Nekromanti Exceptionellt misslyckat anfall

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
I reglerna står det "Något annat dåligt händer" som resultat vid ett exceptionellt misslyckat anfall och varje gång det händer verkar det som om min fantasi tryter. Jag har tänkt länge att jag borde göra en klassisk fummeltabell att ha till hands nästa gång det händer. Men innan jag gör det tänte jag höra vad ni andra brukar dra till med när det gör det?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Rulla 1d10:

1.Du snubblar över en osynlig igelkott.
2. Du råkar kapa ett av dina egna ben eller armar.
3. Du ramlar från närmsta klippa, balkong eller liknande.
4. Alla ser hur du fuckade upp och du skäms. Skamen driver dig till alkoholism och självskadebeteende som dödar dig på en fransk bordell 30 år senare.
5. Ditt vapen ramlar sönder eller fastnar i något.
6.Du dödar fienden men upptäcker att det var din älskade i förklädnad.
7. Du gör en perfekt attack, men gudarna ser att den är för bra och straffar din hybris genom att förbanna dig.
8. Du upptäcker att du har spindlar i håret och rullar under en runda hjälplöst på marken för att få bort dem.
9. Friktionen i luften från din attack skapar en explosion som tänder eld på dig själv.
10. Du gör en så dålig attack att du skär genom dimensionerna och gruppen faller igenom in i en annan kampanj.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Rulla 1d10:

1.Du snubblar över en osynlig igelkott.
2. Du råkar kapa ett av dina egna ben eller armar.
3. Du ramlar från närmsta klippa, balkong eller liknande.
4. Alla ser hur du fuckade upp och du skäms. Skamsen driver dig till alkoholism.
5. Ditt vapen ramlar sönder eller fastnar i något.
6.Du dödar fienden men upptäcker att det var din älskade i förklädnad.
7. Du gör en perfekt attack, men gudarna ser att den är för bra och straffar din hybris.
8.Friktionen från din attack antänder luften runt dig och tänder eld på dina kläder.
9.Du upptäcker att ditt vapen var en listigt förklädd orm hela tiden och den tar tillfället i akt att bita dig.
10. Du skär ett hål genom dimensionerna och faller in i en annan kampanj.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Trodde första posten försvann så skrev om den... well, nu är det två väldigt lika listor antar jag :p
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Kan säkert inspireras av detta:
...Du tappar något viktigt.
...Du behöver hjälp av någon.
...Det blir dyrare än väntat.
...Du saknar rätt pryl för jobbet.
...Du skadas.
...Handlingen tar längre tid än beräknat
...Någon annan råkar illa ut.
...Du har inte koll på omgivningen.
...Du hindras av någon eller några.
...Du tvekar och tappar initiativet.
...En pryl går sönder eller fungerar inte.
...Situationen eskalerar till våld.
...Din relation till någon försämras.
...Motparten flyr eller gömmer sig.
...Motparten får oväntad hjälp.
...Resultatet blir undermåligt och kommer inte att hålla länge.
...Motparten erbjuder dig något hon tror att du vill ha, men inte det du är ute efter.
...Du är vilse.
...Du avslöjas.
..Din handling innebär omfattande materiell skada.
...Du slösar på dina resurser.
...Du tillfogar mindre skada
...Du utsätts för ett orelaterat hot.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,079
Location
Göteborg
Svårigheten i att narrera exceptionella utfall står i direkt proportion till fattigdomen i handlingsbeskrivningen.

Eller tvärtom: om spelaren har beskrivit i detalj vad hen försöker göra, har jag som SL sällan några problem att spåna vad ett exceptionellt resultat kunde vara.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
God45;n265668 said:
Rulla 1d10:

1.Du snubblar över en osynlig igelkott.
Nu kan mitt minne vara tveksamt, men visst är orginalet en sköldpadda?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Mundo;n265686 said:
Nu kan mitt minne vara tveksamt, men visst är orginalet en sköldpadda?
Jag var osäker och min Rollemaster bok är nedpackad :p Men det kan det vara :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Mundo;n265686 said:
Nu kan mitt minne vara tveksamt, men visst är orginalet en sköldpadda?
De osynliga sköldpaddorna är även en inhemsk art i Chronopia. Misstänker att de finns i tempererade klimat i Ereb Altor men har inte det i huvudet. Det var länge sedan jag läste Biologica Altoria.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Måns;n265679 said:
...Din relation till någon försämras.
Du e fan så jävla dålig på att fäktas Börje! Jag tänker aldrig ses på allmän plats med dig igen!
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
God45;n265668 said:
4. Alla ser hur du fuckade upp och du skäms. Skamen driver dig till alkoholism och självskadebeteende som dödar dig på en fransk bordell 30 år senare.
Jag gillar tanken på att ett fummel leder till synbart orelaterade (men klart definierade) konsekvenser mycket senare.

- Du klantar till det när du gör en fejkad spådom -> om exakt tusen dagar knackar demonen Kr'hfnix på hos dig för att äta upp dig.
- Du råkar förolämpa ädlingen -> "Tusen guldmynt till den som piskar uslingen naken på torget nästa torsdag!"
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,142
Location
Lund
Mundo;n265686 said:
Nu kan mitt minne vara tveksamt, men visst är orginalet en sköldpadda?
Det kan tom. vara så att orginalet var både osynlig och inbillad. Och ja, det var mycket riktigt en sköldpadda. Nytänk att använda en igelkott för inte nog med att man snubblar man får taggar i foten också. Där snackar vi fummel :)

EDIT: Google är fantastiskt och tillika internet. Hittade en pdf med (delar av) tabellhäftet från SRR och där står att läsa att man "...snubblar över en osynlig, inbillad och död(!) sköldpadda."

Cog.
 
Top