Familjespel

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag letar efter ett bra familje-häng-spel. Familjen (fru, fyra tonåringar och en 9-åring) är inga tunga gamers även om vissa av dem spelar t.ex. Azul, Forbidden island och kingdomino. De som inte spelar är rätt anti-spel men gillar t.ex. Just one.

Så jag vill ha ett spel som är mer häng än gamers game. Kanske Timeline eller möjligen Love letter. Inte supermycket text eller kombomekaniker. Gärna språkoberoende eller på svenska. Vad skulle ni rekommendera?
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
what do u meme

partyspel där man skall matcha bilder med texter för att skapa det roligaste memet . Funkar som cards against humanity i hur man spelar men är inte lika "grovt" som cards against humanity . Har för mig det finns i en svensk samt kids utgåva .

Väldigt enkel spelmekanik vem som helst kan para ihop en bild med en text för att få ett roligt utfall.

Nackdel är att det blir repetativt efter ett par omgångar om man inte köper till nya kort.

 
Last edited:
  • Like
Reactions: Ram

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag gillar Kakerlakenpoker, och har haft roligt med barnen och deras kompisar. Bluffspel med hög grad interaktivitet.

 
  • Like
Reactions: Ram

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
The Crew - lite som det klassiska windows spelet Hjärer, men man spelar tillsammans.
Lös mer och mer komplexa uppdrag genom att spela så att rätt spelare tar rätt stick, men man får inte prata om vem som har vilka kort!
Kul, snabbt och bra teamwork känsla. Ett av de bästa spel jag kört de senaste åren.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
King of Tokyo finns på svenska och är kul!

Dixit är kul och väldigt kreativt!

Blokus är en av mina favoriter vad gäller ”lätta” spel. Pussel och klurigheter och med riktigt lätta regler, man kan förklara de på ett par sekunder.

Throw throw burrito är ett kul och knäppt partyspel!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Fluxx! Ett kortspel där reglerna förändras konstant, allt eftersom man spelar. Grymt kul! Det blir heller inte lika lätt att köra taktik och opta, samtidigt som det inte är utan tankestimulans, vilket gör att det kan passa rätt olika personer.

 
  • Like
Reactions: Ram

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Tack alla! Mitt problem löste sig helt på egen hand i går. vi hälsade på hos svärmor och kusinerna hade med sig Ryktet går och de älskade det så det skall införskaffas.

Nu faller det under Not a game för mig men skit samma, de sitter inte med tictoc i alla fall. :)

Men tack för alla bra tips, jag skall kolla igen dem och se om jag kanske skall köpa ett spel spel också. :D
 
Top