Nekromanti Ert Gygaxtal?

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Jag sprang på det här igår. Det handlar alltså om Gygaxtal i samma anda som Erdoztal och Bacontal.

Gary Gygax själv har Gygaxtalet 0.
Ens Gygaxtal är det lägsta Gygaxtalet bland de man spelat rollspel med, plus 1.
Har man ingen koppling till Gygax är ens Gygaxtal odefinierat.

Alla som spelat rollspel direkt med Gygax har alltså Gygaxtal 1. De som spelat med någon av dessa personer, men inte med Gygax, har Gygaxtal 2. Och så vidare.

Den givna frågan är förstås om någon här på wrnu har ett definierat Gygaxtal så vi konventsnördar kan räkna ut vårat. :gremwink:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Oldtimer lär ha spelat med några gamla rävar som har spelat med någon som har spelat med Gygax, allra minst. Vem har spelat med Oldtimer här, bland konventsfolket?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Jag antar att jag då får börja leta efter folk som spelat med Oldtimer som jag kanske, på håll, spelat med... Jag lär ligga på tusentalet. :gremtongue:
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Dimfrost said:
Oldtimer lär ha spelat med några gamla rävar som har spelat med någon som har spelat med Gygax, allra minst. Vem har spelat med Oldtimer här, bland konventsfolket?
Häh, jag har. Han spelledde D&D4 på GothCon -08. Arferts son var med också, vilket borde ge Arfert själv ett Gygaxtal om han jobbar på att säkra återväxten i hobbyn. :gremwink:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Ah, jag har också spelat med Arferts son, så då ligger jag bara två steg efter Oldtimer då. :gremsmile:
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Jag tror att min bästa chans att ha ett definierat gygaxtal likt många andra här i tråden går via Arfert.

Jag och Arfert (+ fler såklart) spelade CoC med Magnus Seter som spelledare hemma hos Dante en gång.

Om Oldtimer har ett gygaxtal som är 2 eller mer lägre än Arferts kanske jag har ett bättre tal den vägen då ett par av mina rollspelskompisar spelade med Oldtimer som SL på något konvent om jag inte missminner mig. Men jag gissar att Arfert någon gång har spelat med Oldtimer och således har som allra sämst 1 högre i gygaxtal.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Anders Åstrand said:
Jag tror att min bästa chans att ha ett definierat gygaxtal likt många andra här i tråden går via Arfert.
Kan vi inte börja räkna Arferttal istället?

Eller kanske Blixttal?

Vad har vi för svenska typer man borde ge egna tal, egentligen?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Jag tycker vi kan variera oss lite i stället. Anders Blixt har Blixttalet 0. De som har varit involverade i ett rollspelsprojekt tillsammans med Anders Blixt har Blixttalet 1, och så vidare. Exakt vilken grad av deltagande i ett projekt kanske vi kan lämna lite öppet; ska korrläsande eller omnämnande på creditssidan räcka, till exempel?

Hur som helst har jag i så fall Blixttalet 3: Krille och Anders gjorde Lemuria ihop, Snigel skrev Tornet mot stjärnorna åt Krille, och Snigel och jag var inblandade i Haragada tillsammans. :gremsmile:

(När PW-boken och Haragada Classic blir klara minskar mitt Blixttal till 2 eftersom Arfert blir en länk då.)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
krank said:
Vad har vi för svenska typer man borde ge egna tal, egentligen?
Ska man ha nån som finns på många konvent och framförallt spelar olika spel (inte bara D&D som Oldtimer :gremwink: ) så ligger väl Krille bra till. (Och det säger jag inte alls bara för att mitt Sundelintal skulle vara 1.)

Friformsmaffian kanske har en annan åsikt, förvisso.

Dimfrost:

Känns som att Blixt-Arfert-Sundelintriangeln når ganska långt i sig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det räcker att Haragada blir klart, jag har ju redan jobbat med Blixt flera gånger, ju...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Okej, jag tänkte på saker som var direkt utgivna, tryckta, typ, men jag kanske har missat något där också? I och för sig, det finns ju ingen anledning att bortse från typ Fenixartiklar heller. Vet inte varför jag tänkte så först. :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Jag tror att det blir ganska låga tal jäms över med tanke på hur vi spelar rollspel här i landet, oavsett vem vi väljer. Folk åker ju på konvent och spelar, även om man inte åker själv utan bara har en polare som gjort det så rasslar det ju till rejält med kontakter.

Om jag tar mig själv som exempel så har jag:

Spelat med Snigel, så mitt Snigeltal blir 1, och förmodligen blir talen för Kaleidoskoparna i allmänhet 2.

Jag har spelat Skymningshem med Krilles polare (vars namn unflyr mig för stunden) så mitt Sundelintal blir 2.

Jag har spelat nya En Garde med skaparna, så där har jag 1.

Jag har spelat Rymdspelet med några av Jeep:arna, så till den sfären ligger jag väl på 1 till 3 (har ingen koll på hur sammansvetsad den är).

Jag har spelat med Han, Bobby Magikern, Elriique, Arvidos, Dnalor och en hel drös andra forumiter genom Indierummet. Till dem har jag talet 1.

Jag har mina Kaisers här i norr, w176, DeBracy, Xhakhal alla med talet 1.

Så långt med kändisar.

Vidare har jag spellett Höstdimma och andra indiespel på Halmicon, GothCon, SävCon, SnöKon och lokala konvent, och dessutom spelat en del arr som inhoppare med främlingar på de konventen. Så det finns hundratals spelare där ute med "Wilpertalet 1", och alla de har genom mig fått, tex, Sundelintal på 3, om de inte hade bättre tidigare.

Om vi räknar bort spelgrupper som köpt en bok och bara spelat "inom gruppen" och därför har odefinierat *-tal för alla utom varandra, så skulle jag bli förvånad om någon rollspelare skulle ha högre *-tal än 10 till någon annan. Det blir som ett enda Six degrees to Kevin Bacon av alltihop.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Posten och företeelsen som helhet, ja. Men jag tyckte Dimfrosts mening "Krille och Anders gjorde Lemuria ihop, Snigel skrev Tornet mot stjärnorna åt Krille, och Snigel och jag var inblandade i Haragada tillsammans." var exakt den typen som Expressen publiceradei sin "Jag mötte Lassie"-klubb.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag gjorde ju massor med grejer till Äventyrsspel, i urtiden. Och illustrationerna till Lemuria.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tycker vi räknar Arfert-tal så länge. Jag har Arfert som DM i DnD, så mitt tal blir 1, visst? Så kan jag bara lägga det till mitt Gygax-tal när Arferts Gygax-tal blir etablerat :gremsmile:
 
Top