Nekromanti Explosioner i Fantasy!?

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Tänkte höra mig för lite om någon har några tankar kring hur man kan hantera explosioner inom Fantasy!-reglerna? Nu kanske det inte är ett problem som har dykt upp för de flesta, men jag har ju ovanan att använda reglerna till allt annat än vad de konstruerades för. Nu senast för att köra några äventyr i Deadlands universum, vilket givetvis resulterat i att en spelare bestämt sig för att bli Dynamit-Harry och kasta instabila, exploderande dynamitpaket till höger och vänster.
Just under spelomgången lät jag helt enkelt varje dynamitladdning ha ett antal tärningar i sprängskada (tre, om jag minns rätt), och antalet tärningar blev färre ju längre bort från explosionen man befann sig. Dock lite osäker på balansen i det hela eftersom det ju fortfarande går att rulla tre ettor och på sin höjd bränna bort ögonbrynen på någon, oavsett avstånd.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
I just det här specifika fallet så tycker jag att det passar jättebra med just ett antal tärningar. Grejen jag skulle göra är att jag skulle bara slå ett skadeslag som gäller för alla inom sprängradien, men med olikfärgade tärningar där varje färg är kopplat till avståndet. Är du inom fullskadeområdet gäller alla tärningar, står du i nästa "skadering" plockar man bort den gröna tärningen, och ytterligare lite längre bort så plockar man bort den röda tärningen.

Då motsvarar skadeslaget lite på pålitligheten hos just den dynamitgubben. 3 i skada innebär att gubben mest fjuttade med mycket rök eller nått som följd som får folk att må lite illa eller så, medan 18 betyder att gubben fungerade perfekt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Eller om man inte vill ha olikafärgade tärnignar kan man ju bestäma att man alltid plockar bort den lägsta (eller högsta) tärningen som finns kvar när man kommer längre bort.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Bra där! Det bör ju fungera finfint. Känns lagom logiskt att plocka bort tärningarna efter att de blivit slagna. Tror jag kör så att det blir de lägsta tärningarna som försvinner först, så får vi se om det möter några protester från spelarna...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Doktor Laser;n106070 said:
Tror jag kör så att det blir de lägsta tärningarna som försvinner först, så får vi se om det möter några protester från spelarna...
Antagligen inte föränn du använder dynamit mot spelarna ;)
 
Top