantasy i ett på de allra bästa. En bra start är nog The Truth, eller Wyrd Sisters.

Men lite mer nytt i allmänhet - min fru påstår att Brandon Sanderson är den mest intressanta nu aktiva fantasyförfattaren. Hans mästerverk sägs vara Mistborn, men jag kan bara gå på andrahandskällor där. Ett av de coolaste magisystemen i världen, tydligen.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Mina favoriter:
The First Law (Trilogy) av Joe Abercrombie
The Name of the Wind av Patrick Rothfuss
The Lies of Locke Lamora av Scott Lynch
Jag har läst dem på engelska men jag tror att samtliga finns på svenska också.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag är en skamlös hora så... Min nya bok! (Inte ens en ljudbok. Men som sagt. Skamlös.)

https://www.drivethrufiction.com/pro...-du-blev-lovad


Ett bättre tips är Prince of Thorns (är första i en trilogi men fungerar för sig själv om du inte vill läsa vidare). Grimdark as fuck. Huvudpersonen är en 13 årig krigsherre och Machiavelli läsare i en avlägsen post-apokalyptisk framtid som blivit en fantasy setting. Vansinnigt brutalt men samtidigt en rikigt bra story.


Vill du inte ha Grimdark så Kings of the Wyld. Vad om äventyrargrupper var rockband? Så det är en blandning av The Dirt och en fantasy roman. Har en självständig uppföljare men de är inte egentligen en serie.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Saladin Ahmed, Throne of the crescent moon
Max Gladstone, Three parts dead
T Kingfisher, Clockwork boys
Mark Lawrence, Red sister
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
N.k jemisin broken earth finns som ljudbok på Storytel (på svenska).

Bland de bästa böcker jag läst, oavsett genre. Alla tre böcker i serien vann en Hugo, vilket jag tror är första gången i Hugos historia.

Jag recenserade trilogin i den här tråden:

https://www.rollspel.nu/threads/65038
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Två trilogier:

Black Company är det i särklass näst bästa inom genren jag läst. Finns inget som mäter sig med det i hur nervkittlande nervöst det kändes att vända blad i de tre första böckerna. Sällan känslan av hur liten den enskilde soldaten är kommer fram så väl, sällan maktlösheten mellan individ och större skeenden känns så enorm, och sådär genuin oro för hur det faktiskt skall gå. Läst första trilogin, Books of the North, men lämnat resten både med oro för att bli besviken och en otrolig pepp att få ta tag i vid rätt tillfälle.

The Tomoe Gozen Saga
Här kommer det bästa. Svårt att förklara hur bra detta är, men närmaste jag kommit är nog det spretiga mellan det övernaturliga som ibland kan vara så extremt och underligt fjärran till det mänskliga som kan vara så väldigt nära och känslomässigt indragande, och hur det bägge sidorna reflekterar och förstärker varandra. Jessica Amanda Salmonsson är skamligt nog inte ett namn som nämns tillräckligt ofta, en av mina stora favoriter både som författare och som redaktör för ett flertal antologier hon satt samman.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Tant Ragnar;n347472 said:
N.k jemisin broken earth finns som ljudbok på Storytel (på svenska).

Bland de bästa böcker jag läst, oavsett genre. Alla tre böcker i serien vann en Hugo, vilket jag tror är första gången i Hugos historia.
Håller med, den trilogin är verkligen svinbra.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Khan;n347466 said:
Men lite mer nytt i allmänhet - min fru påstår att Brandon Sanderson är den mest intressanta nu aktiva fantasyförfattaren. Hans mästerverk sägs vara Mistborn, men jag kan bara gå på andrahandskällor där. Ett av de coolaste magisystemen i världen, tydligen.
Dåligt utbud av Brandon Sanderson på Storytel tyvärr, endast Mistborn 1-3 på svenska från hans stora Fantasy-projekt. Sanderson är en av de mest aktiva författarna idag, med ett enormt projekt som på något sätt inkorporerar alla hans olika bokserier i en och samma "universum" som han kallar "Cosmere". Han har alltså en överblick av planeter, gudomligheter, magiska krafter, historia och metafysiska aspekter -- och sen gör han nedslag i en tidsperiod på en planet och skriver en bokserie där. Mistborn-triologin utspelar sig på en planet i detta universum, under en tidsperiod. Stormlight Archive utspelar sig på en annan planet, i en annan tid, med andra förutsättningar, men i samma universum och det finns länkar och ledtrådar som sammanbinder allt det här i böckerna... nördigt, invecklat men ganska coolt för den som är lagd åt det hållet.

Han böcker har ganska högt tempo och han verkar nästan spotta ur sig böcker på rullande band. På sin hemsida har han "progress bars" för att visa var han befinner sig i sitt skrivande på de olika böckerna. Ingen Han har bra magisystem överlag, där han på föreläsningar pratat om mjuka och hårda magisystem. Där mjuka system är regellösa och mäktiga men "oförklarade", bara finns, och kan göra lite vad som helst. Tänk Gandalf i LoTR. Hårda magisystem är istället definierade med tydliga regler - som en naturlag - och därmed finns det begränsningar för vad magin kan åstadkomma. Det Sanderson gör är han bestämmer reglerna för magin på förhand, och måste då förhålla sig till de begränsningar som finns. Som läsare får man en förståelse för vad som är möjligt och omöjligt, och en karaktär kan inte från ingenstans plocka fram en besvärjelse ur lådan och rädda sig ur vilken situation som helst.

På hans hemsida finns det i alla fall en "where do I start" med tips för vilka böcker som kan vara en bra ingång. De olika serierna är ju fristående från varandra.

https://www.brandonsanderson.com/where-do-i-start/
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
michael;n347475 said:
Dåligt utbud av Brandon Sanderson på Storytel tyvärr, endast Mistborn 1-3 på svenska från hans stora Fantasy-projekt. Sanderson är en av de mest aktiva författarna idag, med ett enormt projekt som på något sätt inkorporerar alla hans olika bokserier i en och samma "universum" som han kallar "Cosmere". Han har alltså en överblick av planeter, gudomligheter, magiska krafter, historia och metafysiska aspekter -- och sen gör han nedslag i en tidsperiod på en planet och skriver en bokserie där. Mistborn-triologin utspelar sig på en planet i detta universum, under en tidsperiod. Stormlight Archive utspelar sig på en annan planet, i en annan tid, med andra förutsättningar, men i samma universum och det finns länkar och ledtrådar som sammanbinder allt det här i böckerna... nördigt, invecklat men ganska coolt för den som är lagd åt det hållet.

Han böcker har ganska högt tempo och han verkar nästan spotta ur sig böcker på rullande band. På sin hemsida har han "progress bars" för att visa var han befinner sig i sitt skrivande på de olika böckerna. Ingen Han har bra magisystem överlag, där han på föreläsningar pratat om mjuka och hårda magisystem. Där mjuka system är regellösa och mäktiga men "oförklarade", bara finns, och kan göra lite vad som helst. Tänk Gandalf i LoTR. Hårda magisystem är istället definierade med tydliga regler - som en naturlag - och därmed finns det begränsningar för vad magin kan åstadkomma. Det Sanderson gör är han bestämmer reglerna för magin på förhand, och måste då förhålla sig till de begränsningar som finns. Som läsare får man en förståelse för vad som är möjligt och omöjligt, och en karaktär kan inte från ingenstans plocka fram en besvärjelse ur lådan och rädda sig ur vilken situation som helst.

På hans hemsida finns det i alla fall en "where do I start" med tips för vilka böcker som kan vara en bra ingång. De olika serierna är ju fristående från varandra.

https://www.brandonsanderson.com/where-do-i-start/
https://www.penny-arcade.com/comic/2013/09/30
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
En annan rekonmendation är Naomi Noovik "uprooted". En trevlig liten saga om en ondskefull levande skog. Rätt bra, och uppfriskande med en fantasybok som lyckas berätta det den vill i en bok och inte en serie om femtioelva böcker.

Får jag tänja lite på begreppet "fantasy" att även innefatta "science-fantasy" så är Yoon Ha Lees triologi om Hexarchate väl värda att läsa. Wierd space opera där man trollar genom att vara bra på mattematik eller genom att kontrollera almenackan i ety territorium. Suoerskurkar som döms till evigt liv som spökrådgivare i generalers huvuden. Bra skit.

Båda finns på Storytel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Gideon the Ninth är sci-fantasy med lesbiska necromancers och coolt övervåld.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om du är lagd åt Urban Fantasy-hållet: The Dresden Files av Jim Butcher. Det är en serie om en trollkarl som jobbar som privatdetektiv i Chicago. Tänk dig en korsning mellan Buffy the Vampire Slayer (i attityd) och lämplig hårdkokt privatdeckare. Ju längre bokserien går, desto mer snurrar serien upp sig i världsbyggande och intriger också. Serien är hittills uppe i femton böcker + två novellsamlingar, och två (!) till kommer i år. Den första boken i serien heter Storm Front - det är en fullt kromulent bok, som var tillräcklig för att fånga min uppmärksamhet, men ett par böcker in så har Butcher definitivt utvecklats till en mycket bättre författare. Ljudböckerna är inlästa av James Marsters (Spike från Buffy).

Butcher har även skrivit en bokserie till som han ett tag varvade med Dresden Files: Codex Alera (med början i Furies of Calderon). Detta är en mer klassisk fantasyserie som utspelar sig i ett land vid namn just Alera. Där bor ett folk som är baserat på romarriket, men där alla har förmågor att kontrollera element via olika elementarandar. Adelssläkterna är de som är bäst på elementen, och legionerna är indelade i olika grupper beroende på vilka element de kontrollerar (utifrån de klassiska fyra + trä och metall). Det sägs att bokserien skrev som resultatet av ett vad där Butcher sa att han kunde göra något vettigt av vilken kombination av koncept som helst, och någon föreslog "Lost Roman Legion + Pokémon"...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Tant Ragnar;n347472 said:
N.k jemisin broken earth finns som ljudbok på Storytel (på svenska).

Bland de bästa böcker jag läst, oavsett genre. Alla tre böcker i serien vann en Hugo, vilket jag tror är första gången i Hugos historia.

Jag recenserade trilogin i den här tråden:

https://www.rollspel.nu/threads/650...en tips om dessa böcker av en kompis nyligen.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Steven Eriksons mäster epos Malazan Book of the Fallen. Bästa fantasy serie jag läst.
 
Top