Nekromanti förslag till ändring av moderering

Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Jag skulle vilja föreslå detta.

Jag inser att modereringar kan vara av nytta ibland. Det finns dock ett problem med en moderering. Och det är att den är väldigt plötslig.
Även om en diskution har gått på överhettning så är det inte bra att bara snoppa av diskutionen hursomhelst. Så mitt förslag till ändring är.

Den klassiska, den här tråden avslutas nu. Ändras till. ok nu får ni ett inlägg var till att avsluta denna deltråd sedan skall den vara avslutad.

Då får båda sidorna chansen att lägga fram ett sluttänkande, jag tror också att dessa sluttänkande kan bli mera sansade då man vet att man bara har ett sista inlägg på sig.
Fortsätter man efter detta, banna personen ifråga 1 vecka från det givna forumet.

Hoppas att ni moderatorer åtminstone har lite åsikter och tankar om min ide
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Nu är jag inte moderator, ansvarig eller något sådant utan bara helt vanlig användare MEN...
Jag tycker att det låter som ett väldigt bra förslag som du kommer med.
Jag brukar heller inte få sådana känslosvall som ofta förekommer då en moderator går in och avbryter 2 skribenter så jag känner mig inte så berörd på den punkten heller, men ibland skulle det avar kul att höra vad de 2 hetsporrarna igentligen vill få fram
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag inser att modereringar kan vara av nytta ibland. Det finns dock ett problem med en moderering. Och det är att den är väldigt plötslig.
Även om en diskution har gått på överhettning så är det inte bra att bara snoppa av diskutionen hursomhelst.
Det går jättebra att snoppa av diskussioner sådär. Det finns nämligen två orsaker till det.

1) Deltråden är ociviliserad.
2) Deltråden är off topic.

I det första fallet går det jättebra att fortsätta tråden, men på ett civiliserat sätt. Fortsätt helt enkelt att diskutera utan svordomar, personangrepp och ad hominem.

I det andra fallet har diskussionen inte i tråden att göra. Är ämnet intressant nog att fortsatt diskussion tarvas, starta en ny tråd. Men i den aktuella tråden har den inte att göra.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Du menar att när en deltråd utvecklats till irriterad duell mellan ett par personer skall de då formulera sin slutkläm innan de slutar?

Jag kan inte se någon fördel med det. En urspårad deltråd av denna typ består ofta just av en serie slutklämmar som motparten försöker trumfa. Inte tjänar man något på att låta det gå ett varv till i exakt samma stil.

Vad som däremot har chans att funka är när det kommer moderatorinlägg som uppmanar till lugn. Dels får man som debattör veta att åtminstone någon utomstående tycker att man bär sig väl ilsket åt och dels kommer en eventuell senare barsk tillsägelse eller ren låsning inte som en blixt från klar himmel.

Jag är medveten om att moderatorerna ibland struntar i detta lugnande steg och istället ryter till utan förvarning, men ofta fungerar det bra.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Ja, precis. Jag kan bara förtydliga en sak: en vanlig variant av typ 1 är när det är två personer som bråkar i en deltråd. Det står i reglerna att privata angelägenheter inte ska tas på forumet, så en sådan diskussion fortsätter man lämpligast via PM. (Och tänk på att det inte är mer tillåtet med personangrepp där.)

Oftast är det ju något fel på en deltråd utöver att den är off topic om det är motiverat med modererande inlägg. I annat fall bryter vi ju ut deltråden till en egen tråd i stället.


/Dimfrost
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag är medveten om att moderatorerna ibland struntar i detta lugnande steg och istället ryter till utan förvarning, men ofta fungerar det bra.
Eller också sitter inte moderatorer och läser forumet dygnet runt och sitter beredda att skriva milda "nu lugnar vi ner oss"-inlägg. :gremsmirk: Det är inte så att vi struntar i att skriva dem, utan vi ingriper ju helt enkelt på den nivå vi tycker verkar rimligt när vi ser att något är fel. Om det redan har spårat ur är det för sent med lugnande inlägg och om det inte är för sent, ja, då skriver vi lugnande inlägg istället.

I övrigt håller jag med; jag kan inte se någon som helst fördel i att låta sådana deltrådar fortsätta.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Det är inte så att vi struntar i att skriva [lugnande inlägg], utan vi ingriper ju helt enkelt på den nivå vi tycker verkar rimligt när vi ser att något är fel.
Det är jag övertygad om. Jag skrev helt utifrån mina preferenser och hur jag uppfattar tonen i modereringarna.
 
Top