Nekromanti [Edda] Plothooks i mytisk järnålder

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,148
Location
Göteborg
Nu har fantasin sinat. Jag har en Göta Älvdal och bit av Västergötland (Trollhättan-Alingsås-Hönö-Orust-Trollhättan) med några småkungar, ett par jättar, en drake, ett par handelsplatser, trollhålor, en älvakung, några offerplatser, en kommunitet iriska kristna munkar, ett gravfält från stenåldern där man kan få trolldomsgåva genom envig med vandöda urmänniskor från sittgravar.

Men jag kan inte komma på hooks. Jag har kört maktspel, röva grejs från trollen, vara fångad av älvakungen, vara hirdmän på flodbåt uppför Sävelången. Det känns som om miljön kan ge mer, men vad?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Bli kung är ju den självklara plot hooken här! Man måste ena eller erövra småkungarna och när man gör det kommer alla andra att dras in. Får någon in Alvkungen i sin allians måste ju motståndaren få antingen Draken eller jättarna så sin sida för att stoppa de extra-mänskliga trupperna. Skaffar någon de odödas magi måste man ju skaffa sig irländska häxjägare som motmedel. Handelsplatserna blir nu ställen man måste kontrollera eller så får man problem med att ge sin arme mat.

Sedan måste ju gruppen splittras. Det kan ju bara finnas en kung till slut. Så vem ställer sig på den mäktigastes sida i form av rådgivare, fruar eller generaler i utbyte mot smulorna från bordet och vem slåss till döden. Och vem ser till att giftet droppas i kungens öra...
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,148
Location
Göteborg
YEY! Kungamakandet som endgame! När Tjodrik på Näs går i förbund med svartalferna i Risveden för att bli kungen mellan älvarna; men kung Ale i Skepplanda och äventyrarna väcker draken som sover under Brobackafallen. Draken dränker samtliga stridande på Mjörns is, när isen smälter av ettersprutandet...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Låter grymt :gremlaugh:

Du kan börja det med att en av kungarna vill hyra in dem till att ha ihjäl en bandit hövding som plundrar hans byar. När spelarna gör det finner de vapen och kanske till och med soldater från en av de andra kungarna förklädda till banditer som stöd till hövdingen. Någonting är fel här, men vad?

Någon lönnmördar ledaren av en adelsfamilj på ett bröllop som skulle säkra en fred mellan två adelshus från olika riken. Detta kastar de båda rikena in i öppet krig. Men vem var det som egentligen skickade lönnmördaren?

Alltihop eskalerar och till sist är det inte en enda kraft bakom kaoset, alla är inblandade. Spelarkaraktärernas enda val är att stödja någon stark nog att erövra de andra rikena, själva ta över eller se allt kollapsa i kaos!

Jag hade också slängt in en enad yttre arme ledd av en mäktig och respekterad ledare som slår till efter inbördeskriget. Så norrmän eller danskar eller något.
 
Top