Era bästa produktivitetstips

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
De två mest produktiva människor jag känner har så gott som ingen genomtänkt struktur på sitt arbete. De har varsitt Word-dokument där de skriver ner allt: idéer, mötesprotokoll, dagboksanteckningar, att göra-listor, fräna citat, intervjutranskriptioner, utkast till mejl och andra texter, telefonnummer etc etc. I kronologiskt ordning. Ibland scrollar de igenom dokumentet och raderar inaktuella grejer.

Vilket är ert bästa tips för att få saker gjorda?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Vilket är ert bästa tips för att få saker gjorda?
Att göra det en begränsad "stöt" i taget. Timme. Två timmar. Heldag. Helhelg. Beror ju mest på vilka begränsningar ens övriga liv har i praktiken, men för mig blir det på det sättet något att se fram emot, fundera på, och strukturera i förväg. När det sedan äntligen är dags så brukar halva insatsen vara klar på kort tid och resten går av farten. :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
För mig fungerar det rätt bra att planera och fokusera.

Det finns flera sätt att göra det på, nu på sistone har jag försökt anamma tekniker från boken ”deep work”.

Konkreta exempel på tekniker från den boken är att skippa sociala medier och liknande distraktioner (på jobbet har jag också rejält begränsat hur ofta jag kollar mailen och svarar på teams). Och så upprättar jag små listor varje morgon där jag skriver ned vad jag ska fokusera på varje halvtimme under dagen.

Tidigare har jag kört någon sorts variant av bullet journaling, vilket fungerade rätt bra men hade lite för mycket administrativ overhead.

Att skriva ner saker i en (icke digital) bok brukar vara ett bra sätt rent generellt för att få mig att fokusera.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Träna, meditera, sova, äta väl, kasta bort mobiltelefonen, säga upp sina streamingtjänster, avinstallera Steam.

Skriva upp saker på en (jättelik) whiteboard och om det är motigt att göra en sak, bryt ned den i mindre delar på whiteboarden. Skriv hur du löser det, istället för att skriva upp problemet. "Ta bort blommorna ur rabatten" är bättre än "Rensa rabatten".

Inte prata om uppgifterna, utan bara göra dem och sedan prata om dem. Annars finns risken att hjärnan sätter uppgifterna på "är klar"-listan.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Begränsningar av vissa väl valda appar på telefonen. Mängder med anteckningsböcker. Vecko-/månadsplaneringar med målsättningar. Ha saker jag vill/ska jobba med framför mig, så jag inte glömmer bort att de existerar.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Har noll struktur – jag försöker mest att leva i framtiden mentalt. Det kanske inte är så roligt att göra saker just nu, men det kommer att vara sjukt skönt/kul att ha gjort dem.

Ett allmänt knep är väl att bryta ned saker till hanterbara munsbitar. Att skriva en bok är svårt, jobbigt, och tar lång tid. Men att skriva ned några slarviga stödord i en punktlista i telefonen är lätt! Och att skriva om de slarviga stödorden till okej stödmeningar är inte så svettigt. Och att skriva om stödmeningarna till ordentlig text är inte heller så krävande. Och rätt vad det är har man en bok.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Axplock:
  • Skriva ner allt som ska göras, och dela upp det i hanterbara delar. Planera upp dagarna; "de här fem sakerna behöver jag hinna med idag".
  • Skriva ner alla idéer som kommer – oftast i Keep, eller i Dynalist om det är en mer komplex idé.
  • Arbeta iterativt och modulärt när det går.
  • Inte vänta på att "inspirationen" eller "lusten" ska komma.
  • Räkna på allt – "idag har jag skrivit X ord på projekt A, alltså borde jag ha Y ord kvar ungefär". Det blir som ett slags progress bars.
  • Tänka "Lite är bättre än inget" närhelst något känns överväldigande.
  • Överlag, att dela upp saker i mindre delar är typ det bästa power move jag vet.
Inga fysiska anteckningsböcker för mig; jag pallar inte att hålla reda på dem eller hitta saker i dem.

Min instinkt är egentligen att skaffa ännu mer struktur än jag redan har, men jag vet också att om jag gör det för mycket blir det 1) för mycket overhead och 2) för mycket stress och jag får likförbaskat mindre gjort.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Att planera vad jag skall göra innan jag börjar blir bara ännu ett lager av prokrastinering. Numera startar jag bara datorn och börjar skriva. Vad som helst nästan, bara tangenterna går. När jag är igång, och efter någon eller några timmar behöver en paus så kan jag fundera över det nyss producerades plats i pågående projekt. Och stryka det som är ren skit. Vid arbetsdagens slut funderar jag kort på vad som är nästa rimliga steg. Men kort. Det styr in hjärnan på rätt spår nästa dags början. Då kan det bli ett par stödord, men inte så mycket mer. (Jag följer nästan aldrig i förväg uppgjorda planer, så det är bara onödigt jobb!)

EDIT: Ovanstående gäller själva skapandefasen. Sedan kommer redigeringsfasen, då det nerskrivna skall bli något för andra läsvärt. Jag håller isär de faserna, då jag inte har några större problem med den senare fasen; redigering är inte särskilt besvärligt sen jag väl lärde mig att ”kill your darlings” gäller även mig, och att en färdig text är råtexten minus 10% (även om jag ofta stryker ännu mer!). Det handlar om att stryka, strukturera och formulera om, och ibland skriva lite nytt. Men mest stryka och formulera om. Mina svårigheter gäller att alls producera en text att kunna redigera. Och då är det skriva, skriva, skriva som gäller. Utan att prokrastinera, planera, utvärdera osv.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
För kreativit arbete på fritiden tycker jag att det svåraste är att färdigställa mina projekt istället för att starta nya. Där har jag upptäckt att det hjälper mig mycket att lova folk grejer - så att det blir en typ av deadline. Exempelvis funkar det bra med en produktionstråd här på wrnu där jag skriver att "nu skriver jag X och den är klar om två veckor" - så måste jag försöka hålla det sen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
För kreativit arbete på fritiden tycker jag att det svåraste är att färdigställa mina projekt istället för att starta nya. Där har jag upptäckt att det hjälper mig mycket att lova folk grejer - så att det blir en typ av deadline. Exempelvis funkar det bra med en produktionstråd här på wrnu där jag skriver att "nu skriver jag X och den är klar om två veckor" - så måste jag försöka hålla det sen.
Ja, det är lite det där min arbetsdagbok-tråd gör för mig också.
Plus att det är förbannat nyttigt att faktiskt kunna se sin progress, gärna på flera sätt. Med en arbetsdagbok kan man känna sig mindre värdelös – även om man bara gjort lite varje dag så har man gjort något, och det går att se att man gjort något.

För att färdigställa projekt tänker jag också att en bra vana är att kvantifiera "färdigt". När är ett rollspel "färdigt" egentligen? Man kan generellt inte vänta på att det ska "kännas färdigt" innan man trycker på Publicera-knappen, för man kommer sannolikt alltid att komma på fler saker att lägga till. Så för att undvika feature creep och oändliga processer så är det rätt bra med just att bestämma tidigt vad "färdigt" är.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
  • Agilt arbete med Trello, ett avsnitt åt gången: "idag ska jag skriva regelsektion X".
  • God sömn, motion och sund mat.
  • Kaffe.
  • Tystnad.
  • Anteckningsbok för kul idéer som kommer resans gång. Det handlar om papper och kulspetspenna, ty då fastnar påhitten bättre i minnet.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Att ha ett kontor man går till.

Man släpar sig dit på morgonen och sen hem igen på kvällen. Brukar vara svårt att inte få en del gjort del gjort däremellan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Exempelvis funkar det bra med en produktionstråd här på wrnu där jag skriver att "nu skriver jag X och den är klar om två veckor" - så måste jag försöka hålla det sen.
Ja, för mig funkar det väldigt bra att bara säga "Nu ska jag skriva två rubriker att posta på rollspel.nu varje dag". Naturligtvis måste jag ha skrivit rubrikerna i förväg ... och för att göra det måste jag ha gjort rätt förarbete (efterforskning, speltest, eller vad det nu kan vara).
 
Last edited:
Top