Nekromanti Ensamma Vargen till DoD

G

Guest

Guest
Applåder och glädjerop!!!

Redan utskrivet och väntar på att bli läst! Av det jag sett så verkar det kanon! Bra jobbat!

Kommer verkligen att bli bra läsning inför nästa fas av mitt Ensamma Vargen RPG.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Sedärja, då jar man visst kvällens läsning räddad då.
Tack för länken.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,886
Location
Nordnordost
"Lär vara apsunkigt!" tänkte jag, "Men jag tar väl en titt."

Wow! Grymt bearbetat och snyggt! Genomgående snygga bilder. Suck, när skall jag ha tid att spela det här? :)
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,763
Location
Nett-ruh-bi
Lysande + kritik

Lysande! Som DoD- och EV-nostalgiker har jag inte lovord nog. Det här hade fått mig och mina kompisar att slänga alla andra rollspel om det hade funnits 1989. Det här får mig att vilja leta upp en spelgrupp för att spela. Lite konstruktiv kritik, bara:

Kampanj:

- Folkslags- och yrkeskapitlen hade kunnat delas upp efter region. Magnamund är ju en jättelik kontinent som delas av stora bergskedjor, öknar och träsk. Det är ju inte så troligt att en myten befinner sig i Sommerlund och vice versa.

- När och vad ska man spela? Rollspelet nästan måste utspela sig före böckerna, åtminstone om man vill ha med Kaiherrar. Vilka konflikter finns i världen? Hur ser politiken ut? Vilka äventyr kan rollpersonerna råka ut för?

Kaiherrarnas färdigheter:

- I soloäventyren får Ensamma Vargen ingen träning i klostret men lär sig ändå nya förmågor trots att han bara är ute och äventyrar, något som kan bero på att Kaifärdigheterna enligt Boken om Magnamund är medfödda. Detta återspeglas inte i rollspelets regler eftersom den otränade grundchansen för en Kaifärdighet är 0 och Kaiherren kan alltså inte uppnå nya insikter utan att få handfast träning av en annan Kaiherre.
Förslag: I en Kaiherres utbildning ingår att dagligen meditera en stund över sina gärningar, något som ger ökad insikt i Kaiherrarnas förmågor. Regeltekniskt kan därmed en förbättringschans för en Kaifärdighet som behärskas till minst 60 % användas för att ge insikt i en ny Kaifärdighet. Förbättringsslaget ska då slås under INT % och ger 5 % förbättring. En otränad Kaifärdighet kan på detta vis höjas som mest till INT*2 %.
Om detta blir för obalanserat gentemot övriga yrken så kan säkert en liknande regel införas även för dessa.

- Magnakaifärdigheterna: Enligt Boken om Magnamund kan insikt i Magnakaifärdigheter endast förvärvas genom (den sedan länge försvunna) Magnakais Bok eller genom personlig utbildning. Därför är det lite konstigt att en Kaifärdighet automatiskt övergår till en Magnakaifärdighet när man nått 90 %. Att lära sig Kaifärdigheter automatiskt enligt mitt förslag ovan har stöd i böckerna men inte att lära sig Magnakaifärdigheter. Ensamma Vargen lär sig tre Magnakaifärdigheter efter att ha ägnat tre år av heltidsstudier i isolering åt Magnakais Bok. I och med att Magnakaifärdigheten ju i grunden är mycket kraftfullare än motsvarande Kaifärdighet och att det till detta tillkommer dels bonusfärdigheten (45 %) och alla specialförmågor när man uppnått en viss rang så blir det dessutom obalanserat att man automatiskt får 90 % i Magnakaifärdigheten.
Förslag: Ingen automatisk övergång till Magnakai-färdighet. Dessa kan bara läras in vid heltidsstudier i klostret under ledning av någon som uppnått lämplig rang, till exempel Lärare. Att lära in en färdighet tar ett år och ger ett färdighetsvärde motsvarande grundegenskapen*5 % och den motsvarande Kaifärdigheten behålls. Bonusfärdigheten och bonusförmågorna erhålls som vanligt.

Dewil
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Lysande + kritik

Först och främst: tack för alla glada tillrop! :gremlaugh: Superkul, det var över förväntan!!!

Ang kritiken så tackar jag för den också, det är väldigt bra grejer du tar upp. Vilken tid som man ska spela under lämnar jag helt öppet till SL, det mesta är precis som du säger skrivet för samma tid som i Magnamundboken, dvs innan Kai-klostrets förstörelse. Artikeln innehåller ju i stort sett inte så mycket världsinformation utan mer regelmässigt stöd bara, information om världen lämnade jag till befintliga källor. Var tvungen att inse mina begränsningar. :gremsmile:

Förslagen angående Kai-färdigheterna låter bra tycker jag. Skulle nog ha pratat med dig innan artikeln blev färdigskriven. :gremwink:
 
Top