Nekromanti Förslag på helt nya spel till Helmgast/Neogames

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Då Helmgast/Neogames inte riktigt har samma resurser och fanbase som t.ex. Wizards of the Coast(D&D) och White Wolf (World of Darkness) kan det bli lite torftigt med att lansera nya spel. Men vissa spel har varit på tapeteten som Phobia och ett nytt sci-fi spel(Terra One??) som dock lades på is i källarvalvet. Går det kanske att blåsa liv i dem?

En annan tanke är konceptet som Dungeons & Dragons kör med: ha massor av olika varianter och spelvärldar till sitt spel D&D med spelvärldar som Dragonlance, Forgotten Realms, Greyhawk, Eberron etc. http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeon...ttings#Eberron

När Eon skapades så fanns det lite olika varianter som att världen skulle heta Mundi och experiment gjordes med dark-/horror-fantasy tydligen. Kanske lösa lite av den geografiska problematiken med att släppa alternativa världar för Eons regler och samtidigt behålla det ursprungliga Mundana med klatschiga namnet Eon – Forever.

Neotech ska ju släppa nytt, så ingeting nytt under solen där. Men vad finns det för andra genrer? Någon annan typ av fantasy?(High, Low, Horror,Dark etc?) Mer avancerad sci-fi? Skräckspel? Modern setting-spel?
Sedan måste man också ta hänsyn till hur budgeten klarar av det, om det är säljbart, marknadsföring, kommer det att drabba det övriga sortimentet, är marknaden mättad?(någonting unikt och riktigt bra måste då hittas)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag skrev första Skymningshem som ett Eon-hack. Det visade sig vara förbannat meckigt att hacka Eons regler till något annat än Mundana, eftersom den alltid varit skriven till den världen.

Det var för övrigt inte så mycket "olika varianter" som hade med dark/horror eller mundi att göra. Det var helt enkelt bara normal konceptutveckling tills produkten var någorlunda spikad.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Hmmm, ett Dark Fantasy-Eon med misär och regn, samt en dominant metropol som styrs av sju ätter... Namnet skulle kunna vara Eon Noir. Det vore något!
Kärlekscraft said:
Kanske lite mera Eon å mindre Noir. Sen är dark-fantasy genren rätt bred den med och behöver inte vara Noiraktig
Tre solar said:
Som Chronopia, fast ledset!
RasmusL said:
Tre solar: Chronopia är väl ganska ledset när merparten av textmaterialet går åt till att beskriva slaveri, drogmissbruk, prostitution, allmän misär, gängkriminalitet, dekadens och lurande cthuluida hot mot allt liv? :p

Som Chronopia, fast inte helt batshit-crazy-ologiskt!
Poseur said:
Du menar Thalamur? Fast, det är väl nio ätter där dock.
Kraetyz said:
@Poseur: Beror på vem du frågar. Om jag inte minns fel står det 7 ätter i gamla Mystik & Magi. ;)
Kärlekscraft said:
Kraetyz: 9 ätter, men 2 av ätterna har förlorat sina provinser(Colonan + Perine), men varje thalaskisk provins har ett uppdelat styre där huvudätten endast kontrollerar en tredjedel av ytan - resten sprids ut.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,439
Location
Stockholm
Neotech fast alla är fabeldjur.
Arfert said:
Ja, fast efter katastrofen! :)
Big Marco said:
På riktigt? Pentii Bazooka med cyberögon och en Uzi IV?
gorillotaur said:
Plus: Alla är ninjor eller samurajer. I vilda västern.
ripperdoc said:
Det fina med Neotech är att det går alldeles utmärkt. Bara att aktivera "Furries+Wildwest" lagren samtidigt, och världen blir alldeles, alldeles underbar!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
PaleoTech: nu har OB-skadan spetsar av obsidian och flinta!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag vill gärna se Noirs regler paketerade ensamma, utan värld. Som Savage World eller Fate, gärna med en generisk nutid som referenssetting.

Den kan vara POD eller tryckt svart/vit med mjukpärm.

Spelbutiken Lekbergs kan betala halva trycket om den gröna vimpeln är med på bokens baksida. ;)
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Som jag skriver ovan: något nytt slags fantasy-spel som Eon? Eon Ultimate som är lite ändrad? Någon helt annan värld med annat system? Innan Mundana slutligen formades hette världen Mundi och skulle vara mer skräck-baserat med dark fantasy.
Annars kan man också ha andra versioner av Mundana, hittade en hemsida där Mundana nu är inne på motsvarande 1600-talets Europa med kulor, krut och musketörer(perpetin är framflyttad/hände aldrig).
 

betongchips

Veteran
Joined
9 Apr 2014
Messages
7
Jag är för tillfället hooked på två saker, det ena av dem är post-apoc, med en stor andel resurshantering inblandat, samt extrema mängder sociala konflikter tillsammans med plundrargäng och liknande... min lilla twist på det är att spelarna själv blir ansvariga för att rita kartan över området, allt eftersom jag hittar på var saker är någonstans.. ex, skog, flod, gode williams jaktbutik...

Det andra är den världen jag själv håller på att snickra på, är ett fantasyaktigt rollspel med tydliga steampunkreferenser där magi finns i två former, den ena av dem prästernas krafter, som kommer som en gåva från gudarna, det andra är söndrandet, som kommer av att slita sönder existensen omkring en... något som inte ses med blida ögon av folket..
men det är för närvarande en soft mix av crawling, åka med flygande skepp, leta svunna artefakter i konkurrens med andra organisationer, och för att försöka underminera handelshusens enorma makt så har iaf mina spelare bestämt sig för att starta upp ett eget hus, detta genom att med list lura åt sig mark, förfalska skuldebrev, investera pengar i handelshusen själva för att finansiera, och ha allting klart innan någon kommer på vad de sysslar med.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Andy;n46837 said:
Jag vill gärna se Noirs regler paketerade ensamma, utan värld. Som Savage World eller Fate, gärna med en generisk nutid som referenssetting.

Den kan vara POD eller tryckt svart/vit med mjukpärm.

Spelbutiken Lekbergs kan betala halva trycket om den gröna vimpeln är med på bokens baksida. ;)

Interesting. ;-)
 
Top