Nekromanti Fantasy utgivningen är död

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Ja, åtminstone om man ska tro en litterär agent som var och föreläste i klassen idag. Jag går skrivarlinjen på Österlen, och under agentens besök så diskuterades fantasy, dock inte särkskilt djupgående.
Han menade att fantasyutgivningen börjar stagnera, och att förlagen inte kommer att våga satsa på nya författare. Argument som Harry Potter framfördes, men detta var då inte riktigt "fantasy" utan snarare berättande.
Nåja. Han framförde också den insikten att amerikanska förlag som försökt sölja sina författare i Sverige inte har rönt några framgångar på den senaste tiden.
Är det någon som har försäljningssiffor på detta?
Även om det var tråkiga nyheter, så vet jag inte riktigt om man ska ta honom helt på orden. Eller?
Håller fantasykulturen på att dö ut?

- daniel

"The force is with you. Always."
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Jag tycker att man åtminstone kan se en avmattning i fantasyutgivningen där till och med flera bokförlag slopat hela sin utgivning i genren, och därmed också lämnat serier hängande mitt i. Man kunde ju tycka att de borde ha vett att ge ut alla böcker i en serie - men det är väl herr K. Apitalist som styr och ställer. En av de stora anledningarna till att utgivningen stagnerar kan jag tänka mig är att man inte försökt ta in nyskapande fantasyförfattare i någon större utsträckning utan bara har kört på i invanda hjulspår utan några större avhopp. Det är ju självklart att försäljningen stagnerar om man försöker sälja samma bok (med olika författarnamn på) om och om igen.

För övrigt vad gäller debutanter så är det ett genre-överskridande fenomen bland förlagen att inte satsa på nya förmågor. Man vågar helt enkelt inte. Trist.

Hans

"Begin at the beginning and go on till you come to the end: then stop."
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Förlagen vill inte sälja en bok, de vill sälja ett författarskap, sägs det, och det ligger nog ganska mycket i det.
Att debutera är är rätt tufft, det är trångt och då det endast ges ut omkring 260 skönlitterära böcker i Sverige om året, så kan man räkna ut hur stor andel av dessa som är fantasy, och därmed förstå att man måste ha rejält vassa armbågar för att lyckas ta sig fram.

Science fiction är en annan genre som jag gärna skulle vilja se mer liv i. Den senaste svenska sf-romanen jag läste var Framtidsskärvor från 2000. Dessförinnan var det väl Peter Nilsons böcker om Nyaga. Kanske har jag missat något. Men nog borde det väl finnas lite mer utrymme för sf?

- daniel

"The force is with you. Always."
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Sverige är tyvärr en liten sketen avkrok som inte kan motivera någon större utgivning av vanliga böcker heller. Svenska förläggare har en tendens att enbart satsa på säkra kort som Jordan och Tolkien. Om man introducerade fler, alternativa sätt att se på fantasy så kanske man skulle kunna blåsa liv i genren igen.
Dessutom så tycker jag att Harry Potter visst är fantasy även om det kanske är en light version. Det är inte omöjligt att den stora Harry Potter vågen kommer att leda till ökat intresse för fantasy i allmänhet, om några år när Harry Potter barnen blivit äldre.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
>Det är inte omöjligt att den stora Harry Potter vågen
>kommer att leda till ökat intresse för fantasy i
>allmänhet, om några år när Harry Potter barnen blivit
>äldre.

Det är ju naturligtvis en möjlighet. Och visst håller jag med om att Potter är fantasy.
Tyvärr så vet jag många som, så fort en fantasybok höjer sig över mängden, vill ta bort fantasystämpeln från den, för att de tror att sån litteratur automatiskt är sämre...

- daniel


"The force is with you. Always."
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Fantasyböcker har oförtjänt dåligt rykte överlag. Ofta avfärdas det som oseriöst trams som bara omogna tonåringar ägnar sig åt. Allmänheten brukar ofta betrakta rollspel på samma sätt.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Re: Tråkiga fördomar...

...kan man kall det, ja. Har man stött på mer än en gång... =(

- daniel

"The force is with you. Always."
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Gäller också sf. Peter Nilsons böcker föreställdes tex som poetiska vetenskapsromaner. Blaja! Rymdväktaren och Nyaga är science fiction i allra högsta grad. Jag vet det, du vet det och ta mig fan om inte lektören på bokförlaget vet det också. Insnöat värre.

Hans

"Begin at the beginning and go on till you come to the end: then stop."
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Felsatsningar

Anledningen till varför fantasyutgivningen har gått i stå (och min bokhandlarkompis är av samma åsikt) är att förlagen missbedömt marknaden. Man har gjort följnade misstag:

1) Att sälja inbundna böcker. Tonåringar köper inte böcker för 300:- volymen. Pocket och kartonnage är billigare.

2) Att dela upp serier i en herrans massa böcker (Jordan, Williams). I snikna försök att kränga böcker, har man delat upp t ex Tad Williams böcker i flera delar, då man tror sig veta att fantasyläsare läser gärna bokserier, och ju fler böcker desto bättre (och då får man sälja mer också).

3) Konstiga författar- och bokval.

Resultatet är att kundkretsen svikit = lönsamheten sjunkit = utgivningen dras ner. Förlagen ägnar sig inte åt välgörenhet eller kulturfrämjande, utan åt att tjäna pengar. Fast de borde använda hjärnan lite oftare...

http://www.algonet.se/~enda
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Felsatsningar

1) Att sälja inbundna böcker. Tonåringar köper inte böcker för 300:- volymen. Pocket och kartonnage är billigare.

Usch ja. Det är synd att böcker ska va så jävla dyra. Om man ska ha hela WoT inbunden så får man punga ut med en smärre förmögenhet.

2) Att dela upp serier i en herrans massa böcker (Jordan, Williams). I snikna försök att kränga böcker, har man delat upp t ex Tad Williams böcker i flera delar, då man tror sig veta att fantasyläsare läser gärna bokserier, och ju fler böcker desto bättre (och då får man sälja mer också).

Något av det mest irriterande som finns. Leder bara till att man läser de amerikanska orginalversionerna istället.
 
Top