Nekromanti Emergenta sandlådor

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
För att forsätta på temat sandlådor (sandboxes) så skulle jag vilja diskutera ett relaterat tema; nämligen hur denna typ av öppna upplägg ändå öppnar upp för kampanjer med djup.
I min egen definitionsvärld av sandbox är jag ganska geografisk, ganska nära hexcrawl faktiskt. Därmed ganska OSR.

Har ni varit med om tillfällen då sandboxspel givit upphov till mer storylinefokuserat spelande? Hur? Och hur gick det till? Involverande det någon form av rälsning (exvis. att ni ville se spelat gå åt denna riktning?)

Hela tankegången började, såklart, under alkoholpåverkan och en väntande tunnelbaneavgång. Jag och annan forumit pratar och tåget går...
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag brukar ha lite tankar om hur jag tror att spelaren/spelarna kommer att agera om de nappar på en krok (har rollpersonerna överordnade blir det till och med lättare). Men i grova drag... Rollpersonerna har någon form av motivation som driver dem, vilket kommer att leda till att de skaffar sig ett långsiktigt mål (om de inte redan har det från start), och händelserna/agerandet för att uppnå det målet blir en "storyline"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Absolut! Jag hade en kampanj som började som en sandbox vars namn jag nte kommer ihåg men som i efterhand blev "Den galna guden" kampanjen. En av spelarna hittade och blev vän med en liten stam kobolder och bestämde sig för att karva ut ett litet rike åt dem. Detta ledde till att spelarna bygde sitt eget kungarike och startade fruktansvärda krig med alla andra grupper i sandlådan.

Så de hittade en adamantium golem i en dungeon som de inte kan kontrollera men som de leder till sina fiender, de skapade handelsavtal med svartalverna, de ger asyl till nekromantikerna och vampyrerna och sedan började rasbiologin...

För en kobold har en 10% chans att vara en sorcerer och killen som hade blivit vän med kobolderna bestämde sig för att försöka avla sorcerersen med varandra för att öka sen procenten. Samtidigt skapade han en massa sociala fördelar för magikern och började avla kobolder med mänskliga sorcerers i ett försök att skapa en starkare art. Vilket till slut ledde till skapandet av Dragonborn som en art.

Så ur en sandlåda kom en rasbiologi vars skapelser dyrkade honom som en gud och hans kompisar Halfling befriaren av slavar/kille som skötte den hemliga polisen och prästen som var en Messias till de odöda. När vi fick in en ny spelare spelade hon dottern till den galna guden och den första dragonbornen och vid det laget var spelet nästan helt om handlingen spelarna dragit igång och knappt alls om utforskande av sandlådan.
 
Top