Nekromanti Drogreklam

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tänk er monde 2070. Istället för Montana Meth Project har vi megakorpar som plöjer ner miljardbelopp och sätter alla sina Don Draper-typer och konsumentundersöknings-AI:er på att optimera glassiga reklamkampanjer för dödsknark. Vi diskuterade den här idén i förbigående och jag tyckte den var så förvriden och bisarr att den förtjänade en forumtråd. Så på med kostymen, fram med ett forcerat copywriter-leende, och ge mig de bästa/sjukaste idéerna ni kan på reklamkampanjer och slogans för heroin, kokain, spin, opium-2 och crystal meth.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
jag tänker mig att man gör en ärlig och tydlig kampanj för bruxknark riktad till frmatdsarbeterklassen som visar en sweatshop i svartvit och sida vid sida samma swetshop med lite fina färger.
I rörlig media följer vi en sweatshop arbetare, på jobbet, i ett kasst hem. fritt från allt vad lyx och flärd heter. gradvis kommer det in lite färg och ljudet dävnas lite.
kanske man kan ana lugn musik.

Sappotex 24-timmarsplåster. Lite drägligare.

kanske nått om att arbetsgivaren kan betala med bruttolönen?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En jäktig stadsmiljö, hela staden mullrar och brusar. En person med hörlurar slår sig ner på en bänk framför myllret och ser skitstressad ut. Hen gräver fram ett foliepaket med rökheroin, ett papprör och en tändare; hen eldar under paketet och drar in ångorna genom röret. Bakgrunden suddas ut och bruset tonar bort, och en skön etnisk musik börjar spela, medan personen slappnar av och flyter bort.

Text tonar fram:
"När du vill vara dig själv för en stund."

Ersätts av logotypen:
"Heroin Smoke™, av Bayer AG. Receptfritt på apotek."
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Arfert;n98642 said:
Copywriters har inte haft kostym sedan 1968. ;) Och inte brukar de le heller.
i FRAMTIDEN har de det. och ler.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
i FRAMTIDEN har de det. och ler.
I Yrmirs framtid kanske. IRL är de södermalmsboende hipsters som tror att de är arbetare och röstar på V och MP... ungefär som journalister och dylikt mediafolk. ;)

Den siste kostymklädde copyn jag jobbade med var en äldre herre.. året var 1986.

Nu ska jag fundera på en reklamkampanj. Återkommer kanske.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hade ingen aning om att Krille gått copywriter-linjen. Då är han en unik copywriter i kostym då. ;)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Arfert;n98666 said:
Hade ingen aning om att Krille gått copywriter-linjen. Då är han en unik copywriter i kostym då. ;)
Känns det inte som att det för en kille, lite yngre, som bar kostym och fluga på sitt jobb på varje riktigt hipp reklambyrå mellan 2011 och 2013? Sen var han säkert inte copy utan planner eller digital content manager eller nått sånt.

edit: alltså, jag har inga belägg för det, efter som jag inte satt på byrå mellan 2009 och 2014.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Han kan ju ha varit planer, projektledare eller projektionsledare. De har ofta kostym, de ska inte vara "galna kreatörer" utan klär sig så att kunden ska känna sig trygg med att byrån är "affärsmässig" också.

Och så är det skillnad på kostymer och kostymer, naturligtvis. Är de för små och för smala, på hipstervis (och gärna i kombination med fluga eller liknande) så kan kreatörer även bära dem. Men då måste kreatören i fråga vara mager som Iggy Pop.

Men kostymerna får absolut inte kännas "business". Inga power-suits.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Det här passar nog Arfert bättre. Inget flum, ingen vänsterpolitik!
Kom ihåg, det som definierar en hipster är att den kallar alla andra för det!




Skämt å sido.
Kolla deodorant-reklamer och byta ut deodoranten mot herion.
Exempel 1!
Exempel 2!
Exempel tre, med energi-drink istället!


Seriöst, energi-drinkar, deodoranter och duschtvål så får du alla typer av droger. Jag gillar teman med "prestera bättre", oavsett om det är i det sociala, på jobbet eller i sängen alternativt "när du vill vara dig själv" eller bara "vila av dig från ditt hårda jobb".
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Mundo;n98690 said:
Seriöst, energi-drinkar, deodoranter och duschtvål så får du alla typer av droger. Jag gillar teman med "prestera bättre", oavsett om det är i det sociala, på jobbet eller i sängen alternativt "när du vill vara dig själv" eller bara "vila av dig från ditt hårda jobb".
I princip alla Norrlands guld reklamerna skulle de kunna ha bytt ut ölburkarna mot att de röker maja ett slag.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Alltså, om reklamen för något ser ut så här så vet man att den måste innehålla droger...
...Speed? X? Mix av kokain och amfetamin?
 
Top