Nekromanti Eine Speilwelt, bitte

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Jag har den senaste veckan gått runt och lekt med idén till en ny skräckrollspelsvärld. Ingenting är egentligen riktigt ordentligt definierat ännu, det är snarare en viss känsla det rör sig om. Tänkte kolla vad ni har för kommentarer (additions, har det gjorts förut, grejer att tänka på etc.)...

Världen styrs av en totalitär global regim, inte helt olik de som porträtteras av Huxley i "Brave New World" eller Bradbury i "Fahrenheit 451". Rollpersonerna är delar i samhällsmaskineriet, kugghjul i det välsmorda urverk som får klockan mot undergången att ticka vidare... Illusionen de har levt i börjar dock sakta rämna för dem; de märker att de inte vill acceptera hur saker och ting verkligen ser ut, att de inte hör hemma i den här skapelsen och att regeringen bara genom att finnas gör sig skyldig till enorma brott. Sakta börja de hitta varandra, samtidigt som den totalitära statens farligaste medel gör sitt bästa för att ta kål på dem. In i detta slängs sedan ett gäng ockulta fenomen som jag inte riktigt har funderat mer på. Det skall iallefall finnas någon typ av magi eller kraft, så mycket vet jag. Hela poängen är iallefall att uppnå en paranoid stämning där rollpersonerna inte vet hur saker och ting egentligen ligger till, eller vem de kan lita på, eller hur världshistorien ser ut heller för den delen. I sin kamp emot samhället kommer de att snubbla över nya, skrämmande uppenbarelser ju djupare de gräver, och sakta bygga upp en bild av Sanningen.
Det hela kommer att bygga väldigt mycket på det Okända (som vi ju tycker så mycket om att diskutera). Stämningen skall vara ganska mörk och betryckande; maktlöshet blandas med anarkistisk lycka när man väl lyckas nita Staten, och vem vet vart saker och ting går efter detta? Tänk Arkiv X/Cthulhu/Matrix/Unknown Armies/Dark City...eller nått/images/icons/smile.gif.

-Gaxar, vill ha konstruktiv kritik
 

Erik_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
61
Location
Partille
Das ist gut (skribenten är icke tysktalande)

Jovars, det låter trevligt, men lite mer exakt vad hade du tänkt skall hända när man besegrat Staten? Risken för antiklimax känns ganska överhängande (själv gillar jag inte alls slutet på Dark City).
Är det tänkt som en engångsvärld eller något man kan komma tillbaka till? Hela "sakta börjar de hitta varann"-processen låter intressant, men är kanske inte så kul när man väl gjort det en gång.
Som engångsföreteelse tror jag det skulle kunna bli jävligt häftigt, men det skulle onekligen kräva en hel del arbete.

/Erik, frågvis och utan konstruktiva förslag
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Das ist gut (skribenten är icke tysktalande)

"Jovars, det låter trevligt, men lite mer exakt vad hade du tänkt skall hända när man besegrat Staten?"

...ska man besegra Staten? /images/icons/wink.gif

Men allvarligt, precis som man i Cthulhu inte förväntas besegra till exempel Cthulhu, så antar jag iskallt att man inte förväntas besegra Staten. Istället förväntas man komma till insikt om vad Staten är, få panik och gå å gömma sig.


- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Das ist gut (skribenten är icke tysktalande)

Istället förväntas man komma till insikt om vad Staten är, få panik och gå å gömma sig.

Jag älskar storebror...

/Azagthoth
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Die Umwelt ist nicht gesund

...precis som man i Cthulhu inte förväntas besegra till exempel Cthulhu, så antar jag iskallt att man inte förväntas besegra Staten. Istället förväntas man komma till insikt om vad Staten är, få panik och gå å gömma sig.

Typ.

Eller snarare, man kommer gradvis till insikt om vad Staten är, varefter man vet ungefär vart man skall slå för att det skall göra ont. Liksom The Great Old Ones alltid kommer att ligga slumrande tills the stars are right, kommer Staten alltid att vara närvarande på ett högst påtagligt sätt för spelarna. Jämförelsen med Cthulhu är rätt pricksäker faktiskt. Grejen är att man får dra ut på kampanjen, planera noga hur mycket spelarna kommer att få reda på/inte få reda på, och alltid ha några extra kort i ärmen. Dessutom; en del av svaren man lyckas dra fram kanske skapar en insikt om att Staten av någon obskyr anledning faktiskt är nödvändig (förmodligen har detta något med ockulta hemligheter att göra). Men som ni säger; jag hade nog tänkt mig det hela som en engångsföretéelse. Att köra flera kampanjer i samma spelvärld skulle nog förlora sin charm en smula. Detta beror iofs på hur man bygger upp det hela. Det jag hade tänkt mig var en lång kampanj där RP'na börjar som "kuggar i maskineriet" för att sluta som någon sorts kunskapsberikade halvtokiga maktpersoner av något slag, ständigt i strid med mycket obehagliga krafter. Hoppas kunna hitta någon sorts mellannivå mellan full kunskap och desperat anarkist, där större delen av kampanjen kommer att utspela sig.

I slutändan handlar det naturligtvis väldigt mycket om hur man utformar kosmologin, och hur man vill ha hela konspirationen uppbyggd. Jag antar att det är här som jag kommer få strukturera upp det hela på ett mycket väl genomtänkt vis... suck /images/icons/smile.gif

-Gaxar, som inte heller gillade slutet i Dark City
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
En bra idé!
Det är ett par saker jag tänkte på:
För det första, jag tror att det är mycket viktigt att för "vanligt folk" är världen en förment utopi. När jag läser om "totalitära globala regimer" tänker jag alltid i första hand på 1984, och där är ju folk på ett privat plan fullständigt medvetna om samhällets brister. Det blir bättre kontrast om rollpersonerna i början är övertygade om att de lever i den bästa av världar, för att sedan få sin övertygelse grymt söndersmulad... Dessutom gör det världen mindre svartvit: vanligt folk motarbetar rollpersonerna, inte för att vanligt folk är onda utanför att för de är övertygade om att rollpersonerna är paranoida galningar som inte ser samhällets förträfflighet.

En tanke om det ockulta: det kanske är övernaturliga krafter som ligger bakom Staten? Om rollpersonernas fiender har ESP och kan läsa folks tankar lär de få problem.
Problemet med en stat som i hemlighet styrs av övernaturliga makter är att det hela kanske blir lite väl traditionellt.

Ridijeck
som egentligen borde räkna matte nu
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Agenten mit Lederhosen und bombomschticks

För det första, jag tror att det är mycket viktigt att för "vanligt folk" är världen en förment utopi...vanligt folk motarbetar rollpersonerna, inte för att vanligt folk är onda utanför att för de är övertygade om att rollpersonerna är paranoida galningar som inte ser samhällets förträfflighet.

Jag delar den uppfattningen fullt ut; alienering skall vara ett centralt tema, hade jag tänkt. Utfrysningen skall inte redan ha skett när spelet börjar, utan rollpersonerna kommer att spelas ut ur samhället. Spelarna kommer att reagera så mycket emot vad de ser att detta kommer att te sig som det ända vettiga (om man kan kalla detta dåligt rollspel är dock en annan sak...).

En tanke om det ockulta: det kanske är övernaturliga krafter som ligger bakom Staten?... ...Problemet med en stat som i hemlighet styrs av övernaturliga makter är att det hela kanske blir lite väl traditionellt.

Även här verkar det som om du precis förstått vad jag är ute efter. Jag vet, det kan bli lite klyschigt... det är därför som jag bollar med några idéer om att statsskicket faktiskt är nödvändigt på grund av något som nästan ingen vet; kanske är det ända sättet att rädda mänskligheten? Det Ockulta skall helt klart ha något samröre med regimen, frågan är bara hur detta skall se ut. Jag har funderat på något i stil med MJ12/Greys i Delta Green, eller varför inte samma relation fast istället så den ser ut i Arkiv X: man vet att Dom kan pajja allt när dom vill, och låter Dom leka som Dom vill för att spara tid. Någon kanske skall använda mänskligheten för något ondskefullt syfte; mjölka energi, äta upp eller whatever. Eller så kanske rollpersonerna i sig är experiment från en främmande ras; de är övertygade om att de själva är de enda som verkligen har vaknat upp, när det i själva verket rör sig om manipulering från kaos-spridande aliens. Kan komma som en ordentlig chock längre in i kampanjen... eller bara ett trick från Staten för att knäcka RP'na?

Men nu har jag kommit bort mig... Hur som helst, tanken är att rollpersonerna skall TRO SIG ha listat ut att Staten styrs av ockulta makter sisådär en tiondel in i kampanjen. I själva verket är det mycket mer bakom kulisserna än så, men det kommer dom att få reda på senare...

-Gaxar, som gillar att folk gillar idén! /images/icons/smile.gif
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Re: MinTru

Jag kom att tänka på 1984 när jag läste det första meddelandet. Tänk om Sannings ministeriet skriver om historien för att dölja de hemska förändringar som skett och de övernaturliga händelser som folk uppfattar. Folk tror att de ser något och säger det men tidningar och allt skrivs om så folk matas med en falsk sanning, ungefär som i Truman show. RP'na som vet vad de sett inser att någon försöker dölja något och då är de bäst att de aktar sig så inte MinLov tar dem.

_öRn
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Re: Das ist gut (skribenten är icke tysktalande)

När de kan vinna då slår staten till, precis som i den underbara 1984. Just när man tror att allt börjar ordna sig, PANG, då åker man dit och blir hjärntvättad. Slut på karaktären. Kanske kan nästa se det avskräckande exemplet sitta på något kafe och vara konstig.

_öRn
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
<I>som egentligen borde räkna matte nu</I>

Ack, vem borde inte det?

/Dnalor


Men Det Är Förstås Bara Min Egen, Högst Personliga Åsikt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Coolt. Jag och en vän har påbörjat något liknande. Världen styrs av demoner och monster utan människornas vetskap. Rollspelet heter "the Call of Ola". fast så är det ju såklart en parodi på CoC, kult och andra liknande skräckspel.

<I>"När stjärnorna är de rätta kommer Ola 2 att stiga från den sjunkna staden Ryahmatta, och förvandla världen till en sommarstuga för sin familj"</I>

/Dnalor
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
"När stjärnorna är de rätta kommer Ola 2 att stiga från den sjunkna staden Ryahmatta, och förvandla världen till en sommarstuga för sin familj"

Vad hände med Ola 1?

/Anders
 
G

Guest

Guest
Re: Die Umwelt ist nicht gesund

Det här börjar alltmer påminna om serien the Invisibles av Grant Morrison, även om det fortfarande är stora skillnader. Men helt klart tror jag att den skulle kunna fungera som inspiration.

/Jakob
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Han dog, så demonerna klonade fram Ola 2. Men Ola 2 var dryg och otrevlig och de andra demonerna hatade honom, och när han ville förvandla världen till en sommarstuga så fick de nog, slängde in honom i staden Ryahmatta, slängde bort nyckeln och sänkte honom till havets botten.

<I>"Det är ej dött som för evigt vilar...."</I>

/Dnalor
 

Shadowcat

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
32
Location
Varberg
Re: Das ist gut (skribenten är icke tysktalande)

Jag tycker att det låter som the matrix eller Dark city. Staten har med fixat så att alla människor lever i en värld som dom har skapat. Rollpersonerna vet ej om att deras samhälle är en illusion men ju längre tiden går blir de mer medvetna om deras omvärld.

Shadowcat
 
Top