Nekromanti Dystopisk sci-fi-värld

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Hur bör en dystopisk sci-fi-värld vara enligt dig? Vad kan du inte vara utan? Vad får absolut inte finnas med?

Föredrar du om det är vår egen värld i en dystopisk framtid, eller en helt ny spännande värld?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Dystopisk Sci-fi är ju så brett. Jag kommer inte på något som jag inte direkt kan tänka upp en annan full acceptabel dystopi som saknar detta element eller subverterar det.

Nja, kanske inte riktigt. Den ska absolut ha dystopi i sig :gremlaugh:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,006
Location
Ereb Altor
jag skrev för inte så länge sedan en tråd med en slags dystopisk SF-spelsynopsis. Ett litet projekt jag småpysslar med då och då.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Jag föredrar nog vår värld. För jag gillar igenkänningsfaktorn och så. Ju mer av det rollpersonerna vet som spelarna vet utan att behöva fråga, desto bättre.

Sen har jag viss vurm för "den enes himmel är den andres helvete", alltså dystopier med utopiska kvaliteter. Eller, världar som är den enes utopi och den andres dystopi. Jag försökte mig på en sån grej i Evolutionens Barn, och gillar den fortfarande. För att vara en trovärdig dystopi måste det, i mina ögon, finnas aspekter åtminstone delar av befolkningen faktiskt gillar. Om vi t.ex. kör en hyperkorporativ värld med megaföretag och sådant, så kan man prata om Den Starke Individen a' Ayn Rand, "valfrihet", "hungriga vargar jagar bäst", "underklassen har det i varje fall bättre än underklassen hade det förr", och så vidare.

I Eclipse Phase har klasskillnaderna aldrig varit större, och det här med demokrati är verkligen inget reelt. Men, samtidigt har alla som har en kropp sina basbehov tillsedda; mat, tak över huvudet, etc på ett sätt man inte kan säga att de har idag. Sånt gillar jag.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
En dystopi behöver ju en riktigt stark stat som styr allt. Censur i all media. Övervakning av alla. Massor med byråkrati. Ingen valfrihet, och Jantelagen satt i system.

/Ulfgeir
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Ulfgeir said:
En dystopi behöver ju en riktigt stark stat som styr allt. Censur i all media. Övervakning av alla. Massor med byråkrati. Ingen valfrihet, och Jantelagen satt i system.

/Ulfgeir
Tycker inte jag. Det skulle lika gärna kunna vara ett samhälle med en svag stat där befolkningen sitter i kläm mellan en rad militariserade företag som tar till alla medel för att ta sig till toppen, bara för att slås ner när deras rivaler slår sig samman tillfälligt för att återupprätta status quo.

P.S: När jag tänker efter så finns det en sak som är gemensam för dystopier. Personlig maktlöshet inför ondskan.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Jag håller nog med krank i det här fallet. Däremot vill jag göra tillägget att det behöver finnas A) en fungerande propagandamaskin, med exempel på utkast; B) en fungerande historia som förklarar hur saker utvecklades till denna dystopi; C) en central ideologi eller kod, som förklarar beteenden i dystopin, och D) en lista på maktmedel som förklarar varför samhället fungerar som det gör.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
The Space Merchants är ett klassiskt exempel på en företagsstyrd dystopi. Den är 60 år gammal, men fortfarande skojfrisk i sin satir över reklam och kommersialism.

En modernare take på ämnet är Snow Crash, vilken tar detta dystopigrepp in i IT-åldern.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
"en fungerande historia som förklarar hur saker utvecklades till denna dystopi"

Det här är något jag tänkte börja med, mest av ren rutin. Att det alltid verkar finnas det i början på sci-fi-spelen. Men jag insåg att jag ställde mig frågande till det. Varför ska det finnas? På vilket sätt påverkar det rollspelet till det bättre?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Mekanurg said:
The Space Merchants är ett klassiskt exempel på en företagsstyrd dystopi. Den är 60 år gammal, men fortfarande skojfrisk i sin satir över reklam och kommersialism.
Jag läste den i gymnasiet eller om det var högstadiet, och den är fortfarande en av mina absoluta favoriter bland samhällskritisk scifi. Hela "Undre" i Evolutionens Barn kommer därifrån i princip.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Telash said:
Det här är något jag tänkte börja med, mest av ren rutin. Att det alltid verkar finnas det i början på sci-fi-spelen. Men jag insåg att jag ställde mig frågande till det. Varför ska det finnas? På vilket sätt påverkar det rollspelet till det bättre?
Det ger mig som SL en känsla av att världen finn på riktigt, vilket är viktigt för att jag dels ska kunna förmedla världen och dels planera kampanjer och äventyr i den.

Delvis eftersom jag ofta vill bygga äventyr och kampanjer som anknyter till just såna grejer; i en dystopikampanj skulle jag definitivt lägga in rester av "det gamla", överlevande små bitar kultur, etc. Det ger en rikare värld, helt enkelt.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Cybot said:
Ulfgeir said:
En dystopi behöver ju en riktigt stark stat som styr allt. Censur i all media. Övervakning av alla. Massor med byråkrati. Ingen valfrihet, och Jantelagen satt i system.

/Ulfgeir
Tycker inte jag. Det skulle lika gärna kunna vara ett samhälle med en svag stat där befolkningen sitter i kläm mellan en rad militariserade företag som tar till alla medel för att ta sig till toppen, bara för att slås ner när deras rivaler slår sig samman tillfälligt för att återupprätta status quo.

P.S: När jag tänker efter så finns det en sak som är gemensam för dystopier. Personlig maktlöshet inför ondskan.
Fast om det är företagen som styr, så finns det ju troligtvis valfrihet (av det som företagen tillåter). Och det känns väldigt cyberpunk, vilket kan vara coolt om det görs rätt. Jag tänkte mer forna öststater, Nordkorea, diverse teokratier... Fast klart man kanske redan skall de dagens samhälle som en dystopi. Företagen styr ju redan en del stater till stor del och propagandan har vi ju (se på Apple.)

/Ulfgeir
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Ulfgeir said:
Fast om det är företagen som styr, så finns det ju troligtvis valfrihet
...mjao, fast "valfrihet" är kanske inte riktigt något som inte kan existera i en dystopi. Folk får välja vilken sorts tandkräm de vill, men de kanske inte får välja vilket företag de ska jobba åt, eller vem som ska bestämma. Det är ju lite det som är problemet med att definiera valfrihet endast ur marknadsperspektiv =)
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
En sak dystopin behöver i min smak är lögnerna för medborgarna. De som när man skrapar på ytan och får sin första blick bakom fasaden ger en aha upplevelse. "Soylent Green görs på vad?!?".
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Det förklarar den inneboende logik som systemet har. Om aktörerna konsekvent väljer vissa värden framför andra, så ger det en tydlig bild: en annan lika tydlig ges om de konsekvent velar mellan olika värden, eller krossar varje ny kraft. Det förklarar om dystopin har sin orsak i allt för stor statlig konkurrans (failed state, oförmåga att hålla territorier), kommersiell konkurrens, eller överreglering, kastifiering av samhället, religiösa värden, frånvaro av värden, etc. Historien finns där för att ge SL/Spelaren en känsla för vilka värden som skall betonas i spelvärlden, för att den skall fungera simulationistiskt.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Det enda Ett av de större (utöver organisatoriska, miljömässiga mfl, vilka uppträder när fenomenet ackumeleras) problemen med för starka företag är att de tenderar att tappa profitfokus, och börjar attrahera faktiska maktmänniskor. När detta sker, så omvandlas de till välfinansierade pseudostater eller terrornätverk. Ett exempel på företag i gränslandet idag skulle kunna vara SIEMENS resp. BlackWater - de förra har mindre städer under egen kontroll, de senare extraterritoriella rättigheter, i egenskap av honorärsierraleonare (statens namn är taget ur minne av sem på ämnet, dryga året sedan - det viktiga att minnas är att det rör sig om en resursrik, trasig, liten stat, vilkens inbördeskrig man styrde upp).

När väl denna utveckling blir allmän, försvinner statens våldsmonopol, och världen devolverar till en mer tekniskt avancerad version av nuläget i Afghanistan. Detta innebär med viss sannolikhet att allmänna infrastrukturinvesteringar (sk. kollektiva varor) devolverar - vilket tvingar fram större kommunikation via internet. Ge detta 150 år, med popularitet hos företagen (detta senare är nödvändigt, eftersom företagen annars riskerar revolutioner, populister och neofascistiska hobbydiktatorer), och vi är tillbaka i arthashastra, vad gäller samhällstruktur: starka lokala områden, med fungerande infrstruktur, starka vattenvägar, starka luftvägar och starkt internet. Marktrafiken är starkt begränsad. Centralmakten i dessa områden är förmodligen nominellt folkvald, med ett väktarråd av företagsrepresentanter. Avvikande uppfattningar leder förmodligen till utkastande ur kommunaliteten, vilket innebär att landsbyggden är full av lägre-teknologiska individualister, washouts, radikaler, kriminella och obekväma. Eftersom transport plötsligt har blivit en fråga, är det inte otroligt att vi ser tak- och tornodlingar i städerna, varför beroendet visavi landsbyggden är minimalt; Man kan alltså skicka ut straffexpeditioner när det behövs, men undviker dem annars - vad folket på landet kan göra, utöver att bygga upp sina liv bäst de kan, är förmodligen som mest att störa landtransporterna.

Ovanstående scenario är, i min mening, dystopiskt. Skulle vi anta att vi har centralmakter som kan upprätthålla laglig dominans i 8/10 fall, så får vi istället romersk republik: med jämna mellanrum sker kupper, utrensningar, med mera - de två fallen utnyttjas av demokratiska kandidater/överstar/potentater inom systemet för att tvinga fram kabinettsförändringar underifrån (kallades förr coup d'etat, men i modern tid föredrar vi att inte vara så grova). Legitimitet och samhällsmoral i stadigt förfall, eftersom varje försök att uttrycka individualitet och politiskt engagemang innebär utsättandet av egen person och familj för politiskt motiverat våld.

Båda dessa är essensiellt sett anti-Leviatan.

Anledning till ändring: när jag läste insåg jag att förstameningen var en aning tendensiös och oreflekterad
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
två saker tycker jag om att ha I en dystopisk värld:

För det första bör folket leva under ständigt hot att förlora livet, familjen, hemmet, eller sin lycka, pga övermillitariserad stat, mutanter, futuristiska vampyrer (som i Priest) eller annan våldsam fara. Alternativt, om äventyret är mer byrokratiskt/intrigbaserat är det intressant med rätt råa principer. starkast överlever i alla lägen, helt enkelt.

För det andra är det trevligt om det finns någon refferens till en värld som INTE är en dystopi. En avlägsen dal av grönska i ett nuclear wasteland, ruinerna av en gammal paradis stad styrd av halvgudar, legender om en tid som var lycklig, eller sånger och sagor om en lycklig och vacker värld som ska komma. Det ger själva dystopin en Mer Dyster känsla, som i annat fall skulle tas för Normen.

Personligen gillar jag världar där jag känner igen mig. ett postapokalyptiskt USA, eller varför inte ett postapokalyptiskt Sörmland, eller i alla fall den här planeten. Alternativt ett postapokalyptiskt spel på månen. det vore också roligt, det ska jag nog börja jobba på.

Och så gillar jag att ha med mutanter. Antingen hela klaner av djur och folk som är muterade på samma sätt ("Fallouts" Nightkin, till exempel), eller ett system som i BRP för att slumpa fram mutationer.
 
Top