RECENSION Fabulous! - The Troubleshooters

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Fabulous! är ett äventyr till The Troubleshooters av Gabrielle de Bourg. Scenariot är ett ”Quickstart” äventyr som kan spelas antingen med grundboken eller bara med quickstart reglerna som släppts separat. Det är snabbt att komma igång och spela.

Innan vi börjar, scenariot är VANSINNIGT snyggt! Scenariot handlar om ett band kallat The Fabulous Fantastics vars bandmedlemmar är ritade som pastischer av Scooby Doo karaktärerna om de vore ett band på 60-talet. Det finns bandlogos, dubbelgångare, skurkar och kartor som alltihop är helt fantastiskt illustrerat. Bara att bläddra igenom scenariot förflyttar en till musicscenen i 60-talets London. Detta fungerar bra med stilen i texten som också skapar en känsla av ”swinging London”. Passande nog innehåller scenariot också en liten guide för att spelleda Troubleshooters generellt i staden vilket jag kan se många vilja göra.

Scenariot börjar som en klassisk actionfylld deckare med en kidnappning vilket leder karaktärerna vidare i utredningen. Där är en del detektivarbete som behöver göras men detta leder till det coolaste med scenariot, en jakt genom London! Det här är kanske den bästa jakten jag sett i ett äventyr med regler för att hoppa på bussar på olika sätt, kartor med flera olika vägar och instruktioner för hur de klassiska dubbeldäckarebussarna fungerar under jakten. Det hela avslutas med en action scen vid Big Ben.

Scenariot är uppbyggt strömlinjeformat och för att få till en klassisk action deckare struktur utan att vara rälsat, det fungerar bra även om en händelse känns lite rälsad. Den händelsen kan jag dock inte se kommer kännas rälsad alls i spel så illusionen kommer vara helt bevarad vid bordet. Scenariot är också väldigt tydligt ett äventyr för att lära ut The Troubleshooters till både spelare och spelledare. Detta gör att vissa enskilda meningar känns lite överdrivet detaljerade och klunkiga men det kommer vara genuint hjälpsamt för nybörjare. Det är också lätt att bortse ifrån, alla scenerna är solitt konstruerade och spännande.

Okej, så vad jag känner att jag inte lyckas formulera här är hur ofattbart välgjort det här är. Det är briljant skrivet och det är lurigt skickligt på att förmedla känsla. Det är alltså lika bra skrivet som Gabrielle de Bourgs supertunga skräckscenarion! Men samtidigt är det här fucking The Troubleshooters! Så det är ofarliga tecknade serier och kul. Så all skickligheten som jag tidigare läst använd för att utforska mörkret i den mänskliga själen används nu för att skriva något roligt och spännande. Det påminner mig om när Harlan Ellison skrev sina korta roliga grejer som den om folket under hissarna. Samma skicklighet men med avsikten bara att underhålla.

Om du gillar The Troubleshooters behöver du det här äventyret.

4 av 5
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,277
Åh, vad underbar recension att få! Så kul att du gillade det. Det var också väldigt kul när vi pratade om Troubleshooters, för Krille sade "det vore kul att se hur skräck kan funka i The Troubleshooters" med en förväntan att jag skulle göra något skräckinspirerat men jag visste direkt att jag ville göra något om Swinging London.

För den som vill spela det så finns scenariot och quickstart-regler tillgängliga här. Helt gratis!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Åh, vad underbar recension att få! Så kul att du gillade det. Det var också väldigt kul när vi pratade om Troubleshooters, för Krille sade "det vore kul att se hur skräck kan funka i The Troubleshooters" med en förväntan att jag skulle göra något skräckinspirerat men jag visste direkt att jag ville göra något om Swinging London.

För den som vill spela det så finns scenariot och quickstart-regler tillgängliga här. Helt gratis!
Är ju inget som hindar att du skriver fler scenarion. ;)
 
Top