Nekromanti Fan, det är 2001...

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Personligen är jag mest besviken på den skriande bristen på flygande bilar, strålpistoler, portabla fusionsreaktorer och månbaser.

Man skulle kunna tro att man borde ha vant sig efter att månen *inte* flög iväg för två år sedan, eller att vi *inte* var totalövervakade av Storebror för 17 år sedan, men icke...


/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"...och än har jag inte hört 'Also Sprach Zarathustra'. (-:"

Det var det första jag lyssnade på när jag kom hem efter nyårsfirandet, och det var bara nära att jag ersatte den traditionella riddarromantiken (Ivanhoe) med 2xClarke-filmatiseringar (2001 och 2010).

Jag tror jag tittar på dem ikväll istället. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Jo, men...

...hur många hade förväntat sig ett mer eller mindre globalt nätverk som utgör ett forum där alla (med undantag för vissa u-länder) kan kommunicera och uttrycka sig precis hur mycket dom vill? Ett nätverk där all form av media utbyts allt snabbare och snabbare, ett nätverk som alla tar del av mer och mer, ett nätverk som gradvis används mer och mer i våran vardag till allt möjligt...

DET hade inte många trott på för 30 år sedan minsann! /images/icons/cool.gif

-Gaxar, som undrar hur detta lilla himlan käcka nätverk ser ut om 30 år till...
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Jo, men...

Tja det låter väl inte lika hätigt som allt det andra.

Per
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Vad jag vill ha

Jag vill ha:
<UL>
<LI>Strålpistoler (behöver inte nödvändigtvis, eller ens helst, vara laser - jag vill ha en synlig stråle som skadar eller bedövar folk).
<LI>Inglasade (eller -plastade) städer med klimatkontroll.
<LI>Arkologier.
<LI>Rullande trottoarer med olika hastigheter.
<LI>Reguljära rymdfärder och rymdkolonier.
<LI>Fusion.
<LI>Kläder i reflekterande material.
<LI>Robotar.
<LI>Flygande bilar, helst med antigravitation.
<LI>Jetpack.
</UL>

Ska det vara för mycket begärt?

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Re: Jo, men...

Näe... men i min mening _är_ det betydligt häftigare än allt det andra. Och tänk bara på hur häftigt det kommer att bli...

-Gaxar, tror på kommunikation...eller nått.../images/icons/cool.gif
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Tidsskrifter (lite OT)

Varför har dagens tekniska tidsskrifter inte samma ambition att publisera framtidsvisioner som de hade på 50-talet? Där fanns ju strålpistolerna och de flygande bilarna och...

Ex nihilo nihil fit
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tidsskrifter (lite OT)

<I>Varför har dagens tekniska tidsskrifter inte samma ambition att publisera framtidsvisioner som de hade på 50-talet? Där fanns ju strålpistolerna och de flygande bilarna och...</I>

De kanske har lärt sig av förfädernas misstag? (-:

--
Åke
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Vad jag vill ha, jag vill ha

Lite roligare transportsätt...
1. drakar som förflyttar sig genom "intet" och teleporterar sig.
2. en mindre borg full av bekvämligheter som framtiden skulle avundas mig
3. ett eget genlab.
4. ensamrätt på rymden

Buhahaha... this is my world, don't you touch it...

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,874
Location
Barcelona
Re: Tidsskrifter (lite OT)

Varför har dagens tekniska tidsskrifter inte samma ambition att publisera framtidsvisioner som de hade på 50-talet?

Jag påstår att de i allra högsta grad har det. Jag tycker iallafall att man stöter på framtidsvisioner vart än man vänder kranen. Men kanske, bara kanske, har framtidsvisionärerna 'mognat' och kommit från de flashiga specialeffekterna för att presentera lite mer rationella framtidsvisioner.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tidsskrifter (lite OT)

<I>Men kanske, bara kanske, har framtidsvisionärerna 'mognat' och kommit från de flashiga specialeffekterna för att presentera lite mer rationella framtidsvisioner.</I>

Jag tror att det är samhällets allmänna åsikt om framtiden som har ändrats - på den tiden <I>trodde</I> man nog verkligen att världen skulle se ut sådär år 2000, med rymdstationer och plastkläder och ta transpokoptern till jobbet... Kanske inte var ett helt ologiskt antagande heller, med tanke på hur mycket tekniken hade gått framåt och världen ändrats om de tittade 30-40 år bakåt till mellankrigstiden.

--
Åke
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Vad jag vill ha, jag vill ha

Själv är jag nöjd med en lönndörr och en hemlig gång.

Fast en kult som anser att man ofelbart hamnar i himlen om man städar mitt köksgolv vore bra också.

Erik
 
Top