Nekromanti Familj (Igen)

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag nämnde ett system för att slumpa fram en rollpersons familj tidigare på det här forumet, och nu vill jag ta upp detta igen. Principen i systemet är att även om man inte orkar skriva en detaljerad bakgrund, så skall man kunna slumpa fram en rätt bra bakgrund (Se EON.)

Och vad gäller familj så ville jag veta idéer och synpunkter på hur man slumpar fram dom.

Detta är vad jag kommit fram till, ett system som är rätt löst, och som spelaren får fylla ut en del själv:

Antal syskon:
1T10___Antal syskon
1-2____Ensambarn
3-4____Få syskon
5-7____En del syskon
8-9____Många syskon
10_____Massor av syskon!

Syskonens ålder
1T10_Ålder
1____Mycket yngre
2-3__Yngre
4-5__Aningen yngre
6-7__Samma ålder
8-9__Äldre
10___Mycket äldre

Systemet är snabbt, enkelt, och anpassas till alla raserna. (En människa med massor av syskon har typ 10 syskon, en svartnisse har typ 20 /images/icons/laugh.gif)

Vad jag nu vill veta är: Hur avgör man föräldrars ålder, och om dom överhuvudtaget lever? Det skall vara ett snabbt och bra system, som passar dom syskonsystemet. (Eller om du har en ännu bättre idé för syskonsystemet så går det ju att byta ut bägge två...)

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Låter bra....
du kan ju göra modifikationer för olika raser.

...och hör sen!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Till illern och mutant.

Till illern: Ja jag tänker ha riktlinjer. För en människa i stadsbygd så tänker jag mig det så här:

Inga syskon: 0 syskon
Få syskon: 1-2 syskon
En del syskon: 3-5 syskon
Många syskon: 6-8 syskon
Massor av syskon!: 9+ syskon

Till mutant:
Alltså, skönheten (usch det blev lite svengelskt där..) med det här systemet är att det passar alla raser. Tillexempel:

Nisses RP är en människa i en kultur där man brukar få ca 3-5 syskon. Han slår "Många syskon" och tycker att 6 syskon blir lagom. Sen slår han åldern: Hans RP är 31 år gammal. Två syskon är "mycket yngre". Det tolkar han som 20-25 årsåldern. Ett syskon är "äldre". Vi säger 35-årsåldern. Osv. Om hans RP hade varit en alv med många syskon kanske det blir 4 syskon, ett syskon som är "yngre" kan vara allt mellan 25-150 år yngre, osv...

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Till illern och mutant.

På så vis...
Då gör du alltså en lista över vad som är normalt för rasen och så får ma sedan avgöra hur många få syskon är i förållande till det.

Föräldrarnas ålder då?
Det är mer troligt med fler barn om de är äldre (till en viss gräns såklart) eftersom de har haft mer tid på sig.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Re: Till illern och mutant.

Ja det jag menade med modifikationer.. tex
som du sa med alvens ålder 25-250 gör då så man slår olika tärningar för olika raser.

...och hör sen!
 
G

Guest

Guest
Antal syskon:
1T100 - Antal syskon - Ålder
01-09 - 0
10-69 - 1-2 (1T2) - RPs ålder+Ob1T6-Ob1T6
70-94 - 3-5 (1T3+2) - RPs ålder+Ob2T6-Ob2T6
95-99 - 6-11 (1T6+5) - RPs ålder+Ob3T6-Ob3T6
100 - >11 (Ob1T6+11) - RPs ålder+Ob4T6-Ob4T6
Variera sedan efter ras. Typ svartnisse * 2, Alv / 2 o.s.v.

Tycker jag..

Mvh Demon
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hmmmja om jag använder Ob1T6 kan jag lika gärna ta EONs system, med tabell för alla raserna.

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Re: Antz Rollspelet

Varför inte göra det? Tja kanske av samma anledning som det, mig veterligen, inte kom någon 'second edition' av 'My Little Pony - the roleplaying game'? Fast det är ju klart har du tid över så... ;)

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Sammanfattning, typ:

Det kom ingen alls juh... Det var bara på skoj.
Fast nu tror jag kommit på ett litet system:

1T100________Föräldrar:
1-70_________Båda lever
71-80________En är okänd/försvunnen. (Förmodligen okänd far)
81-94________En är död.
95+__________Bägge är döda.


Modifikation efter åldern på föräldrarnas äldsta barn:
Mycket ung: +0
Ung: +10
Vuxen: +20
Lite äldre vuxen: +30

Snott från EON, jag vet. Iallafall! Om dom lever så kan man använda T100:ans resultat för att få en riktlinje om deras ålder.
Dvs: Om siffran alldeles precis nådde upp till resultatet så fick dom barn vid mycket ung ålder. Om den är på gränsen till ett högre resultat, så fick dom barn rätt sent i livet.

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Re: Sammanfattning, typ:

Det kom ingen alls juh... Det var bara på skoj.

Jomen visst fanns det väl ett ex av My little pony - RPG. Jag vill minnas att jag sett ett kort på någon som glatt håller upp ett ex, att det se´n aldrig trycktes är ju en annan sak, men det kanske var ett skämt det också (bilden alltså).

Tabellen verkar okej. Relevant i sammanhanget kan väl vara när i livet folk i regel dör. Om folk dör vid femtio och skaffar barn när de är 20 så bör en trettioåring inte ha någon förälder i livet. Om trettio då är 'vuxen' så borde kanske modifikationen ökas lite? Om folk däremot lever längre eller kortare så blir det ju en annan sak.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag hade tänkt mig...

...att folk lever lite längre, som i DoD ungefär.

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Re: livslängd (lite OT)

Det där med livslängd är ju rätt variabelt. De som hade det bra i Rom t. ex. kunde fortfarande ha en aktiv karriär i femtio-sextioårsåldern. Å andra sidan så hade de ju en kost som var mer varierad än på t. ex. medeltiden och jag tror även att det medicinska kunnandet var mer spritt (för de som har råd vill säga). Proletärerna däremot hade det antagligen inte så himla bra.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: livslängd (lite OT)

<I>Det där med livslängd är ju rätt variabelt. De som hade det bra i Rom t. ex. kunde fortfarande ha en aktiv karriär i femtio-sextioårsåldern. Å andra sidan så hade de ju en kost som var mer varierad än på t. ex. medeltiden</I>

Man ska iofs komma ihåg att skilja på <I>möjlig</I> livslängd och <I>medel</I>livslängd - även på vikingatiden, då folk dog ganska unga, fanns det gubbar och gummor som kunde bli 50, 60, 70, 80 år. Men de var inte så många...

--
Åke
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Re: livslängd (lite OT)

Man ska iofs komma ihåg att skilja på möjlig livslängd och medellivslängd - även på vikingatiden, då folk dog ganska unga, fanns det gubbar och gummor som kunde bli 50, 60, 70, 80 år. Men de var inte så många...

Helt sant, det var lite det jag var ute och for efter. Om jag inte minns alldeles fel var även vikingarna bland dem som hade en bättre kost (varierad). Oavsett kultur är det ju säkert en fråga om att ha råd med tillgänglig läkarvård, varierad kost med mera. Medeltiden var väl dock inte den tidsperiod som var bäst på att producera 'välnärda och längelevande' människor.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: livslängd (lite OT)

Sedan har säkert någon sagt detta redan, men: Alla siffror för medellivslängd som räknar med de som dött innan vuxen ålder är oerhört snedvridna. Barnadödligheten var fruktansvärt mycket högre jämfört med dödligheten i andra åldrar om man jämför med nutiden, i princip alla epoker före vår tid. De siffror om medellivslängd som finns är oftast fullständigt missvisande; den som blev äldre än 15 levde _oftast_ mycket längre än man tror. Medeltiden var inte på något av mig känt vis mörkare än vare sig tiden innan eller tiden efter; dels är det en väldig skillnad på olika tidsperioder och olika platser under medeltiden, dels är det mesta snacket om den mörka medeltiden 100% nonsens.

Erik
 
Top