Eon Errata för Eon IV

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Vet inte om det är en bug eller feature, men grundrustning för mycket stor varelse står som 8, men om vi räknar utifrån kroppsbyggnad mot tabellen för grundrustning så borde det vara 10. Andra varelser har också skeva grundrustningar. Vandöda och demoner kan förklaras bort men trollen har lite låg grundrustning (Grottrollet ser ut att ska ha 13, och Spindeltroll ser ut att ska ha 8). Draken Kathas grundrustning ser ut att vara orimligt låg i förhållande till övriga stats som indikerar att grundrustning snarare bör ligga kring 38, men här kanske man tänkte att det ska finnas en sportslig chans att dräpa en drake? Hyggelmonstret avviker med 5 mer grundrustning än vad som kroppsbyggnad indikerar, men det känns inte helt tokigt att huvudfotingen är en stadig bit.

Om det finns en designtanke bakom de avvikande grundrustningarna vore det trevligt att ta del av så jag kan applicera det tänket när jag konverterar gamla monster till nya systemet.
 

Wormrose

Paragrafryttare 3T6
Joined
19 Dec 2020
Messages
11
Location
Göteborg
Jag började för mitt höga nöjes skull katalogisera alla böner och deras formaliseringsdata och stötte på lite olikheter. Det gjorde även att jag gick igenom de flesta besvärjelser och hittade följande. Säg till om det är något jag fått om bakfoten.

BIOTROPI
Sista droppen / Utbrott

Roten och besvärjelsen har olika varaktigheter. Jag är inte helt säker på vilken varaktighet den borde ha, men lutar åt Scen.

KOSMOTROPI
Högre insikt / Omelas kosmiska klarsyn

Roten och besvärjelsen har varaktighet Momentan, men Den silverne uppenbarelsen i Damarien har öka sin varaktighet, vilket förutsätter att roten har varaktighet Scen. Jag tycker det verkar rimligare att något som ska användas i en Utmaning/Konflikt har en längre varaktighet än Momentan och att rot och besvärjelse ska rättas till Scen. Möjligtvis kan bonusen bara användas en gång.

DAMARIEN
Gudarnas skyddande sigill

Varaktighet borde kunna ökas till Scen för 4 Övertag precis som för Hjärtevindens harmoniska beskydd.

Helga mark / Andarnas boning
"Kompilkationer" borde vara "Specifika fördelar", vilket det är för motsvarande böner för de Trenne i Ur stoft och sot.

GENOM VIND OCH GLAS
Spindelsinne

Borde ge Djuriska sinnen 5T6 istället för 3T6, för att vara konsekvent med Djurets sinnen (Damarien).

Ordensmagi: Läka
Borde ge Läkningstakt +2 om den är baserad på roten Läka?

UR STOFT OCH SOT
Det långa livets löfte

Borde ge prästen -1 Välmående i likhet med allt annat som görs Immanent?

Maars kraft
Verkar baserad på roten Livsharmoni men har 12 i svårighet istället för 8 och varje ytterligare förmåga kostar 1 Övertag istället för 2. Är det en annan rot?

Livsandans återkomst
Borde vara att det misslyckade Dödsslaget högst hade svårighet 8 istället för 12. Alternativt att Avvisning borde vara 2 istället för 1.

Livets slut
Borde räknas som att man dött av ett Dödsslag på svårighet 12 för att vara konsekvent med Nekrotropi.

DAMARIEN/UR STOFT OCH SOT
Gäller samtliga böner för att välsigna platser. Sammanfattningsvis tror jag det borde vara såhär:
Trefaldigt helig nåd och beskyddelse ska ha svårighet 14 istället för 24.
Helga mark och Andarnas boning ska sänka sin svårighet med 6 till 2 respektive 14. Eller så är grundsvårigheten olika för varje religion, vilket jag kan köpa. Teotropi är ju ändå gudakraft så det kanske kör efter andra regler.

Min analys har fått mig att tro att alla bönerna är baserade på en teotropisk rot "Helga plats" med svårighet 10, omfång Litet område och varaktighet Gryning (skulle kunna vara kortare men det är irrelevant i det här fallet eftersom vi framförallt kollar på skillnaderna mellan bönerna). Varje +2 i svårighet gör att man kan lägga till ytterligare en gudom som platsen är helgad för.

Det är också möjligt att Vindtron, De Trenne och Hedendomen helt enkelt har olika rötter som börjar på 18, 10 respektive 16 i svårighet, varpå enbart Trefaldigt helig nåd och beskyddelse borde justeras, se nedan.

Jag har räknat ut formaliseringsdata för respektive bön för att få allt att gå ihop.

Åkalla vindarna (10): Begär Teotropi. Väv "Helga plats" (10→18). Öka Avvisning till 3 (−8).
Vindarnas tempel (18): Begär Teotropi. Väv "Helga plats" (10→18) projicerad med Immanens (0). Öka varaktighet till Fullmåne (8). Öka omfång till Medelstort område (4). Öka Avvisning till 4 (−12).
"Helga plats" förstärks till 18 för att få med alla 5 vindarna. Inga konstigheter.

Helig nåd och beskyddelse (10): Begär Teotropi. Väv "Helga plats" (10).
Följer samma mönster som Vindtron, inga konstigheter.
Trefaldigt helig nåd och beskyddelse (24?):
Begär Teotropi. Väv "Helga plats" (20?) projicerad med Immanens (0). Öka varaktighet till Fullmåne (8). Öka omfång till Medelstort område (4). Öka Avvisning till 3 (−8).
THNoB borde bara vara 4 svårare än HNoB när man räknar ihop Avvisning och ändringar av varaktighet och omfång, och landa på 14 istället för 24. Jag misstänker att det är ett enkelt slarvfel.

Helga mark (8?): Begär Teotropi. Väv "Helga plats" 16?). Öka Avvisning till 3 (−8).
Andarnas boning (20?): Begär Teotropi. Väv "Helga plats" (16?) projicerad med Immanens (0). Öka varaktighet till Fullmåne (8). Öka omfång till Medelstort område (4). Öka Avvisning till 3 (−8).
Varför Helga mark och Andarnas boning verkar ha högre grundsvårighet förstår jag inte. Därför borde deras svårighet sänkas med 6.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Tack för gedigen granskning! Har dubbelkollat och uppdaterat erratan på allt utom GVOG och USOS (får göra det lite senare).

BIOTROPI
Sista droppen / Utbrott

Roten och besvärjelsen har olika varaktigheter. Jag är inte helt säker på vilken varaktighet den borde ha, men lutar åt Scen.
Korrekt är Momentan då Utbrott redan har en inbyggd varaktighet som vi inte tyckte att man skulle kunna förlänga med magi.

KOSMOTROPI
Högre insikt / Omelas kosmiska klarsyn

Roten och besvärjelsen har varaktighet Momentan, men Den silverne uppenbarelsen i Damarien har öka sin varaktighet, vilket förutsätter att roten har varaktighet Scen. Jag tycker det verkar rimligare att något som ska användas i en Utmaning/Konflikt har en längre varaktighet än Momentan och att rot och besvärjelse ska rättas till Scen. Möjligtvis kan bonusen bara användas en gång.
Korrekt är Momentan vilket ska tolkas som att det är en engångsbonus som inväntar nästa utmaning eller konflikt då den kan användas.

DAMARIEN
Gudarnas skyddande sigill

Varaktighet borde kunna ökas till Scen för 4 Övertag precis som för Hjärtevindens harmoniska beskydd.
Religionsmysterierna har egentligen "rätt" att ignorera vissa fördelar och föra in egna. Jag förde dock in det som errata då det kan finnas en poäng att dessa två ska se likadana ut.

Helga mark / Andarnas boning
"Kompilkationer" borde vara "Specifika fördelar", vilket det är för motsvarande böner för de Trenne i Ur stoft och sot.
Den första komplikationen är fortfarande en komplikation. Den andra ska dock vara en Specifik fördel!

DAMARIEN/UR STOFT OCH SOT
Svårigheten / Avvisningen var inkorrekt i USOS så jag lade in errata om det.

Kul att du försökt räkna baklänges för att ta reda på rotens designdata :D
Den innehåller dock en komponent som troligen varit synnerligen svårgissad nämligen det att Hedendomens nackdelar ger en svårighetsrabatt. Det andra är att Immanens kräver att man först höjer varaktigheten till Fullmåne / En månad.

Den faktiska formaliseringsdatan ser egentligen ut så här:
Helga mark (8): Väv Helga plats (18). Öka Avvisning med 2 (−8). Nackdelar (−2).
Andarnas boning (20): Väv Helga plats (18) projicerad med Immanens (0). Öka Avvisning med 2 (−8). Nackdelar (−2). Öka omfång till Ett medelstort område (4). Öka varaktighet till Fullmåne (8).

Åkalla vindarna (10): Väv Helga plats (18). Öka Avvisning med 2 (−8).
Vindarnas tempel (18): Väv Helga plats (18) projicerad med Immanens (0). Öka Avvisning med 3 (−12). Öka omfång till Ett medelstort område (4). Öka varaktighet till Fullmåne (8).

Helig nåd och beskyddelse (10): Väv Helga plats (18). Öka Avvisning med 2 (–8).
Trefaldigt helig nåd och beskyddelse (22): Väv Helga plats (18) projicerad med Immanens (0). Öka omfång till Ett medelstort område (4). Öka varaktighet till Fullmåne (8). Öka Avvisning med 2 (–8).
 
Top