Nekromanti Egna hemmagjorda äventyr till EON IV

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
Hej på er!

Efter många tankar fram och tillbaka ser det nu ut som att jag och mina rollspelsvänner kommer ge EON IV en chans. Nu undrar jag om det finns de här som spelar det och kan ge tips om det är något särskilt vi bör ha i åtanke, egna hemmaregler ni har jobbat fram som ni tycker fungerar bra, eller... det viktigaste av allt. Om ni har hemmagjorda äventyr ni skulle vilja dela med er av. :-D
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Tjena! Här kommer två grejer.

Först en klase husregler, med motivering varför jag använder dem.

Grundtärningar
Placera grundtärningar efter du har slagit alla slag på händelsetabellen.
Varför: Karaktärskoncept kan förändras efter slagen på händelsetabellen.

----------------------
Intelligens
Ett nytt härlett attribut, intelligens, baserat på Psyke och Visdom.
Varför: Det finns inget härlett attribut för en mental, intelligensbaserad konflikt, som tex. gåtor, översättningar, brädspel, etc.

----------------------
Blödning
Öka blödningstakten för alla blödningar med +1.
Varför: Gör blödningar mer dödliga. I nuläget är inte blödningar särskilt farliga.

----------------------
Erfarenhet
Få dubbelt så många poäng.
Öka färdigheter genom att betala/köpa ökningen istället för att rulla.
Kostnad = antalet tärningar du nu har i färdigheten.
Lättlärd/Svårdlärd sänker/ökar kostnaden med 1, likaså gör styrande attribut.
Öka med +1 per steg.

Varför: Ta bort random elementet, låt spelare själva styra deras karaktärsutveckling.

--------------------------------------------------
Tig kättare (Mysterium)
Istället för att förbjuda ett ord, förbjuder den användandet av en social färdighet. Den ger även +2 per Övertag i svårighet att motstå.
Varför: Bönen är mer eller mindre värdelös och tråkig ur ett tematiskt perspektiv, vilket är en dödssynd när det bara ingår två mirakel i mysteriet (och den andra inte är särskilt användbar den iheller).

--------------------------------------------------
Den vandödes förbud och Den vandödes förintelse blir ett mysterium.
Mysteriumet för demoner har fyra stycken mirakel i sig, det finns ingen anledning till varför miraklen för odöda ska vara uppdelade i två, speciellt inte när Den vandödes förbud inte är så himla bra, jämfört med Den vandödes förintelse.

-------------------------------------------------------------------------------

Skrev ett äventyr för lite drygt två år sedan. Det är väldigt open-ended och det är i princip spelarkaraktärerna som styr utgången av en massa fristående händelser som sker i en utkants-provins i Nordöstra Jargien.

Äventyrar-gruppen kan egentligen vara vilket gäng som helst men kravet är att de av någon anledning, X eller Y, har gått med på att resa till regionen för att försöka hitta en grupp pilgrimer som gett sig ut för att hitta en helig plats ute i vildmarken. När de försvann sändes några soldater ut för att leta efter dem, men ej heller de har återvänt. Den lokala befälhavaren vill inte offra mer soldater och därmed anställer någon rollpersonerna för att leta upp pilgrimerna.

Jag säger någon för det kan vara befälhavaren, visst, men det kan också vara någon religiös figur (antingen en av de namngedda NPCerna eller en egen, Abedissan eller tempelriddaren tror jag båda är bra exempel) eller någon av de lokala ledarna i staden Danhiir. Om pengar, religiös övertygelse eller äventyrslusta driver karaktärerna får ni själva fundera ut.

Efter en inledande scen med vem som än anställt RP så saknar äventyret traditionell struktur utan rör sig istället från plats till plats. De olika platserna har flera olika SLP med motivationer och mål och många av dem inkluderar att få RP att göra bu eller bä. Utöver en försvunnen pilgrims-grupp finns det politiska maktintriger, härjande rövare och upprorsmakare. Välkomna till Danhiir!

Karta över Danhiir med närliggande områden av intresse.

Mind-map med korta beskrivningar över de fyra mest intressanta platserna, Danhiir, Emperor's Last Stronghold, The Blessed Grove och givetvis The Blue Raven Tribe.

Beskrivning av olika händelser/uppdrag/quests som kan ske i olika områden.

Mind-map med alla mer intressanta SLP:er, intressanta relationer och vilka händelser/uppdrag/quests som de försöker påverka, samt på vilket håll de försöker påverka dem.

Slutligen, en PDF med bilder på alla intressanta SLP samt kort beskrivning av dem. Bilderna kan med fördel visas, med text, för spelarna efter de lärt känna karaktärerna.

Slit det med hälsan. Jag och min grupp lirade färdigt det hela på lite drygt en helg och efteråt kom nog Danhiir aldrig att förbli detsamma. Kom ihåg att använda SLP:er så som ni känner för det. Somliga kanske aldrig ens dyker upp för vad de har att erbjuda inte är intressant nog medan andra kanske tar en väldigt stor del av historien.

Värt att notera är att allting är på Engelska men klarar du av att kolla på Game of Thrones utan att vara helt hjälplös så är det här inget svårt.

Lycka till och ha kul med Eon IV!
 
Top