Nekromanti Förmågan Alkemi

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Är inte förmågan Alkemi lite väl klen i jämförelse med andra förmågor?

För 60 spenderade erfarenhetspoäng (mästarnivå) så kan rollpersonen t.ex skapa en ynkans dos Gastdamm innan eller under äventyrets gång, något man lika gärna kan köpa hos sin lokala alkemist för 2 daler?

Borde inte alkemisten få lite fler doser eller åtminstone få skapa nya elixir under äventyrets gång utan godtyckliga begränsningar förutsatt att han har tid och kan hitta ingredienser?
 

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Medhåll! En enkel lösning är som du säger att RP kan göra elixir hur många gånger den vill förutsatt tid och resurser. Det blir iofs än mer godtyckligt då, SL bestämmer helt enkelt. Men samtidigt kan RP få fixa fram flera elixir under ett spelmöte om SL tycker det är rimligt.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Jag kan också hålla med där.
Har inte funderat så mycket på det tidigare, men det går ju att t.ex. ta bort slaget från förmågan, så man alltid lyckas skapa åtminstone ett föremål.
Sedan kan man ju t.ex. säga att på novisnivå kan man tillverka 1T2 elixir, på gesäll 1T2+1 och mästare 1T2+2. På detta behöver man såklart både tid och resurser. En sån house rule skulle förstärka förmågan ganska drastiskt, men det skulle den definitivt må bra av.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
I min grupp har vi sagt att anledningen till att förmågan är begränsad, är för att RP bara kan hitta en viss mängd ingredienser inom ett område. Det är knappast så att RP blir utmattad så pass mycket av att blanda lite växter så att hen måste vänta i en dag. Detta betyder alltså att om gruppen har flyttat sig till ett nytt område eller plats, får RP med Alkemi försöka igen.
 

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
PjåtrimKaj;n80346 said:
I min grupp har vi sagt att anledningen till att förmågan är begränsad, är för att RP bara kan hitta en viss mängd ingredienser inom ett område. Det är knappast så att RP blir utmattad så pass mycket av att blanda lite växter så att hen måste vänta i en dag. Detta betyder alltså att om gruppen har flyttat sig till ett nytt område eller plats, får RP med Alkemi försöka igen.
Bra alternativ, den husregeln lär jag köra på. Eventuellt med tillägget att om gruppen vill lägga mer tid på att vara på en plats så kan man göra flera försök att skapa elixir, men med det kommer såklart riskerna av att hålla en lägereld brinnande osv. Det vill säga det ska inte utan fara gå att säga "jag rullar alkemi tills jag lyckats skapa tio livselixir oberoende av hur lång tid det tar".

Man kan också göra elixir mycket dyrare, speciellt på högre nivåer. Att de är dyrare gör dem också mer sällsynta, såklart. Detta gör Alkemi mer värdefull rent ekonomiskt, men det gör det också till en bättre förmåga då man mer konsekvent kan framställa annars svårfunna elixir.

Till sist skall man inte heller glömma att kunskapen som ges med förmågan kan vara viktig i annan problemlösning. T.ex. borde en alkemist vara duktig på att identifiera växter, känna igen alkemiska komponenter ("stanken av kvävarsporer låg tjock i luften runt den mördade baronen", "den vandöde pansárens klinga skimrade rött av elementarelixir" osv).
 
Top