D&D Escape from Hell - Hell money; eller hur mycket är 1 hit point värd jämfört med 1 poäng i en ability?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag fick ett ryck och har fortsatt pilla på min backupp-plan för när jag råkar döda en eller alla rollpersoner men inte vill avbryta kampanjen.

En sak jag kom fram till är att det vore kul om rollpersonerna kan skaffa sig resurser genom att offra av sig själva (naturligtvis kommer det också finnas möjligheter till olika sorters avtal med olika djävlar också). Men vad tusan är det värt om man offrar ett permanent hit point? jag övervägde att låta dem offra XP, men ärligt talat kör jag hellre med milestone-XP själv så det är inte riktigt relevant.

Så om vi förutsätter att vi behåller priser och sånt från de vanliga reglerna, och räknar allt i koppar, silver och guld (och elektrum och platinum), vad skulle ni sätta för värde i pengar på:

  • 1 Permanent Hit Point
  • 1 Poäng i en ability score
  • 1 Tool proficiency
  • 1 Skill proficency
  • 1 Language proficency
  • 1 Save proficency

Jag fattar att det här är en sjukt svår och subjektiv fråga, med massor av parametrar som går att väga in. Men för att ge någon slags kontext: rollpersonerna startar med enbart grundläggande kläder (typ ett höftskynke), ingen annan utrustning. De kan potentiellt vara av vilken level som helst. Allt de säljer kommer troligtvis vara permanent förlorade (men de kan antaligen växla tillbaka eventuella pengar de har över när/om de lyckas fly från helvetet).

Är det någon resurs jag glömt som de skulle kunna sälja? Jag vill ha en klar regelmässig koppling här, så inget "sälja sin förstfödda". Även om det kommer finns rum för sånt också i kampanjen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
jag övervägde att låta dem offra XP, men ärligt talat kör jag hellre med milestone-XP själv så det är inte riktigt relevant.
Varför inte bara ta en level? Då spelar det ju ingen roll huruvida den erhållits via egna ihopsamlade xp eller milestones.

Oavsett så tycker jag sänkta ability scores funkar bäst.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Varför inte bara ta en level? Då spelar det ju ingen roll huruvida den erhållits via egna ihopsamlade xp eller milestones.

Oavsett så tycker jag sänkta ability scores funkar bäst.
Och vad skulle du sätta för värde i pengar på det?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
1 xp = 1 GP!

Nej, svårt att säga. Man kanske ska få mer om man ha färre nivåer. Att sänka sig från nivå två till ett borde vara värt mer än att sänka sig från nivå tre till två, etc.

Jag tror att haka upp det här på nivåer är administrativt lättare än att pilla med flera olika saker. Och att spelare kanske blir mer benägna att faktisk använda systemet om det vet att de kan äventyra sig tillbaka till det som de offrade.

Iden är väldigt cool, att fly från helvetet alltså. Men är inte helt såld på det här med att sälja av sina förmågor. Hur kul är det egentligen?
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
1 xp = 1 GP!
Haha, det är i och för sig en väldigt bra poäng! Jag tänkte inte ens på att det fanns en direkt koppling mellan XP och guld från tidigare versioner av DnD XD

Nej, svårt att säga. Man kanske ska få mer om man ha färre nivåer. Att sänka sig från nivå två till ett borde vara värt mer än att sänka sig från nivå tre till två, etc.
Bra poäng. Jag satt och grunnade att man kan ju köra med 1xp=1GP även om man kör milestone, kanske koppla det till den XP som i teorin krävs för att nå en viss nivå. Men det blir så sjukt mycket guld då för en enda level.

Jag tror att haka upp det här på nivåer är administrativt lättare än att pilla med flera olika saker. Och att spelare kanske blir mer benägna att faktisk använd systemet om det vet att de kan äventyra sig tillbaka till det som de offrade.

Iden är väldigt cool, att fly från helvetet alltså. Men är inte helt såld på det här med att sälja av sina förmågor. Hur kul är det egentligen?
Det är värt att tänka på. Att veta att det går att få tillbaka, även om det tar tid, gr det helt klart till ett mycket lättare beslut än om det är permanent försvunnet. Min tanke var att om man hamnar i helvetet och kravlar sig tillbaka till de levandes värld så bör man ha förändrats på något sätt, vilket jag inte riktigt tycker är känslan man får av att bara ha lite färre XP när man kommer tillbaka.

Har man ett system där man kan sälja abilityscores bör det ju i teroin även vara möjligt att _köpa_ ability scores. Vilket kanske kan vara intressant?

Och detta system bör ju inte betraktas som enda sättet att få tag på prylar. Att någon har något att sälja öppnar ju öven upp för att stjäla istället för att köpa. Och som äventyrare har man ju alltid det gamla hederliga "slå ihjäl nån och ta deras grejer".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Jag tror ett guld för ett erf är för generöst, om du går den vägen.

Ett mjukare sätt att genomföra din idé är att låta spelarna sälja sin livsåskådning, och sina personlighetsdrag. Det kräver dock att spelarna sen inte bara struntar i dem utan spelar på dem för att det ska bli kul. Detta på tal om detta med att förändras. Tror att detta också är lättare för många spelare att gå igång på än att deras gubbe blir permanent sämre rent mekaniskt.

Har du läst Descent into Avernus? Tror du kan hitta mycket inspiration där!
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
  • 1 Permanent Hit Point
  • 1 Poäng i en ability score
  • 1 Tool proficiency
  • 1 Skill proficency
  • 1 Language proficency
  • 1 Save proficency
Det mesta av det där går att skaffa med feats.
Så frågan är: hur mycket guld skulle man betala för en feat?

Kopplingen 1 gp = 1 xp har redan nämnts.

Även om feats kommer regelbundet (var 4:e level) så behövs det mer xp för varje level man går upp.

Säg att gp för en feat = 2*(xp till nästa level - xp till nuvarande level)
 
Top