Exempel på bortglömd svensk fantastik

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Svart eld av Christina Brönnestam gavs ut år 2000. Den var skriven med en uppföljare i åtanke men den såg aldrig dagens ljus.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Vet inte om den är helt bortglömd men Toffs bok av Kalle Dixelius är en rätt charmig postapokalyptisk stockholmshistoria. Har det roliga greppet av att ha kommentarer av en framtida arkeolog.

Toffs bok.jpg
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Den minns jag. Nu får den mig att inse hur meningslöst det är att skriva symboliska berättelser för barn. En vuxen inser att draken är en symbol för civilisationen. Ett barn tänker: "så ballt med en drake med många huvuden!"
Jag vill minnas att tv-versionen gjorde det hyfsat tydligt, men så var jag nog 10 eller så när jag såg den.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Minns att jag läste och tyckte om Cecilia Wennerströms: Sagan om Rand, fantasy /scifi. Har dock aldrig träffat någon som läst den eller som hört talas om den, så det kanske är ett tips? Även om den är lite nyare
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Jajemen! Erbjöd mig till och med skicka till er podd, har det packat och klart här hemma men glömde pga småbarn. Pulp fiction.

Birgitta Boman - Rapport från underjorden i Terona
T.A. Engström - Rymdkulan
Carl Henner - Strålskeppet

Annars Peter Nilssons Rymdväktare (inte helt okänd, men rätt glömd).
Kanske Gå mot Solen av Strömstedt bör nämnas också.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Tekniskt sett en svensk tolkning av ett utländskt verk men jag skulle vilja nämna

som svensk fantasy jag inte ses nämnas, i alla fall inte som fantasy
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Tekniskt sett en svensk tolkning av ett utländskt verk men jag skulle vilja nämna

som svensk fantasy jag inte ses nämnas, i alla fall inte som fantasy
Får man slira med reglerna och slänga in svenska tolkningar så måste jag varmt rekommendera Evan Storms radioteater av Bilbo från 1970. Mysigaste velour-fantasy-sagan någonsin! Tyvärr är den nästan omöjlig att få tag i, annat än med kriminella metoder.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bilbo_-_En_Hobbits_äventyr_(radioteater,_1970)
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
I barndomen tycker jag man ofta stötte på Monica Hughes Isis-triologi. Dock är det ju barnböcker så de faller väl bort när folk blir äldre?

Dénis Lindbohm var litet av ett namn på åttiotalet, men ingen det pratas mycket om nu. Nihilistisk katastrof-SF som Domens stjärnor och Frostens barn kan gå att uppbåda på bibliotek eller antikvariskt.
Lindbohm skrev även utopisk SF, som t.ex. Bevingaren.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Om vi snackar böcker som det inte blev något mer av på grund av osämja kan vi ju ta upp Omänniskor av Nanna Johansson och K. Svensson. Där ledde ju en mindre entusiastisk recension i Aftonbladet till att den senare av de två författarna begick apfullt karriärsjälvmord via podcast, att de någonstans i samma veva gjorde slut och att det inte blir några fler böcker i den serien.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Sture Lönnerstrands Rymdhunden. En av få SF-böcker på det lokala folkbiblioteket när jag var barn, jag läste den flera gånger.
View attachment 10699

Sven Wernström skrev några sf-romaner för tonåringar på 1960-talet. Jag hade samtliga i min bokhylla anno dazumal. De har inte åldrats väl med sina underliggande marxistiska och antiamerikanska budskap.



1967 – Resa på en okänd planet
1968 – Rymdskeppets gåta (Pojkarnas julbok)
1969 – Destination Mars (Pojkarnas julbok)
Min far läste Resa på okänd planet högt för mig som liten. Sedan fortsatte han med Eduardo Galeanos Latinamerikas öppna ådror. Är fortfarande marxistiskt hjärnskadad🤷

Men skulle nog inte våga läsa om den förra.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Har den här lyckats glömmas bort trots sin namnkunnige författare?

1675276209100.jpeg
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Alltså det är verkligen mycket i den här tråden som får det att klia i köpfingrarna. Det enda som håller emot är väl att alla de intressantaste grejerna bara finns som fysiska böcker och såna tar jag mig ju typ aldrig för att plocka upp längre. Man kan kanske drömma om något slags utopisk framtid där rättigheterna är såpass fria att ett gäng glada entusiaster kan ta på sig att digitalisera det här kulturarvet =)
 
Top