Nekromanti Drunok (åter igen) SPELGRUPPEN LÄS INTE DETTA!

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Detta inlägg hanldlar om Jargiens krig mot Drunok.

När vi ändå pratar om Drunok och krig så tänkte jag ge er min bild och mitt Mundanas situatuion när det gäller Drunok.
I mitt Mundana året 2969 e.D har Jargien precis fått seriösa inrikesproblem på grund av Jargus död (att han är död är inte allmänt känt) och för att styra folket uppmärksamhet iväg från tronen och ena folket har de styrande i landet bestämmt sig för att starta ett krig. General Jhahanet har tagit befälet över expeditionsstyrkan och målet för armén är Drunok. Legionerna som marscherar iväg består av en ansenlig summa spjutbärare, pilbågsskyttar bepansrade svärds-soldater och medeltungt och lätt rytteri. Det går utan problem tills armén kommer 1-1,5 mil in i Drunok då de stöter på en prinsarna, arvinge till tronen (hans namn är ej ännu bestämmt). Drunok har i all hast samlat en mindre skara lätta ryttare (inte fler än 80st), ca 100st pilbågsskyttar och milis beståendes av 50 pikenerare och ca300 bönder och snabbt ihopsamlade soldater av diverse kvalitét.
Det kommande slaget ser ut att bli ett totalt nederlag för Drunok men eftersom de kan terrängen väljer prinsen att inte gå till direkt anfall och sätta upp ett försvar vid en hög kulle.
Jahanet (den styrande generalen för de jargiska styrkorna) är dock inte närvarande uppe vid fronten då hans vagn har fastnat vid ett vadställe och man blirr uppehållen med att få honom över vadstället. I hans frånvaro tar en mindre lämplig och icke utbildad general över kommandot och anfall rakt på uppför kullen mot de Drunokska strykorna och lider betydelsefulla förluster.
Prinsen retirerar efter att han inser att den Jargiska arméns soldater är för många och han bestämmer sig för att dra sig bakåt till en befäst position lägre in i landet.
Längre in i det kriget har jag inte kommit men risken finns att det avblåses här för att tre månader senare attackerar den enade Mûhadinska armén Jargien, eller Tarkas om man ska vara mer nogrann. Tarkas erövras efter att Savakunnerna har slagits ner och nu hotas hela Jargien. Det jargiska "Kejsardömet" ställer in sig på att hålla gränserna och retirerar ut ur Drunok.

Och som om det inte var nog med krig...
Jargiska inkvisitionen har dessutom enats tillfälligt för att gå på korståg till de kätterska länderna Asharien och Soldarn och har mer eller mindre öppet stött Hertig Amirro i inbördeskriget i Soldarn med ordersoldater (som öppet har klätt sig i vita vapenrockar med svarta Daakkors på).

Det är med andra ord krig överallt fastän jag personligen som spelledare inte föredrar krig i Mundana, den blir alltför
kaotisk. :gremgrin: Mina spelare i gruppan är minst sagt nervösa för att de ska eventuellt bege sig till Drunok.

Ge mig gärna synpunkter på eventuella händelser i dessa krig som skulle kunna inträffa inom de olika krigen.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Låt Drunok erövra delar av östra jargien. Och låt rpna blir in tvingade i armén i nåt land. Om du vill "krydda" kriget lite extra: Tåt tiraker invadera Asharina halvön, Drunok, Jargien, då måste länderna enas för "överleva", Alver och dvärger blir oxå indragna i kriget. Och sen som toppen på det hela låt vandöda invadera (pga en nekromantikers klantighet).

Det var ju nästan ett nytt mörker.

Ps. Krig är inte hälsosamt. Ds.
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Det var ju nästan ett nytt mörker.
Jag vet... Det är farligt att låta ett krig sätta igång för det finns alltid en anledning för de när liggande länderna att blanda sig in i kriget. På så vis har detta krig trappats upp utan att jag vill det. Det fanns igentligen inga anledningar för Mûdaninerna att inte invadera Jargien förutom inrikes konflikter. Inbördeskriget i Soldarn var också den bästa chansen den jargiska inkvisitionen kunde få ett fast fotfäste i Soldarn. Att alliera sig med Amirro var ett naturligt steg i processen. Om han senare efter att kriget inte ansvorde sig till Daakkyrkan så kan man alltid rena honom.
KRIG ÄR FÖRJÄVLIGT för en ambitiös spelledare som bara vill ha fred. Men Mundana är ju Mundana, det kan jag inte ändra på.
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
KRIG ÄR FÖRJÄVLIGT för en ambitiös spelledare som bara vill ha fred. Men Mundana är ju Mundana, det kan jag inte ändra på.
Varför inte? Spelledaren har ju friheten att ändra på det han känner behövs ändras på.
Det har du ju dessutom redan gjort, åtminstone på 2 punkter.
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Stackars Jargien

Om Soldarn invaderas kan Thisms arme komma till undsätting eftersom att alver gillar ju inte gillar Daak.
Samma sak med Asharien.
Då kommer dvärgarna från Khazim börja kriga i Drunoks,
Ashariens, och Soldarns ställe eftersom dom inte ska vara sämre än Alverna.
Samtidig kan Muhads samlade soldater gå till anfall i söder och kanske invadera en stad eller två.
Det jargiska Imperiet kommer ha Ashariens, Soldarns, Drunoks,Thisms,klan Ghors,och Muhads Arme'er mot sig.
Det Jargiska Imperiet behöver kanske inte falla men det kan bli riktigt mycket försvagat.

/allas vår älskade Farbror Funkus

P.s Jag hatar Jargien :gremwink:
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Re: ]Re: Stackars Jargien

Ja menar ifall Jargien går in i Soldarn och Asharien så kommer dom nog invadera Sunari också.
Vad jag har fattat när jag läste Alver så tror inte jag Thism
Sanari och Kirya vill tro på nån Gud som påstår att han
har kastat förbannelsen över dom för att dom var Kättare.

Häng aboraten i Tibara!!!!

En som inte tycker om Jargien är den överlägset smarta och
vackra Farbror Funkus.

Hux flux Aborat mos :gremgrin:

Döda Jargus med när man ännu är i farten.

Dö Jargien dö!!

Jag har spelat Soldier förmånga gånger/Farbror Funkus. :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Stackars Jargien

"Ja menar ifall Jargien går in i Soldarn och Asharien så kommer dom nog invadera Sunari också."

Jag är mycket skeptisk till detta. Även Jargien märkte av det senaste stora kriget mellan alver och dvärgar och såg dess effekter. Så jag tror inte att man faktiskt vill bråka med alverna i onödan - det finns för stor risk och för lite att vinna.

"Vad jag har fattat när jag läste Alver så tror inte jag Thism Sanari och Kirya vill tro på nån Gud som påstår att han har kastat förbannelsen över dom för att dom var Kättare."

Det tror inte jag heller. Men det är en mycket stor skillnad på det och att slänga sig in i ett krig som inte angår dem. Så länge som kriget inte kommer till Sunari - och det tror jag faktiskt inte att det kommer att göra - så kommer Sunari inte att ge sig in i kriget mot Soldarn.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Stackars Jargien

Man kan ju plundra en alv by och lämmna jargiska vapen etc....fast dom går nog inte på det igen

Du glömde att kragg nog inte skulle vilja underkasta sig dom svaga jargierna :gremwink:


Alver gillar inte heller samoriska läran speciellt mycket.
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Re: Stackars Jargien

Nej dom gillar inte den Samoriska läran heller!
Men den har inte förbannat alverna har inte någon inkvisation
som tvingar alverna att tro på den :gremwink:

/Hux flux Midarmos
 

Bail

Veteran
Joined
28 Aug 2003
Messages
71
Location
vilhelmina
Re: Stackars Jargien

Jargier är dömda att dö för andras svärd.....

jag har bara gort en enda jargier ( och det ångrar jag stort! ).
det jobbigaste är att han aldrig dör......
 
Top