Fantasy-rollspel för nyfikna vuxna

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
En grupp vänner är nyfikna på att börja spela rollspel. Vi är alla förtjusta i fantasy/saga. Någon som har tips på rollspel som passar nybörjare, där fokus är på det narrativa, inte tunga regelsystem. Helst ska spelet vara på svenska.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Äventyr, Saga och Järn är väl alla rollspel som är på svenska, relativt enkla och orienterade mot den typen av äventyr. Järn är lite mer fokuserat på att vara en badass järnåldersklan så det blir mer nordiska vikingasagor, men ändå.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Skulle säga just Fantasy / Saga. Om det är det ni gillar.

//EvilSpook
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Om ni har en spelledare som orkar läsa så är Symbaroum najs och kommer med en bra äventyrssvit som kommer att räcka många år. Schysst nordisk fantasy med mörka skogar, mystik och möjligheter för spelarna att påverka stora skeenden i världen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
En grupp vänner är nyfikna på att börja spela rollspel. Vi är alla förtjusta i fantasy/saga. Någon som har tips på rollspel som passar nybörjare, där fokus är på det narrativa, inte tunga regelsystem. Helst ska spelet vara på svenska.
Kul att se dig tillbaka. Varför inte köra några av dina egna klurerier?

Kontinuum var före sin tid, exempelvis.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Mitt tips är Parallel Worlds som finns gratis här. Fantasy! OSG och Saga är också trevliga och regellätta spel, om än något mer komplicerade än Parallel Worlds.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Instämmer med alla ovanstående. Fantasy! är väl det som är enklast och kräver minst inläsning. Finns också mycket material till det. Även Mörk Borg borde vara ett alternativ liksom Hjältarnas tid. Symbaroum är utmärkt men lite mer regel-och settingtungt och i varje fall kampanjen är ett rejält (men roligt) åtagande för SL.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Dimmor och Borgar är såvitt jag förstår tillverkat specifikt för att vara nybörjarvänligt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Om mörk fantasy funkar mer än saga så skulle jag rekommendera Mörk Borg, vilket har de enklaste reglerna av samtliga ovannämnda (tror jag). Dessutom väldigt fint i allmänhet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Om mörk fantasy funkar mer än saga så skulle jag rekommendera Mörk Borg, vilket har de enklaste reglerna av samtliga ovannämnda (tror jag). Dessutom väldigt fint i allmänhet.
Var ju ett av mina förslag också, fast man ska ju veta att det är väldigt mörkt, på (över?) gränsen till det komiskt makabra - vilket inte är för alla. Det duger dock fint att spela det som mer konventionell fantasy om man föredrar det.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Ingen verkar ha nämnt Hjältarnas tid och Kopparhavets Hjältar (Helmgast), så jag passar på att göra det med.
Hjältarnas tids introäventyr gör att man får spela samtidigt som man lär sig hur rollspel funkar på ett hyfsat strukturerat sätt. Dvs gruppen kan skippa det mesta av regelgenomgång och börja spela direkt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Var ju ett av mina förslag också, fast man ska ju veta att det är väldigt mörkt, på (över?) gränsen till det komiskt makabra - vilket inte är för alla. Det duger dock fint att spela det som mer konventionell fantasy om man föredrar det.
Sorry, missade att du hade nämnt det!
 
Top