Nekromanti En annurlunda evolution

G

Guest

Guest
Jag har suttit och knopat på min evolution. Jag har kommit rätt långt på min värld och hunnit placera ut havsdjup, berg och kullar, vägar, tågräls, klimat, land, byar och städer, samt namn på alla land. Vidare så har jag en lätt bakgrund vad det gäller de olika länderna och städerna. Det jag inte har hunnit klura ut är vad för något grundämne som det bör vara bris på eller helt slut på för att min evolution ska vara riktig.
I stora drag existerar: Tågräls (Dock ej av järn) och Luftballonger medan ej krutvapen har kommit till och p.g.a. bristen på metall ska inte metallvapen finnas i så stor utsträckning men det går ju inte ihop när det gäller järnvägen.
Är det någon som har någon idé om hur jag ska lösa detta?

Tack på förhand!

Mvh Demon!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Tågräls (Dock ej av järn) och Luftballonger medan ej krutvapen har kommit till och p.g.a. bristen på metall ska inte metallvapen finnas i så stor utsträckning men det går ju inte ihop när det gäller järnvägen.
Är det någon som har någon idé om hur jag ska lösa detta?</I>

Vad är järnvägen gjord av då? Det måste ju vara ett material som står pall för stora påfrestningar under lång tid.
Själva tågen kan man ju bygga av trä - det finns det exempel på från verkligheten också - men drivs de av ångpannor eller av något annat? Tänk på att en kraftkälla som går att använda <I>där</I> snabbt skulle sättas i användning till myriader andra saker också, om det inte finns nåt som begränsar den till just det.

--
Åke
 
G

Guest

Guest
Vad är järnvägen gjord av då? Det måste ju vara ett material som står pall för stora påfrestningar under lång tid.

Jag är så medveten om att det skär sig där. Antingen så kan det ej vara brist på metall eller så kan inte tågrälsen existera i den formen, men det är som du säger, den måste stå pall för ett flera hundra ton tungt tåg.

Tänk på att en kraftkälla som går att använda där snabbt skulle sättas i användning till myriader andra saker också, om det inte finns nåt som begränsar den till just det.

Det är just dessa saker som jag vill åt. Jag vill ju inte att värden i den mån ska gå och bli industrialiserad, i alla fall inte mer än till att de har uppfunnit en ångpanna som kan driva loket.

Demon!
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
En annan idé...

Varför inte göra en värld där man byter ut kolet mot t.ex kisel. Kisel har en liknande struktur som kolet och skulle kunna tänkas fungera på liknande sätt. Fast det kanske hör hemma bättre i en fantasy värld än din... (En värld som rollpersonerna skulle kunna hamna i när de är ute på sin årliga promenad i Grå hallarna...)

Blackstorm
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En annan idé...

"Varför inte göra en värld där man byter ut kolet mot t.ex kisel. Kisel har en liknande struktur som kolet och skulle kunna tänkas fungera på liknande sätt."

Kiselföreningar är också mycket "trögare" än kol och kräver därför högre temperaturer för att kunna reagera, vilket omöjliggör vatten som lösningsmedel.

Detta förutsätter också en värld som har samma naturlagar (eller liknande) som Jorden, vilket ju inte är nödvändigt i fantasy. Så tvärtom skulle jag nog förutsätta kiselbaserade livsformer i en SF-värld istället för en fantasyvärld.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Re: En annan idé...

"Kiselföreningar är också mycket "trögare" än kol och kräver därför högre temperaturer för att kunna reagera, vilket omöjliggör vatten som lösningsmedel."
Joniseringsenergin skiljer ändå inte så mycket mellan kol och kisel. Visst går reaktionen med kisel lite långsammare men detta skulle man kunna använda sig av och se till så att tiden går lite långsammare i den världen eller nåt sån´t. Skulle det inte var häftigt med en humanoid varelse som har dubbelt så stor densitet i en värld där tiden går långsammare?

"Detta förutsätter också en värld som har samma naturlagar (eller liknande) som Jorden, vilket ju inte är nödvändigt i fantasy. Så tvärtom skulle jag nog förutsätta kiselbaserade livsformer i en SF-värld istället för en fantasyvärld."

Jag håller med dig. Men många fantasy världar görs efter vår värld som modell. Så jag tänkte bara försöka vara lite nyskapande. :gremsmile:

Huh... Hur lät den sista raden då?!

Blackstorm
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
låt "järvägen" gå på stenlagda vägar som har en upphöjning i centrum som hindrar loket att spåra ur..
Ursäkta askii konsten min

------------------------/\_____/\_____/\---------------------------

Du fattar va ?

Alternativt brons eller låt det finnas hardwood.. så att säga.. *ler*
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Re: En annan idé...

De flesta fantasy världar baseras ju på tolkiens värld (The almighty father)

...och hör sen!
 
G

Guest

Guest
Re: en fråga

Anledningen till järnbristen är att jag inte vill införa metallvapen i någon större utsträckning och inga krutvapen, visst.

Varför: För att det är tråkigt. Jag vill ha en evolution som är "j-vligt" olik våran. tåg och luftballonger samtidigt som spjut och handvapen av trä och sten och i viss mån silver och brons.

Hinner inte skriva mer ska på lektion

Mvh Demon!
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Re: En annan idé...

Jag syftade inte på att världens bestånd av olika fantasy varelser skulle likna vår värld utan snarare på hur den är uppbyggd. Och du tycker inte att Tolikens värld påminner något om hur vår värld fungerar? (Årstider, klimat, uppbyggnad m.m.)

Blackstorm
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Att likna den riktiga världen.

Jag syftade inte på att världens bestånd av olika fantasy varelser skulle likna vår värld utan snarare på hur den är uppbyggd. Och du tycker inte att Tolikens värld påminner något om hur vår värld fungerar? (Årstider, klimat, uppbyggnad m.m.)

Att en fantasy- eller SFvärld liknar vår riktiga värld till vissa delar är väl nästan en förutsättning för att man skall kunna sätta sig in i en värld och för att man skall kunna greppa den och för att man skall kunna rollspela i den utan att behöva fråga spelledaren hur allting funkar, eller...

De bästa värladarna är väl de som innehåller en lagom balans av nytt och vår riktiga värld, eller...

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
G

Guest

Guest
Re: En annan idé...

vilket de inte borde göra. De b orde skapa en egen.

Mvh Demon
 
G

Guest

Guest
Re: Att likna den riktiga världen.

Jag har min egen evolution som mall. Däremot så tar jag in olika bitar ifrån vår värld och ser om just det är den enda möjligheten eller om det finns fler. På så sett får jag en egen evolution i en helt egen värld.
Sen och andra sidan är en någorlunda lik värd en förutsättning för att det ska finnas liv på planeten. Inte heller evolutionen kan skilja sig mer än på vissa punkter. Ta mitt exempel gälland järn. Det kan inte finnas järnvägar om det är brist på metall på planeten. Det kommer förmodligen finnas olika typer av metallvapen om det inte är brist på metall. Där skulle världen motsäga sig själv om det inte fanns metallvapen och det fanns järnvägar.

Demon
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Re: Att likna den riktiga världen.

Bästa vet jag inte men absolut lättast att sätta sig in i...

Blackstorm
 

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Du skulle nog...

Du skulle nog vara tvungen att döpa om järnvägarna till något annat eftersom själva namnet syftar på en väg av järn och metall var väl något av en bristvara på i din värld...

"Rust never sleeps"
- Niel Young
 
G

Guest

Guest
Re: en fråga

Jag vet. Det ärj jävlit svårt, men tro mig, jag är på god väg och när jag börjar få någulunda ordning på det hela kommer jag att lägga upp en beta.

Demon.
 
G

Guest

Guest
Re: Du skulle nog...

Jo jo, men själva namnen är de minsta problemen just nu!
 
G

Guest

Guest
låt det finnas hardwood.. så att säga..

tackar för insperationen hatten.

Demon
 
Top