Nekromanti Earthsea RPG

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Jag tänkte jag skulle göra ett Earthsea-rollspel. Jag vet att Archipelago är ett sådant men jag vill ju ha ett eget :gremsmile:
Nu verkar ju inte Ursula LeGuin vilja ha några officiella rollspel gjorda på hennes böcker (har skrivit och frågat) så det är ju bara att greppa den gamla filen och ge sig på serienumren :gremsmile:
Jag skulle vilja göra ett regellätt system men samtidigt vill jag fortfarande ha lite speliga element. Jag har ett eget litet system som jag jobbar på - ARCS - och det blir nog att arbeta fram något bra av det. Alternativet är att köra med QuestCore (mitt andra system) men det kanske inte passar sig för det som jag tänkt.
Settingen skall vara väldigt lik Övärlden men andra öar på samma planet.
Jag har även förhoppningar om någon slags crowdsourcing för detta men vi får se - vill någon hjälpa till så är denne välkommen!

Mitt designtänk:
Magi skall funka som i Övärlden (true naming och Old magic).
Samma sorts low fantasy-setting. Lite bronsålder-medeltida mash-up.
Det skall med andra ord vara väldigt troget böckerna så långt det är möjligt.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Tomatalven said:
Ursäkta dum fråga men vad betyder det att fila bort serienummer?
Det är bara ett uttryck, speciellt på rollspel.nu, när man gör ett spel som baseras på ett copyrightskyddat verk. T.ex. kan man ju göra ett spel som baseras på LotR men man tar bort alla namn och behåller "känslan" för att göra regler och setting.
(Så har jag fattat det som iallafall och det var det som menade det.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Det första du gör är att du har kristina kreuk och en massa vita skådespelare i ilustrationerna och sedan...

Nej, nu var jag taskig :gremwink:

Magi systemet är väll den svåraste biten här eftersom det är ganska eget. Annars borde du kunna använda vilket fantasy system som helst. Jag tror att just övärlden är en sådan setting där klasser fungerar rätt bra så ta någon verison av d20, ha kvar Rouge och fighter klasserna och byta ut magisystemet och ha olika klasser för de olika sorterna av magi.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
lätt OT: Kristin Kreuk är halvkines-indonesisk. Andra halvan är holländsk. Fast hon är kanadensare. Förvirrande, eller hur? :gremwink:
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
God45 said:
Det första du gör är att du har kristina kreuk och en massa vita skådespelare i ilustrationerna och sedan...

Nej, nu var jag taskig :gremwink:

Magi systemet är väll den svåraste biten här eftersom det är ganska eget. Annars borde du kunna använda vilket fantasy system som helst. Jag tror att just övärlden är en sådan setting där klasser fungerar rätt bra så ta någon verison av d20, ha kvar Rouge och fighter klasserna och byta ut magisystemet och ha olika klasser för de olika sorterna av magi.
Ja, alltså QuestCore funkar nog alldeles utmärkt egentligen men frågan är vad karaktärerna skall göra i spelet - är det 98% sociala konflikter samt mystiska saker att upptäcka och bara 2% strid så bör man nog tänka igenom det hela en gång iallafall.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Arfert said:
lätt OT: Kristin Kreuk är halvkines-indonesisk. Andra halvan är holländsk. Fast hon är kanadensare. Förvirrande, eller hur? :gremwink:
Det låter väl ioförsig som det skulle passa in som någon av folkslagen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Caligo said:
Arfert said:
lätt OT: Kristin Kreuk är halvkines-indonesisk. Andra halvan är holländsk. Fast hon är kanadensare. Förvirrande, eller hur? :gremwink:
Det låter väl ioförsig som det skulle passa in som någon av folkslagen?
Problemet är att hon spelar någon från det enda folkslaget i böckerna som är vita och alla de andra som inte ska vara vita spelas av vita skådespelare :gremwink:

Författaren var skitsur! Hon har ett jättebra blog inlägg någonstans där hon säger vad hon tycker om de som gjorde mini-serien. Det är ord och inga visor :gremsmile:

Kristin Kreuk är i och för sig enda anledningen jag såg på tre sesonger av Smallville så...
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
God45 said:
Caligo said:
Arfert said:
lätt OT: Kristin Kreuk är halvkines-indonesisk. Andra halvan är holländsk. Fast hon är kanadensare. Förvirrande, eller hur? :gremwink:
Det låter väl ioförsig som det skulle passa in som någon av folkslagen?
Problemet är att hon spelar någon från det enda folkslaget i böckerna som är vita och alla de andra som inte ska vara vita spelas av vita skådespelare :gremwink:

Författaren var skitsur! Hon har ett jättebra blog inlägg någonstans där hon säger vad hon tycker om de som gjorde mini-serien. Det är ord och inga visor :gremsmile:

Kristin Kreuk är i och för sig enda anledningen jag såg på tre sesonger av Smallville så...
Jo - speciellt att göra Ged vit var ju en rejält avsteg från böckerna (fast jag tyckte ju att det var tråkigt att de sabbade en hel del annat i filmen). Som ren fantasyfilm var den iofs ok.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Arfert said:
För mig har alltid Ged sett ut så här:


Grattis, då har du fått en framsida där han faktiskt har rätt hudfärg. Du kunde ha fått en av de här:



De två versionerna två till vänster ser Elric vita ut vilket roar mig :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det där är Inger Edelfeldts klassiska omslag från 70-talet. Det bästa. Oöverträffade. Ålskar old school-typografin också.
 
Top