Nekromanti Förmågor som är negativa?

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Är det någon som gjort/använt eller funderat förmågor som är dåliga för karaktären?
Ett exempel kan vara "Mörk Aura" som ger minus på sociala slag som rollpersonen då fått pga en pakt med en demon eller en förbannelse osv.

Funderade lite på för-/nackdelar och dom flesta fördelar passar in under förmågor medans just nackdelarna gör det inte om man ser till vad som finns i boken, men samtidigt tycker jag det skulle fungera att lägga in dom där ändå för att inte lägga till ytterligare en grej i spelet utan behålla det lite enklare.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,518
Location
Göteborg
Eftersom du skriver i Fantasy!-forumet så blir det här lite bredvid kanske, men jag är helt inne på negativa förmågor för tillfället. Så pass mycket att de blir ett centralt tema i mitt nästa spel.

Jag använder ett 20-tal olika negativa förmågor (Peculiarities) som påverkar rollpersonerna på lite olika sätt: vissa ger minus på sociala färdigheter, andra på fysiska och ytterligare några är situationsberoende.

Jag tänker att om man kan 'levla upp' så känns det rimligt att man kan 'levla ner' också. Det färgar rollpersonerna lite mer åt det tragiska på ett intressant sätt. Spelet kanske kan klassas som Nordic Weird - hur det funkar att inkorporera något liknande i fantasy (och Fantasy!) på ett snyggt sätt vet jag inte riktigt.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag gillar "förmågor" i stil med:

Hotfull, bonus vid skrämsel, avdrag vid förtroendeskapande.

Naturlig ledare, bonus vid ordergivning, avdrag vid orderföljning.
 
Top