Nekromanti ett par fårgor och funderingar

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
först en fråga

när det står Tiraker endast som kan vara Nidrik gäller det att Gurder och Trukher också kan vara det?

Magiska föremål vad tycker ni om dom? jag är motståndare mot magiska föremål jag tycker dom förstör om dom är för många samtidgt är ju inte rollspel hälften så coolt utan magiska stuffs

därför tycker jag att man ska få dom ungefär med 5-8 äventyrs melanrum och 1 i taget så det verkligen är cool och ovanligt att få ett magiskt föremål

kontakter vad tror ni om att dom följer med på äventyr?

mina spelarna bor alla i en by i västmark (fast dom kommer från olika ställen men har bosatt sig där) och där finns jui deras kontakter så då kom dom på att en av kontakterna (en stråtrövare) skulle följa med dem och det var jag ju tvungen att godkänna han har en jättebra relation med alv läkarens som slog fram honom

hur hantarer ni sådant?
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
På tal om gurder kan var Nidriks så har jag absolut ingen aning.. Men varför skulle de inte kunna vara det?

Faktiskt så är jag inte så emot magiska föremål. Det beror mer på hur man använder dem. Som dig, så är jag väl ingen älskare av "über slaktar svärd i hästlängder" men ett rätt placerat magisk föremål kan bara vara stämnings höjande.
Som till exempel i min(våran) grupp så finns det en lite halv(hel) mystisk man med en konstig stav som vi har fått veta att det inte står riktigt rätt till med efter att en allt för långfingrad karaktär inte förstod skillnade på ditt och mitt. Som karaktären beskrev: Det känndes som om mitt liv sakta rann ut i sanden när jag rörde vid den. Men ändå kan han bära i den utan problem.

Som sagt så är jag inte så mycket för att magiska föremål flyger hit och dit och kors och tvärs men därenot att de kan existera bara det gör det spännande. Till och med de "magiska" föremålen som säger att en berömd person har en gång i tiden haft detta föremål i sin ägo och ryktet som säger att en förbannelse vilar över det. Om nu det är sant eller inte spelar ingen roll. Det är ändå spänningen i det som lockar. Och vem har sagt att just rollpersonerna måste ha ett magiskt föremål. Det kan ju lika gärna vara en SLP som har ett i sin ägo.

Och om man ska få magiska föremål vart 5-8 äventyr är jag väl lite emot. Vem säger att man någonsin kommer att få tag i ett hur ofta man än far ut på äventyr. Än om man köper en triss lott varje dag så länge man lever kan man aldrig vara säker på att man en dag vinner de där miljonerna.

Kontakter är väl ingen direkt problem med att de kommer med i ett äventyr iaf för en stund. Men själv så ser jag kontakterna som en kontakt (som man kan uttnyttja :gremsmirk:). Istället för att den trogne Stigfinnaren följer med i hela uppdragt/äventyret kanske han istället kan hjälpa till med ett litet hinder som att korsa den där skogen som ni inte känner till så bra.
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Jag struntar i dina första frågor och nöjer mig nog med att reflektera lite över kontakter och andra SLP som följer med ut på äventyr i allmänhet.

I vår grupp har vi ofta problem med SLP som följer med sällskapet, främst i att de blir bortglömda lite då och då. Det ger visserligen till både för- och nackdelar för spelgruppen men framför allt kan det bli väldigt rörigt när någon plötsligt kommer ihåg den där väpnaren som ingen tänkt på under några timmar. Mitt råd är att vara väldigt försiktig men kanske prova sig fram till vad som fungerar. En viktig detalj är dock att om en SLP är ska följa med gruppen så behöver för det mesta gruppen ta med SLP:n i ekvationen när det gäller en hel del (ofta logistiska) problem. Samt att man ser till att en SLP får lite liv så att t.ex. en stråtrövare inte bara fungerar som en medeltida GPS bara för att geografi är det som gruppen behöver, osv...

Jag hoppas att jag inte har avskräckt dig från att använda SLP:er helt, men fundera lite först hur du vill att karaktären ska gestaltas. Eller så kan du ju testa dig fram, men då får du vara beredd på en del missar innan du har hittat rätt.

/Caesar
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Magiska föremål vad tycker ni om dom? jag är motståndare mot magiska föremål jag tycker dom förstör om dom är för många samtidgt är ju inte rollspel hälften så coolt utan magiska stuffs

Magiska föremål i eon är riktigt najs (och då förutsätter jag att du har magi och mystik).
Om man bortser från gudomligt magiska föremål så är magiska föremål indelade i tre kategorier som jag ser det.

Den första är sådana som bara magiker kan använda. Rena transformatorer och liknande. Funkar bra tycker jag då de ofta inte är särskilt mäktiga och ofta väldigt, väldigt (väldigt) specifika.

Den andra är sådana som, visserligen kan användas av alla, men som har begränsat antal användningstillfällen. Bra och begränsat.

Den sista kategorin är såna grejer som har demoiska aggregat i sig. Visserligen mäktiga, men att ha ett föremål med en demon inlåst i sig är ett äventyrsuppslag i sig.

/Johan
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
kontakter vad tror ni om att dom följer med på äventyr?

Dom kan ju hänga på en bit liksom, hela äventyret kan ju bli problem asså, glöms bort och sådant (som nån annan redan har skrivit).

//Kanturi, tror inte att någon bryr sig om min åsikt i detta (ps, fyller år imorrn :gremlaugh:, 14 år :gremgrin:)
 
Top