Expert Partisan: Fienden

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Har Ikea i Älmhult konfiskerats av DDR-trupperna eller har det blivit ett rebellfäste för Gnosjö-andans entreprenöriella förkämpar?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Har Ikea i Älmhult konfiskerats av DDR-trupperna eller har det blivit ett rebellfäste för Gnosjö-andans förkämpar?
Vi får se. Eftersom Älmhult ligger väster om Växjö så hamnar orten lite utanför grundkampanjen. Fokus ligger snarare på följande kommuner: Växjö, Tingsryd, Lessebo, Emmaboda, Nybro och Kalmar.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Vi får se. Eftersom Älmhult ligger väster om Växjö så hamnar orten lite utanför grundkampanjen. Fokus ligger snarare på följande kommuner: Växjö, Tingsryd, Lessebo, Emmaboda, Nybro och Kalmar.
Okej, mina gamla hemtrakter alltså. Samarbetar ockupanterna från DDR med det inhemska progg-gänget? En del av verklighetens svenska ytterkantsvänster hade ju kontakter med partikamrater i östblocket. Jag har dock funderat på hur de skulle förhålla sig till en verklig ockupation. Alltså ungefär gänget från filmen Tillsammans i sällskap med DDR:s trupper och partiapparat. Inte riktigt samma typer.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Varför vill DDR ha just Småland? Tar de Öland och Blekinge på vägen?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Varför vill DDR ha just Småland? Tar de Öland och Blekinge på vägen?
Warszawapakten har under sovjetisk ledning erövrat Götaland och Mälardalen. ´Stavka (generalstaben) har placerat DDR-förband som ockupationstrupp i Småland, medan polska förband ockuperar Skåne och Blekinge. Sovjetarmén ansvarar för andra områden. Fronten ligger för närvarande i Uppland, Västmanland, Närke och Värmland
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Okej, mina gamla hemtrakter alltså. Samarbetar ockupanterna från DDR med det inhemska progg-gänget? En del av verklighetens svenska ytterkantsvänster hade ju kontakter med partikamrater i östblocket. Jag har dock funderat på hur de skulle förhålla sig till en verklig ockupation. Alltså ungefär gänget från filmen Tillsammans i sällskap med DDR:s trupper och partiapparat. Inte riktigt samma typer.
Jag har inte tänkt på just de detaljerna ännu. Vad jag vet är att SED (DDR:s kommunistparti) avskydde hippies och andra "dekadenta" västerländska subkulturer.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Jag använder DDR av dessa skäl:
  • Jag kan tyska så min research blir hanterbar.
  • På 1980-talet talar många svenskar hyfsad tyska (främmande språk nr 2 i svenska skolor) så kommunikationen mellan lokalbefolkning och fienden fungerar bättre än på ställen som ockuperas av ryssar, polacker eller ungrare.
  • DDR:s diktator Erich Honecker vill visa upp att hans stat inte är Tredje Riket, så hans armé följer oftast krigets lagar, till skillnad från Röda armén.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Warszawapakten har under sovjetisk ledning erövrat Götaland och Mälardalen. ´Stavka (generalstaben) har placerat DDR-förband som ockupationstrupp i Småland, medan polska förband ockuperar Skåne och Blekinge. Sovjetarmén ansvarar för andra områden. Fronten ligger för närvarande i Uppland, Västmanland, Närke och Värmland
Då jag själv är västgöte så långt tillbaka jag kan hitta i kyrkböckerna är jag rätt säker på att jag kommer att spela det hela i min egen hembygd. Med tanke på trion P4, T2 och K3 i Skövde (under förr-i-världen-tiden, de har ruckat på sig nu) är det rätt bra odds att det finns gott om invasionsstyrkor där med. Att spela gerillakrig hemmavid låter som ett kul koncept.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Då jag själv är västgöte så långt tillbaka jag kan hitta i kyrkböckerna är jag rätt säker på att jag kommer att spela det hela i min egen hembygd. Med tanke på trion P4, T2 och K3 i Skövde (under förr-i-världen-tiden, de har ruckat på sig nu) är det rätt bra odds att det finns gott om invasionsstyrkor där med. Att spela gerillakrig hemmavid låter som ett kul koncept.
Nice. Skriva gärna en Fenix-artikel framöver.

I mitt fall är Småland i mitt hjärta. Släkten Blixt kommer från Höreda socken, medan min mors förfäder redan på 1500-talet bodde i Kristdala socken. Som barn vistades jag några sommarlov »på landet« hos släktingar utanför Tingsryd. Därtill har jag sedan millennieskiftet tillbringat många semestrar nära Kalmar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Kul, också mina gamla hemtrakter! Pluton Dacke* anmäler sig!

*Drog det ur hatten just nu, hoppas inte det finns någon gruppering på ytterkanten som kallar sig så.
 
Top