Nekromanti En fråga om sniper vapen

Shulger

Veteran
Joined
16 Feb 2003
Messages
149
För det första så var neotech klart spelvärt (köp värt oxå men min kompis har redan flera saker) men kan man använda ett sniper gevär i närstrid??
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
kan man använda ett sniper gevär i närstrid??

Jodå, skulle väl kunna gå, om det inte är ett alltför stort och otympligt gevär... har för mig att skada för gevärskolv står i Offensiv, hittar den dock inte i grundboken...
Vet inte riktigt vad geväret skulle tycka om en sådan behandling iofs... men några smällar med kolven borde det väl kanske klara av...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Prickskyttegevär och HI-sikten

Jag antar att du menar eldstrid på kortare avstånd, och inte rent faktisk närstrid.

Ja, man kan använda prickskyttegevär i eldstrid på kortare avstånd, däremot så vill du inte använda ett HI-kikarsikte på nära håll, utan vill nog hellre ta loss det (så till vida du inte vill skjuta din motståndares näshår :gremwink: ).

/Naug
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
har för mig att skada för gevärskolv står i Offensiv, hittar den dock inte i grundboken...

Grundskada +1 för en lättviktskolv och +2 för en massiv.

Däremot verkar det ganska puckat att skjuta med prickskyttegevär i närstrid.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Däremot verkar det ganska puckat att skjuta med prickskyttegevär i närstrid."

Varför? Som jag ser det måste man bara rikta geväret mot personen, vilket man gör enklast om man rör sig från honom och skaffar sig ett litet avstånd på kanske två meter (att vifta med pipan framför sig lär dessutom gör det enklare) så att man faktiskt kan rikta bössan mot honom och på så sätt sikta. Sedan är det bara att trycka av för att eventuellt träffa, vilket kan vara relativt (med avståndet) svårt, kring Ob3T6 (Ob2T6 (Nära avstånd) +Ob1T6 för att man använder avståndsvapen i närstrid). Rekylen kan väl visserligen orsaka lite problem eftersom man lär hålla bössan på något olämpligt sätt, men träffar man så har man åtminstone en fiende mindre.
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Varför? Som jag ser det måste man bara rikta geväret mot personen, vilket man gör enklast om man rör sig från honom och skaffar sig ett litet avstånd på kanske två meter (att vifta med pipan framför sig lär dessutom gör det enklare)

Jag tror inte man skulle flytta sig bakåt. Om någon står på en och en halv meters avstånd och viftar med ett gevär på 130cm så skulle man nog bara peta undan pipan, om du inte vill skjuta med geväret med vänsterhanden vid höften och högerhanden en halvmeter bakom dig. (Försök själv)

Nu förutsätter jag att du menar ett riktigt krypskyttegevär som man använder på en 800m+. Det vill säga dom riktigt stora leksakerna.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Om någon står på en och en halv meters avstånd och viftar med ett gevär på 130cm så skulle man nog bara peta undan pipan"

Själv skulle jag försöka greppa den, och det var just det jag menade att man kunde motverka genom att inte hålla vapnet still. Och att man kommer vara tvungen att skjuta i en obekväm position är ju ganska säkert, men det är ju bättre än att inte skjuta alls. Träffar man får man ju som sagt en motståndare mindre i många fall.

"Nu förutsätter jag att du menar ett riktigt krypskyttegevär som man använder på en 800m+. Det vill säga dom riktigt stora leksakerna. "

Minst!
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
I direkt närstrid kan man annars använda nästan som ett spjut och trycka av.... Det är ganska svårt att greppa och styra undan en pipa som kommer mot magen. Och även om man får tag på den lär skytten hinna trycka på avtryckaren.

kvar blir som sagt rekylen, men dom brukar ha ganska bra rekyldämpare dom där grejjerna.
 

RedRover

Veteran
Joined
18 Sep 2001
Messages
81
Location
Har egen måne...
Verkar mer "puckat" använda sig av ett prickskyttevapen i närstrid. Använd en pistol i stället. Förutsett att en sådan finns tillgänglig.

Varför hamnar man i närstrid med ett prickskyttevapen?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Du ligger på taket och siktar när du här någon bakom dig.

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Men personen bakom är ninja. så han har ninja dödat spottern utan att du hörde något.

Du vet... ninjor...

Så nu har du valet att slå honom med kolven eller skjuta honom.
Allts slår du honom inte eftersom det enda sättet att döda ninjor är att skjuta dem i huvudet.

(okej. slita av deras dräkter i solljus funkar också. liksom pålar genom hjärtat)

chrull
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det man inte vet har man inte ont av

"Men personen bakom är ninja. så han har ninja dödat spottern utan att du hörde något. Du vet... ninjor.."

Mmm. Inkompetent ninja om jag hörde honom. Dessutom, har min spotter dödats av en ninja utan att jag hörde det så skulle jag tro att min spotter fortfarande levde, så antingen var det han som gav ifrån sig ett ljud, eller så tar han hand om det. I vilket fall som helst så fortsätter jag att spana i kikarsiktet. Man vet ju aldrig - Saddam Hussein kan ju råka dyka upp. :gremwink:
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Ugh! Spela roll hur man gör det! Det går i alla fall att skjuta med ett krypskyttegevär i närstrid, och det är förmodligen smartare att göra det än att försöka banka ner någon mer pipan eller kolven. Ok. Har man bajonet på sitt krypskyttgevär så kan man börja diskutera om det kanske är värt att slåss med den istälelt för att skjuta, men det är inte så ofta man har bajonet på ett sådant vapen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tyvärr så har du ingen pistol på dig, eftersom det är dumt att gripas efter du skjutit presidenten. men ännu dummare att gripas med en pistol.

Eller så har du inte tid att plocka fram pistolen.

chrull
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Re: Det man inte vet har man inte ont av

Men om det är din spotter som är inkompetent då så du hör honom hela tiden men plötsligt blir han helt tyst. Då fattar man ju direkt att en ninja har dödat honom och rullar åt sidan eftersom att du vet att han kommer att kasta en suriken (eller hur det stavas) och då kommer ninjan att dra sin katana då måste du försvara dig i närstrid eller hoppa från hustaket du är på och hoppas att du landar i en lastbil med nått mjukt i men eftersom spelledaren är ond så kommer du antagligen skjuta presidenten i fallet och landa i en piketbuss fyllda av ett swat team som letar efter personer med sniper gevär som vill skjuta presidenter. Det är då du önskar att du hade tagit upp strid med ninjan istället, för då hade du kunnat tagit fran din anti ninja device och spränkt ninjan i småbitar...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Då drar man sin pistol

Då låter man sitt metikulöst uppställda prickskyttegevär stå still på sin tripod medans man drar pistol. Pistoler är lite smidigare i kortdistanseldstrid än vad ett slutstycksrepeterat prickskyttegevär är :gremwink:

/Naug
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Då drar man sin pistol

Vilket du inte har. eller fortfarande har i fickan, som du ligger på. alltså. snabbast möjliga: ta med vapnet runt, trots allt missar du hellre presidenten än dör.

Dessutom är det ju inte så att du kommer upptäckas för att du skjuter ninjan. du har ju seriös ljuddämpning på den där grejjen...

chrull
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Har man bajonett så kör man först in den i magen på honom(närstrid) och därefter trycker man av(skjuta på kort avstånd). Så blir alla glada.
 
Top