Nekromanti Fantasy! och konfluxsviten...?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag tror det hade fungerat bra! :) Det hade inte krävt så mycket omskrivningar.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,291
Location
Kullavik
Går säkert, men frågan är vilket syfte ni vill uppnå när ni spelar den? Vad är det fokus på och varför Fantasy istället för gamla DoD eller Svavelvinter RPG... eller Ligans Rov&Ruiner?
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Henke;n275570 said:
Går säkert, men frågan är vilket syfte ni vill uppnå när ni spelar den? Vad är det fokus på och varför Fantasy istället för gamla DoD eller Svavelvinter RPG... eller Ligans Rov&Ruiner?
Först och främst så äger jag varken DoD, Svavelvinter-rollspelet eller Rov & Ruiner... Däremot så äger jag Fantasy! och Saga 2.0. Jag tror båda två kan vara lämpliga, men då jag råkar vara bosatt utomlands så lär spelandet bli på engelska. Fantasy råkar ju finnas i engelsk version också. Det lär vara tillräckligt med jobb att översätta konfluxsvitens alla fantastiska formuleringar och termer till engelska, så det vore skönt att slippa översättningsjobb med regelverket.

Givetvis har jag PDF:er från RiotMinds för gamla DoD, men utöver översättningsjobb så är jag inte ett fan av regelverket. Alldeles för tunggrott för att i grunden vara ett så pass enkelt system.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,291
Location
Kullavik
Svavelvinter RPG finns iofs som snabbstartsregler på engelska för gratis nedladdning hos Fria Ligan, och jag skulle verkligen rekommendera hela spelet och dess fantastiska kartor, men det är kanske inte riktigt för alla.(reglerna alltså)...
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Henke;n275582 said:
Svavelvinter RPG finns iofs som snabbstartsregler på engelska för gratis nedladdning hos Fria Ligan, och jag skulle verkligen rekommendera hela spelet och dess fantastiska kartor, men det är kanske inte riktigt för alla.(reglerna alltså)...
Ja, har läst den engelska Svavelvinter quickstarten, och även om jag skarpt gillar tankarna bakom systemet så tror jag inte att det är för mig. Tar gärna något lite mer "traddigt".

När det kommer till Fantasy! så går det ju knåpa ihop några raser (vargman finns ju redan här), och det magisystem som finns med i 3.0 och 3.1 verkar ju vara tillräckligt att börja med. Jag bara funderar på om det finns några andra omedelbara problem som jag inte tänker på..?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,814
shotgun_ramadan;n275595 said:
Ja, har läst den engelska Svavelvinter quickstarten, och även om jag skarpt gillar tankarna bakom systemet så tror jag inte att det är för mig. Tar gärna något lite mer "traddigt".

När det kommer till Fantasy! så går det ju knåpa ihop några raser (vargman finns ju redan här), och det magisystem som finns med i 3.0 och 3.1 verkar ju vara tillräckligt att börja med. Jag bara funderar på om det finns några andra omedelbara problem som jag inte tänker på..?
Alltså. Jag tänkte när jag såg vargmans regler "Undra om han menar mitt gamla inlägg". Och det gjorde du. Bra minne där :D

Men ja Fantasy! borde väl funka utmärkt
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tror inte du stöter på några större problem med att köra konfluxsviten i Fantasy!, och det är ju ett betydligt bättre spel än gamla DoD.

Erik G sa dessutom till mig en gång att Fantasy! passar bättre än Svavelvinter RPG till det, men han kanske var full. ;)

Saga funkar också, det är kanske närmare gamla DoD i stilen, och så finns ju hacket DrakSaga!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
shotgun_ramadan;n275595 said:
Ja, har läst den engelska Svavelvinter quickstarten, och även om jag skarpt gillar tankarna bakom systemet så tror jag inte att det är för mig. Tar gärna något lite mer "traddigt".

När det kommer till Fantasy! så går det ju knåpa ihop några raser (vargman finns ju redan här), och det magisystem som finns med i 3.0 och 3.1 verkar ju vara tillräckligt att börja med. Jag bara funderar på om det finns några andra omedelbara problem som jag inte tänker på..?
Jag har hört att magisystemet är lysande och perfekt bortom all världslig kritik :D
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,291
Location
Kullavik
Arfert;n275660 said:
Erik G sa dessutom till mig en gång att Fantasy! passar bättre än Svavelvinter RPG till det, men han kanske var full. ;)
Fast det kan jag iofs hålla med om. Svavelvinter RPG var nog aldrig tänkt som optimala regler för den som vill spela kampanjen som den skrevs på 80-90talet. Rollspelet är snarare för den som vill spela ut intrigmakeriet och dramat som gestaltas i romanerna. Sen kan man såklart kombinera kampanjen med Svavelvinter RPG, men kampanjen behöver då bearbetas och lägga mer fokus på olika fraktioner (för att bygga ett intressant skuggspel), scenindelning (med obligatoriska/valbara scener samt klippa bort slumpmässiga möten), miljö (förändrade platser där t.ex. naturen i romanerna är besjälad och med höga språket formbar) m.m.

I vår spelgrupp så har fokus flyttats längs vägen från att spela DoD-regler med Svavelvinterboxen (via ett hack av WFRP2) till Svavelvinter RPG när vi spelat Oraklets Fyra Ögon och Kristalltjuren. Svavelvinter RPG gavs ju ut 2012 och då hade vi redan spelar kampanjen under 4 års tid, men jag hoppas fortfarande att man någon gång får möjlighet att spela hela kampanjen omarbetad utifrån ett roman- och Svavelvinter RPG perspektiv.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
224
Inga problem alls, skulle jag säga. Just Konfluxsviten har jag inte gett mig i kast med, men i skrivande stund så spelleder jag min stackars spelgrupp igenom en radda gamla DoD-äventyr med Fantasy! som system. Visst, vill man regelkonvertera monster och SLP:s med millimeterprecision så kanske det blir lite trubbigt, men själv tycker jag att det går smidigt att höfta fram hur motståndet ter sig. Är man dessutom bekväm med att använda reglerna för Vild Magi så kan man ju tolka klassiska DoD-besvärjelser och magiskolor utifrån de reglerna från fall till fall, om man nu inte tycker att magisystemet i Fantasy! är tillräckligt omfattande.
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Arfert;n275660 said:
Erik G sa dessutom till mig en gång att Fantasy! passar bättre än Svavelvinter RPG till det, men han kanske var full. ;)
In vino veritas. ;-)


Doktor Laser;n275688 said:
Visst, vill man regelkonvertera monster och SLP:s med millimeterprecision så kanske det blir lite trubbigt, men själv tycker jag att det går smidigt att höfta fram hur motståndet ter sig.
Det här var bra information. Jag har inget intresse av millimeter-konvertering heller, men å andra sidan har jag inte jättemycket erfarenhet av varken Expert eller DoD 4. Ville bara säkerställa att det inte finns något exceptionellt som inte täcks av Fantasy!:s regler.
 
Top