Nekromanti Engelska boktips

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Min syrra försöker bli bättre på Engelska genom att läsa skönlitteratur. Har ni tips på bra böcker? Hon spelar rollspel och gillar bland annat Star Trek, så tips på bra Sci Fi/Fantasy som inte ligger på löjligt hög svårighetsgrad är att föredra.

Übereil
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Trots att jag är Star Trek nörd så har jag inte läst en enda Trek-bok (om man inte räknar rollspelsmaterial). Men vad tycker hon om Star Wars? Där skulle jag rekommendera the Thrawn trilogy och Allegiance af Timothy Zahn. De har mer fokus på individer än stora explosioner. I och med att Allegiance är en bok blir den mer lättläst.

The Thrawn Trilogy (Heir to the Empire, Dark Force Rising, The Last Command) utspelar sig fem år efter Return of the Jedi. Imperiet har tryckts undan i ett hörn av galaxen, och gammalt groll har bubblat upp till ytan och hotar rebellalliansen.

Huvudstoryn i Allegiance handlar om en grupp Stormtrupper som hamnar i ett läge där de tvingas desertera. De är dock fortfarande lojala Imperiet och tror på dess ideal. Det var också någon parallell sidostory med Luke och gänget, men det kommer jag inte ihåg så mycket av.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,020
Location
Sthlm
Det går aldrig fel med William Gibson. Bara att börja med Neuromancer.

Om serietidningar är ett alternativ så är Trillium av Jeff Lemire en ganska cool far-future-sci-fi-tidsrese-magiska-blommor-indiana-jones grej. Ett album. avslutad historia.

Jag hade tänkt läsa Southern Reach-trilogin över sommaren men hann inte med det. Det går som Fantasy, horror, sci-fi enligt wikipedia. Den första boken, Annihilation, börjar med att en grupp upptäcktsresande (typ den tolfte expeditionen) har gett sig in tområdet känt som Area X där naturen har tagit över sen många år tillbaka och märkliga saker händer. Men mycket längre än så har jag inte hunnit läsa.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Jocke;n122494 said:
Det går aldrig fel med William Gibson. Bara att börja med Neuromancer.

Om serietidningar är ett alternativ så är Trillium av Jeff Lemire en ganska cool far-future-sci-fi-tidsrese-magiska-blommor-indiana-jones grej. Ett album. avslutad historia.

Jag hade tänkt läsa Southern Reach-trilogin över sommaren men hann inte med det. Det går som Fantasy, horror, sci-fi enligt wikipedia. Den första boken, Annihilation, börjar med att en grupp upptäcktsresande (typ den tolfte expeditionen) har gett sig in tområdet känt som Area X där naturen har tagit över sen många år tillbaka och märkliga saker händer. Men mycket längre än så har jag inte hunnit läsa.
Har precis börjat med sista delen i Southern Reach nu och även om första boken var bäst så är det fortfarande riktigt bra! Det är rätt korta böcker med modernt, hyfsat lättläst språk även om det förekommer en del lite krångligare ord.

Annars är det lite svårt för mig att ge rekommendationer utan att veta vad "löjligt hög svårighetsgrad" faktiskt innebär i det här fallet. Är det en sjundeklassare vi talar om eller en 30-åring liksom?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
The Hunger Games (Suzanne Collins). Inte de absolut bästa sci-fi böckerna, men de är helt okej sci-fi och lättlästa.
Have Spacesuit, Will Travel (Heinlein). Skriven för ungdomar, den bästa boken i Heinleins Juveniles serie.
I, Robot (Asimov). Asimov är en sådan där författare man helt enkelt måste ha läst någon gång. I, Robot är lättläst och bra.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Horus Herecy böckerna, finns en hel lång serie som är riktigt bra. Andra bra i samma universum är t.ex. Gaunt's ghosts böckerna eller om man föredrar lite humor Xiaphas Caine böckerna som är precis lagom roliga. De är kanske bäst börja med om man inte känner till så mycket om universumet, eftersom de är lite humor inblandat (som sagt på bra nivå, utan att det blir slamsigt). Nackdelen med dessa kan eventuellt vara att de är lite långa iofs.. Dock väldigt bra.

Lite lättare är kanske Ender's Game som är bra som bok dålig som film, Starship troopers har jag för mig att jag tyckte va rätt bra som bok och även ganska lättläst.

Vill du/ni veta mer om nån bok så kan jag beskriva lite mer detalj utan att spoila så mycket om ni vill. Kan även försöka komma med andra tips.

Edit: Horus Herecy kan hon nog skippa tills vidare, de är nog lite jobbiga att börja med. Enders game, starship troopers och möjligen Xiaphas Caine böckerna kan vara bra.

Eventuellt, dock inte sci-fi, Terry pratchett böckerna är ju fulla med roliga konstiga saker... Minns dock inte svårighetsgrad på dem. Bilbo på engelska är ju skriven med yngre grupp i sikte så kan ju vara något.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
kloptok;n122499 said:
Har precis börjat med sista delen i Southern Reach nu och även om första boken var bäst så är det fortfarande riktigt bra! Det är rätt korta böcker med modernt, hyfsat lättläst språk även om det förekommer en del lite krångligare ord.

Annars är det lite svårt för mig att ge rekommendationer utan att veta vad "löjligt hög svårighetsgrad" faktiskt innebär i det här fallet. Är det en sjundeklassare vi talar om eller en 30-åring liksom?
Det har jag också lite svårt att svara på. För å ena sidan så fyller hon 34. Å andra sidan så har hon aldrig varit särskilt vass på Engelska - det är därför "läsa för att lära sig Engelska" är en grej hon ägnar sig åt.

Übereil
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Robert A. Heinlein
Hård SF
Allt av honom, t.ex. Starship Trooper

Isaac Asimov
Hård SF
Allt av honom, främst I, Robot samt alla Foundation-böcker.

William Gibson
Cyberpunk
Allt av honom, främst Sprawl-trilogin

Douglas Adams
Världens roligaste författare
Allt av honom, främst Hitchikers Guide-pentalogin

Frank Hertbert
Space Opera
Dune är för SF vad Lord of the Ring är för Fantasy.

Ursula K. LeGuin
Blandat SF och Fantasy
Allt av henne, främst Earthsea-hexologin

Arthur C. Clarke
Hård SF
Allt av honom, främst 2001.

J.R.R. Tolkien
Fantasy
Allt av honom, främst Lord of the Rings

Carl Sagan
Hård SF
Contact

Neal Stephenson
Blandat, bl.a. Steampunk
Allt av honom

Larry Niven
SF
Ringworld

J.K. Rowling
Urban Fantasy
Harry Potter-sepatlogin

Edwin A. Abbott
Annorlunda och tänkvärd
Flatland

Philip Pullman
Fantasy
His Dark Materials-trilogin

Gail Carriger
Steampunk
Allt av henne, främst Parasol Protectorate-serien

C.S.Lewis
Fantasy
Narnia-heptalogin

Neil Gaiman
Blandat, mycket urban fantasy
Allt av honom, främst Stardust
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jim Butcher. Primärt Dresden Files (urban fantasy, privatdeckare som är trollkarl i modernt övernaturligt Chicago), men även Codex Alera (fantasy med romare som befaller magiska elementarandar), och hans splitter nya serie The Cinder Spires (Hornblower i elektro-/steampunk med flygande skepp och ett litet inslag av postapokalyps).
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
(Gör ett nytt försök, förra veckan fick jag bara database errors när jag försökte posta)

Terry Pratchett! Helt fruktansvärt bra böcker (ok inte alla kanske). Det finns också några stycken böcker i discworld som är för young readers om en vill ha enklare engelska, men han har inte vad jag tycker särskilt svår engelska i resten av böckerna heller. Viktigt om en ska börja läsa discworld är att inte börja från början, mycket bättre att bara börja med den boken som verkar mest intressant för första boken är inte en av de bättre och kronologin är inte särskilt viktig.

Mina vänner som läser fantasy på riktigt brukar tala sig varma för Robin Hobbs böcker också så jag får nog nämna dom även om jag inte läst dem själv.

En annan approach är att läsa Hitchhikers Guide to the Galaxy, den skulle jag inte säga har lätt engelska särskilt eftersom det kan vara svårt ibland att avgöra vilka ord han hittat på själv och vad de är tänkta att syfta på å andra sidan så tappar en väldigt lite om en inte förstår allt i den.

Slutligen så är det väl Genesis som brukar lära sig alla språk genom att läsa vad som helst men elektroniskt så att det går att ha ett smidigt pop-up lexikon där det bara är att klicka på ett ord och få upp översättning. Har jag inte heller provat men låter smart..
 

Sia

Veteran
Joined
18 May 2013
Messages
153
Location
Stockholm
Många bra tips här! Gail Carriger är min nya favorit och jag var inte ens särskilt steampunk-frälst men tycker att hon har en charmig stil i sina böcker.

Jag måste rekommendera Alanna-serien av Tamora Pierce som är en av de första fantasyserierna jag läste med hyfsat lätt språk på engelska, starka kvinnliga huvudkaraktärer, och i de senare världarna även mycket fina budskap. Den ligger på mellan-högstadienivå om man går på skola i USA (vilket jag gjorde när jag läste serien).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Serien Vatta's War av Elizabeth Moon: Trading in Danger (2003), Marque and Reprisal (2004), Engaging the Enemy (2006), Command Decision (2007), samt Victory Conditions (2008). Ung kapten för ett handelsskepp hamnar mitt i en terrorattack mot rymdcivilisationens kommunikationsinfrastruktur. Spännande äventyr på många världar.
 
Top