Nekromanti Ett annorlunda rollspel

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Halloj,
Det var ett tag sen jag frekventerade detta forum och då jag nu gjorde det var det sabla halabalo. Hoppas ni blir vänner snart igen. De där stormarna kommer och går (medlem sen 2001) och hierakrier har alltid funnits här (för mig är Krille alltid Kung och Krank kommer alltid vara prins även om jag ogillar att sätta folk på pidestaler men Krille är Krille och dessutom skriver han så inåt bra).

Iaf. För er som vill prova något nytt rollspel så släpptes mitt Starchallenge förra året. Då jag menar prova något nytt så menar jag faktiskt prova något nytt. Starchallenge vänder sig till dig som är ute efter att skådespela, nästan spela improvsiationsteater men också dig som är en gambler dvs gillar att satsa. Färdighetskast styrs av satsningar mot olika värden där du får förhålla dig till vad du ska göra och hur pass viktigt det är att det görs bra. Utifrån det satsar du och slår. Konflikterna sköts med kort och ett jädra munväder. De sociala konflikterna kräver faktiskt en del av rollspelarens improvsiation. Reglerna för att slå för färdigheter eller hantera konfliker sätter också spelarens kreativitet på prov. TIll och med språkreglerna utmanar spelarna vid spelbordet.

Som om det inte var nog så finns tidsregler som sätter tidspress på spelarna i vissa situationer vilket har berett många mycket nöje. Fordonsreglerna är snabba, enkla men kräver samarbete under tidspress. Spelarna har till och med möjlighet att påverka historien själva men det kräver också att de kan motivera och satsa rätt. Då det gäller karaktärsskapande så slås inte en enda tärning. Det är ett enda stort berättande och måleri av den karaktär man önskar spela och hälften av regelboken är fylld med exempel i en ordnad struktur för att bygga en karaktär man ska älska.

Jag är ingen stor rollspelare men jag tror jag vågar lova något utöver det ni provar förut. Gå in på mylingspel.se/sc och läs mer. Sen köper ni ett ex. :)
 
Top