Nekromanti Fantasy: ang onda ögon etc

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
Spelade vår första session i helgen...riktigt skojj:)
ang onda ögon...om man t.ex slår tre st ettor och tre st sexor spelade vi det som att onda ögon gällde...men man skulle ju även kunna spela det som att onda ögon kan unvikas av att sexorna genererar fler tärningar...å andra sidan så skulle ju isåfall bonustärningarna (dvs sexor) kunna ge upphov till onda ögon vilket känns lite taskigt när man fått extra tärningar genom ett bra slag...te.x slaget genererar 2st ettor och 3st sexor....bonusslagen genererar 3st ettor vilket alltså resulterar i att lyckan förvandlats till onda ögon....hmmm som skrivet vi valde att husregla att onda ögon bara gäller på grundslaget och på så sätt slår ut eventuella bonusslag från sexor....långt och krångligt inlägg :gremwink: men hur gör ni?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Vi (Jag, eftersom jag är Spelledare) kör med att det är antalet ettor efter att alla extraslag gjorts som visar om det är Onda Ögon. Jag resonerar så att slaget inte har "rullat färdigt" förrän alla tärningar som ska slås har slagits.

Jag kör å andra sidan med specialregeln att extratärningar från ET eller Mana (kraftord) får läggas till i efterhand.

Exempel: Spelaren slår 4T för att hoppa över en djup klyfta, svårighetsgrad 3. Två ettor, två fyror. Han slår därför en extra tärning med hjälp av en ET, som blir en trea. Då tar han till ett kraftord med två poäng Mana = två extra tärningar. Dessa blir en trea och en femma. Puh!
 
Top