Nekromanti Elektroniska frågor.

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Jag har inskaffat en fet tv (i rollspelssyfte, men berätta inte det för bihanget), och skulle vilja veta om vissa applikationer finns innan jag utvecklar i onödan..
Jag har fixat småsaker som t.ex. program för gul starwars-text-program så man kan köra intromusik & ha en smakfull recap på ett inspirerande sätt..

Men mycket småsaker är kvar.
Jag kom då på tanken att fråga härikring efter redan konstruerade saker som någon i alla fall testat..
Vad jag behöver:

1. Någon sorts bildvisningsprogram som man kan visa kartor & dylikt & sudda bort en "fog of war" där PC's redan har upptäckt.
(Gärna med 2 lager, 1 för oupptäckt yta, ett för hur långt folket ser (radius med LoS))
Heeeemskt gärna ett med bra möjligheter att visa anpassningsbara figurer eller så & gärna halv 3d.
Kör photoshop av alla saker och det är inte helt bra..

2. Bra program för att spela & visualisera musik.
Jag vill se hur wav-grafen ser ut, så jag kan tajma saker vid behov.
(Gärna med kapacitet att mixa ihop bakgrund med ljudeffekter on the fly)
(Gärna lättanvänt, men minimalt antal klickande & så.)

3. Bra musik/mp3 -program för att sortera, dublettchecka & döpa om titel/id3-tags & så.
(gärna med largringsmöjligheter av valbar data (typ checksum,bitrate,storlek, kategoriER, wavpeaks, annat gott)
(katalog-funktioner hade varit guld..)
Har kört med whereISit & audiocomparer en del, men de är inte bra nog.

4. Bra program för att illustrera miljöbilder på annan "skärm".
Jag vill helt enkelt att en bild ska blekna bort på ett sätt som inte uppmärksammar & bytas ut mot nästa bild i antingen en serie, eller på mitt val.

5. 3D ljudeffektsprogram.. (gärna att kombineras med #2)
Datorn sitter hopkopplad med TV & surroundsystem som är bra nog, men har inget lättanvänt eller obökigt sätt att slänga ut ljud på olika högtalare.
Hade ett för länge sen där jag kunde dra runt "ljudet" med muspekaren i en svart liten behändlig låda (skitbra för hemsökta platser), men det har en datorkrash berövat mig namnet på.

6. Bra program för att hantera notes på dator med möjligheter att koppla ljus/bild/sida i pdf & dylikt till entries.
(Typ som "personal brain" men mer rpg-vänligt.)


Jag är i uppgraderingstagen så, de program jag har ska ersättas med bättre, men att fråga här bland folk som kanske har svaren & i alla fall har liknande användningsområden, kanske vore bra..

Så vad har ni för tips?
Något program ni rekommenderar starkt som jag missat?

/ps: Svar om hur laptops inte passar med rollspel & dylikt undanböjes, det passar i andra trådar.

/pps: Viste inte vars detta passade för att vara ärlig, vill nån flytta, feel free..
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Shit the *piiip* *piiip* *piiip* hell!

... Lägger folk verkligen ned sig så där mycket på effekter för att ge stämning åt rollspel?
Menar du verkligen allvar att du vill ordna tekniska lösningar och hjälpmedel för just allt det som du räknar upp?

Nog för att jag kan tänka mig att ha en laptop vid spelbordet, men tar inte all denna teknik död på en hel del av den klassiska känslan och det klassiska knåpet; böcker, raspet från pennor, dassigt snabbskissade kartor, seriöst handtillverkade kartor vars kvalitet involverat spelledarens blod, svett och tårar?

Jag är inte bara imponerad av dina idéer och allt det jobb och de pengar du är bredd att lägga ned, utan är också chockad och jag får en touch av just den känslan de gamla jazzgubbarna fick då den hemske Elvis kom och revolutionerade med sitt "tech'ade" och otäckt nyskapande och moderna musik.

Kort och gott, är det värt att gå hur långt som helst för att förbättra stämningen, och blir den verkligen bättre av allt detta, eller blir den faktiskt inte lite sämre och plastig?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Kan tyvärr inte hjälpa dig; de flesta som programmerar rollspelrelaterade program brukar kanske fånga en eller två av de där grejerna, men inte alla. Jag har funderat på att lösa en del av problemen själv, men det har inte blivit av.

En del av problemet är ju att vi alla har, vad ska jag säga, olika behov. En del nöjer sig med att ha en spellista per "typ av stämning" och sen slump, medan jag vill ha exakt kontroll över exakt vilken låt som ska spelas exakt när. Och så vidare. Det är nog därför det inte finns något bra unifierat rollspelarprogram. Din etta, till exempel, är helt värdelös för mig - och därför skulle jag nog inte heller bygga in den i mitt program.

Jag har dessutom svårt för att använda massa olika program, då måste man ju använda musen en massa och aktivt använda datorn - jag skulle föredra saker som går att styra med enkla, diskreta tangenttryckningar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
solvebring said:
... Lägger folk verkligen ned sig så där mycket på effekter för att ge stämning åt rollspel?
Ja.

solvebring said:
Nog för att jag kan tänka mig att ha en laptop vid spelbordet, men tar inte all denna teknik död på en hel del av den klassiska känslan och det klassiska knåpet; böcker, raspet från pennor, dassigt snabbskissade kartor, seriöst handtillverkade kartor vars kvalitet involverat spelledarens blod, svett och tårar?
Ungefär lika mycket som det här med tvättmaskin dödar den autentiska känslan av att stå vid en flod och tvätta med tvättbräda, skulle jag tro.

Eller, som jag ser det: Det är väl möjligt att det finns en känsla i omoderna, dåliga sätt att göra saker. Det är isåfall inte en känsla jag är så värst intresserad av.

solvebring said:
Kort och gott, är det värt att gå hur långt som helst för att förbättra stämningen, och blir den verkligen bättre av allt detta, eller blir den faktiskt inte lite sämre och plastig?

Rätt använt är varje verktyg bra; det finns inget inbyggt "plastigt" i att använda ett bra musikspelarprogram som anpassats just för ens egna behov istället för att till exempel krångla med en stereo med CD-växlare.



Det jag kan tänka mig är att jag som SL nog inte vill att fokus från spelarnas sida ska ligga just på de digitala hjälmedlen; jag eftersöker inlevelse och då hjälper det inte med "öh, kolla här nu, på TV'n". Men i ärlighetens namn är "öh, kolla här nu på min fulskissade karta" eller "öh, kolla här på kartan i boken" precis lika illa.

Jag har kört Google Earth på platt-TV i början av äventyr och i pauser för att ge lite fingervisningar om hur området rollpersonerna befinner sig i ser ut på ett ungefär, men under själva spelet använder vi egentligen inte så mycket kartor och bilder alls. Däremot använder jag tre program på min lilla smidiga och lättdolda EEE: Ett för att hålla rätt på datum och när saker händer och så (hemutvecklat, just nu jättekasst), en wikigrej (Zim) för att ha SL-anteckningar i samt ett musikuppspelarprogram (just nu nåt av de som följer med Ubuntu, medan jag utvecklar och förbättrar mitt eget).
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Jao, jag föstår att mina behov är lite specialicerade..
Det var ju som sagt just innan jag själv programmerar nåt som jag frågade.
(onödvändigt att återuppfinna hjulet, så att säga.)

Men tackar iaf, jag letar vidare.
The search goes on.
(Tills jag får för mig att det är värt dussnintals timmar.)
Säg till om nåt som liknar kraven dyker upp. :gremlaugh:
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Jag lägger ner apmassor med tid/cash, men det betyder inte att jag beslutar mig att använda allt jag testar eller köper..
Att jag inte använder allt jag teoretiserar eller obsessar över, betyder inte att jag inte finner det vara värt. :gremsmile:
-Om det nu verkar vettigt.

Jag (på AD&D-tiden) handlade in magnetiskt jox att ha karaktärs/mob-bilder på för att visa vars/hur saker står..
Jag må ha blåst 4-5k på projektet, men det var ändå kul att testa & det *kunde* ha funkat.

Ibland är det faktiskt kul att pyssla runt rollspelandet när man inte får spela nog.

Ps: Känner du till en rökgenerator som är snäll mot lägenhet & slemhinnor, säg till. :gremwink:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Jag kan inte hjälpa dig tyvärr, men jag misstänker att du kan få bättre svar på amerikanska forum - fler tokdårar. ,-)
 
Top