En tråd om Terraforming Mars

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Liten brasklapp med tanke på svaren i tråden: Terraforming Mars är tematiskt välutvecklat men mekaniskt mediokert och otight. Det är rätt charmigt men är egentligen ett tämligen medelmåttigt spel. Finns det vana att spela spel med välsvarvad mekanik i spelgruppen kommer det mest vara en axelryckning.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Liten brasklapp med tanke på svaren i tråden: Terraforming Mars är tematiskt välutvecklat men mekaniskt mediokert och otight. Det är rätt charmigt men är egentligen ett tämligen medelmåttigt spel. Finns det vana att spela spel med välsvarvad mekanik i spelgruppen kommer det mest vara en axelryckning.
Med ett gäng expansioner tycker jag att det är roligt men har fått för mig att makaren är någon en inte vill ge pengar till :(
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Med ett gäng expansioner tycker jag att det är roligt men har fått för mig att makaren är någon en inte vill ge pengar till :(
Har inte spelat det med expansioner alls faktiskt. Mitt intryck är att det hade behövt en redaktör som kunde sett över pacingen i spelet (en engine builder där man sitter och kör, snarare än bygger, sina motorer i flera rundor i slutet missar något viktigt tycker jag). Mekaniskt är det ju helt ok men inget att bli till sig av. Tycker man temat är det viktigaste, och man inte bryr sig om att skaparen är abortmotståndare (eller hur det var), kan det säkert vara ett ok köp!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Eller ville han skicka homosexuella till korrigeringsläger? Minns inte riktigt, nån amerikansk kristen höger-goja var det i varje fall.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Terraforming Mars har jag hört mycket bra om! Men det är alltså inte allt igenom poppis?
Terraforming Mars har många fans. Det är inte ett dåligt spel, och tycker man tema är lika viktigt som mekanik är det kanske till och med ett bra spel. Men jag anser att det finns klart mer intressanta spel därute (men jag är nog 99% mekanik och 1% tema, så det kan vara jag som är avvikaren).
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,292
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Liten brasklapp med tanke på svaren i tråden: Terraforming Mars är tematiskt välutvecklat men mekaniskt mediokert och otight. Det är rätt charmigt men är egentligen ett tämligen medelmåttigt spel. Finns det vana att spela spel med välsvarvad mekanik i spelgruppen kommer det mest vara en axelryckning.
Varför är det så extremt populärt då, tror du?

Jag har alltid uppfattat det som att det har en grymt bra mekanik, men jag är inget brädspelsnörd så jag är öppen för att ha fel. Jag har faktiskt börjat tröttna på det själv, mest för att den typen av hyper-optningsspel inte egentligen är min grej. Men spelet är ju en helt enorm framgång.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Varför är det så extremt populärt då, tror du?

Jag har alltid uppfattat det som att det har en grymt bra mekanik, men jag är inget brädspelsnörd så jag är öppen för att ha fel. Jag har faktiskt börjat tröttna på det själv, mest för att den typen av hyper-optningsspel inte egentligen är min grej. Men spelet är ju en helt enorm framgång.
Jag tror att det är en stor framgång för att det är:
1. Lagom avancerat
2. Har ett väl implementerat tema (det känns faktiskt som att man terraformar Mars)
3. Tur med marknaden

Sen vet jag inte hur stor framgång det är utanför svensk nördmediarapportering. (Jag vet att det slagit internationellt, men jag vet inte om vår bild i Sverige av FryxGames framgångar motsvaras av de faktiska framgångarna.)

Edit: 4. Det är inte ett dåligt spel. Bara otight pacing och tämligen icke-originell mekanik.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Sen vet jag inte hur stor framgång det är utanför svensk nördmediarapportering. (Jag vet att det slagit internationellt, men jag vet inte om vår bild i Sverige av FryxGames framgångar motsvaras av de faktiska framgångarna.)
Asså, det är efter ett ganska stort antal år fortfarande nr 4 på BGGs spelranking så det är nog ändå hyfsat populärt. Sedan är det i mitt tycke ett väldigt bra spel. Jag har nog åtminstone 30 spelningar vilket är överlägset mest av spel som har speltid 1h plus för mig och det är sällan som omgångarna är lika. Pacingen i spelet, att spelarna bestämmer när det tar slut, ser jag helt klart som en feature inte en bugg.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Hm om det skulle bli Terraforming Mars så lär det bli begagnat i så fall.
Webhallen hävdar att de har 50+ på väg in av den svenska versionen och de brukar inte fara med osanning. Jag rekommenderar varmt även Prelude (vet inte om det finns på svenska) och Hellas och Elysium expansionerna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Pacingen i spelet, att spelarna bestämmer när det tar slut, ser jag helt klart som en feature inte en bugg.
Problemet är inte att spelarna bestämmer när spelet slutar, utan att alla sitter med färdiga maskiner som ska köras hundra varv de sista rundorna. Alla gånger jag spelat har de sistar 3-4 rundorna i princip bara varit administration av en ohemul mängd kort. Och en administration där man inte fattar några beslut utan bara utför saker på automatik. Ett spel som blir mindre intressant i slutskedet har pacingproblem. Det har inte att göra med att man väljer när spelet avslutas utan på att man kommer fram till färdiga maskiner innan spelet rimligtvis kan vara slut.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Problemet är inte att spelarna bestämmer när spelet slutar, utan att alla sitter med färdiga maskiner som ska köras hundra varv de sista rundorna. Alla gånger jag spelat har de sistar 3-4 rundorna i princip bara varit administration av en ohemul mängd kort. Och en administration där man inte fattar några beslut utan bara utför saker på automatik. Ett spel som blir mindre intressant i slutskedet har pacingproblem. Det har inte att göra med att man väljer när spelet avslutas utan på att man kommer fram till färdiga maskiner innan spelet rimligtvis kan vara slut.
Det händer nästan aldrig om spelarna har koll på situationen. Om man leder och vill vinna så gör man det som behövs för att avsluta spelet så fort som möjligt.

Spelet kan bli långt om alla spelarna fokuserar på att köra sina motorer, men sådana spelare får nästan alltid stryk om man spelar mot någon som är lite bättre.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Det händer nästan aldrig om spelarna har koll på situationen. Om man leder och vill vinna så gör man det som behövs för att avsluta spelet så fort som möjligt.

Spelet kan bli långt om alla spelarna fokuserar på att köra sina motorer, men sådana spelare får nästan alltid stryk om man spelar mot någon som är lite bättre.
Är det med expansioner eller?

Den med bästa motorn har ju mest makt över att avsluta spelet, och minst incitament att göra det.

Det är inget större fel på Terraformning Mars, och jag kan förstå att folk tycker det är charmigt. Tycker man implementering av tema är viktigt är det till och med bra. Jag tackar nog inte nej till att spela Terraforming Mars om jag blir tillfrågad, men får jag välja själv finns det nog 50 mekaniskt intressantare spel jag hellre spelar.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Är det med expansioner eller?
Vi spelar nästan alltid med Prelude. Utan den är de första rundorna ganska sega. Annars så har vi testat alla expansioner men mest tyckt att de gör spelet längre och krångligare utan att tillföra motsvarande mängd kul. Hellas och Elysium är bra för kartvariation dock.

Den med bästa motorn har ju mest makt över att avsluta spelet, och minst incitament att göra det.
Well, det är säkert olika mellan spelare. Jag tycker absolut inte det. Det finns alltid en risk att någon får upp en riktigt kombo så om jag ligger före så gör jag bäst i att försöka avsluta så fort som möjligt. Sedan så vet jag också om jag leder att varje rött kort kommer hamna i skallen på mig och att när vi är sent i spelet så kommer de som kostar 20-30 pengar farande och även om take that-elementet är svagt så känner man av det mycket om det kommer från alla håll.

Det är inget större fel på Terraformning Mars, och jag kan förstå att folk tycker det är charmigt. Tycker man implementering av tema är viktigt är det till och med bra. Jag tackar nog inte nej till att spela Terraforming Mars om jag blir tillfrågad, men får jag välja själv finns det nog 50 mekaniskt intressantare spel jag hellre spelar.
Ja, det håller jag till stora delar med om. Terraforming mars styrka är helheten. Som du säger så är det ganska starkt i tema. Det är också väldigt varierat då mycket i spelet beror på vilken cooperation man draftar och de två-tre strategier man får/draftar i sina kort de första tre rundorna och sedan hur man bygger vidare på dem. Det är inte så väldigt nyskapande även om konceptet med en lek med väldigt många kort inte var jättevanligt när det kom. Det sitter dock ihop väldigt bra, är lagom enkelt/svårt och är väl balanserat med många valida strategier. Ett solitt och bra spel helt enkelt och för mig en av de bättre upplevelserna man kan ha på runda en och en halv timme.

Men det finns så många bra spel att för mig är det ett i mängden väldigt bra spel och jag har inte spelat det på över två år nu heller.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,234
Jag köpte Terraforming Mars när det begav sig (innan jag fick reda på vad för sorts människa skaparen är, kommer aldrig stötta FryxGames igen), från hyllande rekommendationer från ägaren till min dåvarande LGS. Jag förstår verkligen inte varför folk hyllar det här spelet. Fram för allt förstår jag inte varför det hyllas för så märkliga saker. Jag har sett folk skriva att illustrationerna till korten är fantastiska, men det är ju bara ett saligt hopkok av CC0-bilder, NASA-foton, egentagna foton, en del photobashing och ett par egenmålade bilder. De stämmer inte överens med varandra för fem öre och det är totalt högt och lågt mellan kvaliteten på dem. Spelet i sig är ju som bäst okej. Det är pilligt och omständigt, med många lösa bitar. Idén med att använda resurskuber på ett bräde är helt omöjlig att lösa praktiskt, det räcker med att någon stöter till bordet lite så är allas trackers i en stor oreda.
Det som dock är bra med TM är att spelet är roligare att spela än att vinna. Jag och min fru brukar spela det ibland, utan att egentligen ens bry oss om poängställningen. Vi spelar för att terraforma planeten, för det är roligare än själva tävlingen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,911
Webhallen hävdar att de har 50+ på väg in av den svenska versionen och de brukar inte fara med osanning. Jag rekommenderar varmt även Prelude (vet inte om det finns på svenska) och Hellas och Elysium expansionerna.
Tack så mycket, jag syftade mest på att jag fick intrycket av att skaparna av spelet milt sagt inte framstod som särskilt sympatiska och att det i så fall är bättre att köpa begagnat så att de inte får några slantar.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Tack så mycket, jag syftade mest på att jag fick intrycket av att skaparna av spelet milt sagt inte framstod som särskilt sympatiska och att det i så fall är bättre att köpa begagnat så att de inte får några slantar.
Ah, ja. Enoch verkar vara, som vi säger i huset, en riktig rumpa.
 
Top