Drakar som feodalherrar

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Funderar på hur man trovärdigt och logiskt kan ha symbioser mellan enskilda drakar och människosamhällen i en medelfantasy/weird fantasy-värld. Om det finns drakar i världen, varför utrotar de inte bara människorna? Kan ni komma på nåt sätt som det skulle kunna vara logiskt för en drake att ”låta människor hållas” på? Typ att de kanske har nån sorts feodalaktug pakt där de behandlar människor lite som boskap? ”Jag beskyddar er och ger er tillgång till resurs X mot att ni ger mig X antal ungmöer i månaden att smaska på”. Varför skulle det vara mer fördelaktigt för en drake att ha en sån deal, lite som i berättelsen om st Göran och draken, vs att bara åka från by till by och bränna ner dem? Kanske är dom sällskapssjuka och vill stödja akademier så att de har utbildade människor att föra intelligenta samtal med? Kanske har det att göra med att de inte vill slita sig från sina guldhögar vilket gör ett boskapsuppfödarförhållande till människorna att föredra vs att jaga dem över landet? Ge mig logiska förslag :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag tänker mig att drakarna inte utrotar människorna av samma anledning som människorna inte utrotar myrorna: det skulle krävas mycket jobb, och så länge de inte bygger precis där jag bor är det inte värt besväret.

Men jag gillar tanken på ett fantasy-rike där "drakkejsaren" inte bara är en häftig titel, utan där kejsaren faktiskt är en drake som har varit landets härskare i tusen år.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Kan det vara rimligt att de bygger precus dör draken bor, eftersom inga arméer eller banditer vågar sig dit, och får bo kvar mot att de offrar djur och då och då människor till draken?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
I Eons Consaber är regentförsamlingens talman en drake. Så nog går det alltid.

Om drakarna är civiliserade ser jag inte varför det skulle vara konstigt alls.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Tomatalven;n348724 said:
Kan det vara rimligt att de bygger precus dör draken bor, eftersom inga arméer eller banditer vågar sig dit, och får bo kvar mot att de offrar djur och då och då människor till draken?
Det kan jag absolut tänka mig. Somliga religioner kända från verkligheten har ju haft det avtalet med sin gud, och det borde fungera ännu bättre när guden inte bara finns i prästernas fantasi.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Björn Wärmedal;n348725 said:
I Eons Consaber är regentförsamlingens talman en drake. Så nog går det alltid.

Om drakarna är civiliserade ser jag inte varför det skulle vara konstigt alls.
I Shadowrun har de ju en drake som äger det största megaföretaget, och en annan som blev vald till president..
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Allt beror förstås på hur du gillar dina drakar - men det klassiska är ju som Gurgeh säger ju just att de ser människor som kryp och myror. Feodalism bygger ju på personliga, hierarkiska men ömsesidiga trohetsförhållanden - vasallen svär sin herre huld och tro, men herren har ett paternalistiskt ansvar för sin vasall. Den typen av förhållanden funkar nog inte så bra med sådana klassiska drakar. Däremot är det ju klassiskt med drakar som uppfattas som gudaliknande eller som fungerar som någon sorts upphöjd härskare - gärna utan att draken själv tar någon större notis eller som bäst är lite allmänt smickrad.

Shadowruns drakar är ju en ganska cool lite annorlunda version, som är mer insyltad i spelvärldens politiska strukturer. Men jag tror att den höga tekniknivån och Urban Fantasy i allmänhet bäddar för det lite grann.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det beror ju lite på var kraftnivån på drakarna ligger i settingen, men jag tänker att "utrota alla människor" kan vara en smula mer än vad de faktiskt förmår. De kan utrota "en massa" människor, men för eller senare kommer det alltid nya som har åsikter om vad som hände med de förra. Och människor tenderar att bli så kreativa när man pressar dem, så det kan mycket väl sluta med att de utrotar drakarna istället.

För att spekulera vidare handlar det nog mycket om vad drakar vill ha. Klassiskt sett verkar drakar vilja ha två saker: guld att ligga på och människor att äta. Om då draken inte själv vill gräva upp guldet så innebär det att människor är nödvändiga för att tillfredsställa båda önskemålen.

Jag ser två primära sätt att få ut det: antingen manipulerar man människorna till att "frivilligt" lämna ifrån sig guld och människor. Eller så låter man människorna hålla på bäst de vill i några hundra år, tills de förökat sig och sen frossar man i människor och samlar ihop allt deras guld. Sen ligger man lågt i några hundra år till innan det är dags igen.

Jag kan mycket väl tänka mig att båda koncepten förekommer i samma värld. Kan hända har de yngre drakarna mer energi att engagera sig direkt med människorna, medan gamla drakar inte längre har det tålamodet utan helst ligger och sover i några århundraden för att sedan frossa.

Eller så är det kanske precis tvärt om: det är de gamla drakarna som blivit uttråkade av att bara äta och sova och nu vill stimulera sig själva genom att bygga upp en människoimperium. Eller så går det i cykler; man bygger upp ett imperium i några tusen år, sen när man tröttnar på det äter man upp alla och samlar upp alla skatter i sin håla och lägger sig och sover ett tag. Sen kanske man nöjer sig med att äta och sova i några tusen år.

Hur du än kommer fram till det i din setting ser jag egentligen inget konstigt med drakar som kungar (eller levande gudar). Så länge drakar faktiskt är intelligenta och inte bra monster. Och beroende på hur man arrangerar det borde det inte vara några som helst problem att mumsa på människor i det läget. Beroende på exakt vad man behöver när det kommer till sånt. Själv struntar jag gärna i det där med oskulder, det känns alldeles för kristerligt i min smak. Och om vilken människa som helst duger... tja, det känns som att det finns massor av exempel på hur civilisationer varit beredda på att döda människor. Och varför då inte döda dem genom att mata dem till en drake?

Rent spontant tänker jag mig dödstraff för vissa brott och krigsfångar. Men man kan ju också bygga upp någon slags religion kring det hela. Tänk dig något vikigaliknande samhälle där de åker runt och plundrar andra länder på rikedommar och slavar. När de kommer hem lämnar de bara över en andel av vardera till draken och alla är lyckliga (förutom de som blev plundrade).

Ulfgeir;n348727 said:
I Shadowrun har de ju en drake som äger det största megaföretaget
Ah.. jag kommer ihåg första gången jag spelade Shadowrun och hela tiden hörde talas om "Mr Drake hit" och "Mr Drake dit".

Så småningom hade jag tillfälle att kontakta mr Drake via videosamtal och blev vädligt förvånad =D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Människor kan bidra med:

-Guld! Du kommer inte jobba i din egen gruva eller smida dina egna prylar. Så ringar, coola svärd och andra samlarföremål.

-Sex. Om det är D&D drakar så knullar de människor hela tiden.

-Sorcerers. Folk som får magi för att de är släkt med draken är gratis magiska underhuggare.

-Arméer. Ja, du är den coolaste motherfucking stridsmaskinen själv. Men det är svårt att ockupera områden utan soldater.

-Folk du kan korrumpera för din draksatan guddrottning (Tiamat eller Takhisis är klassikerna).

-Människooffer i mörka ritualer för att powra upp dig själv.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag är inte superförtjust i drakar som ska vara så himla intelligenta på mänskligt vis. Att de har ett oerhört skarpsinne, minne och många tusen års erfarenhet av att överleva, absolut. Att de kan prata med människor är på gränsen, men jag kan acceptera att de har förmågan att imitera mänskliga ljud och kan lära sig använda det mot dem. Men att de mer eller mindre bara är en smart människa tar bort charmen. De ska vara obegripliga, tidlösa monster. De är fundamentalt annorlunda och betraktar omvärlden på ett sätt som är svårt för den begränsade mänskliga hjärnan att greppa.

Men jag gillar idéen om ett folk som styrs av en drake (så länge feodal inte ingår i beskrivningen). Jag skulle gärna få med obegripligheten och närmast likna dem vid en galen kult. De är irrationella, oempatiska och ger ett intryck av att sakna en del av sin mänsklighet. De fruktansvärda vedermödor de utsatts för, och utsätter andra, har vanställt deras sinnen och gjort dem till en förlängning av drakens djuriska sinnen. De verkar sakna självbevarelsedrift och hyser en slags förakt till sig själva. Det är som att livet i samhället under draken förstör dem på djupet, och själva systemet i sig fördärvar dem, men håller dem samtidigt kvar, för de betraktar sig inte längre som människor. De ser inget värde i att inte leva under drakens inflytande och förtryck, och skulle hellre gå under än att uteslutas ur gemenskapen eller förlora sin kejsare. Samhällets effektiva hjärntvätt och rädsla gör dem dåraktigt lojala.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den absolut lättaste lösningen är att drakarna helt enkelt har en eller flera agendor som gynnas av att människorna finns kvar.

Detta är vad Eon kör på. Drakarna i Eon är skapade för att upprätthålla balansen i världen, more or less, och i det syftet har flera av dem spelat aktiva roller i olika människosamhällen.

Men man kan också göra det mer dystopiskt, att draken blir som den onda AIn i I have no mouth and I must scream, att den liksom använder människorna som sina personliga försökskaniner/leksaker, eller bara styr som någon slags allsmäktig overlord i en evig totalitär mardröm där människor regelbundet ges till den som mat.
 

Gnosis

Veteran
Joined
4 Jan 2009
Messages
25
Location
Jönköping
Kolla Shadowrun.

Jag körde en kortare kampanj i 5e/forgotten realms med en medelålders röding som under maskering tagit anställning som den lokale härskarens skattmästare. Funkade halv ok, hade kanske passat bättre till något mer flamsig setting.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Tack för input!!
Jag borde kanske lägga till att jag aldrig spelar något annat än lätt anakronistisk D&D 5e med OSR-vibbar #hottake
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Tomatalven;n349302 said:
Tack för input!!
Jag borde kanske lägga till att jag aldrig spelar något annat än lätt anakronistisk D&D 5e med OSR-vibbar #hottake
Det är vad de flesta spelar för det mesta och det är pretty great :D
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag körde ett kampanj upplägg i Berendien där alver, orcher och dvärgar bildat en allians mot människorna. Där visade det sig att Etin var en drake i Solunas djungler och att solsymbolen var drakens pupill. Spelarna löste det genom att släppa loss en demonisk pest i Landori, bra jobbat!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Draken tjänar på att ha en symbiotisk tillvaro med människorna . I en värld där drakar är few and far between och där människor finns i hundratusentals och dessutom har magiska vapen, artefakter och det finns trollkarlar så skulle draken vara jävligt dum om den gav sig på människorna iom att dom skulle för eller senare resa sig i rebellion och döda draken så draken tjänar helt enkelt på att ha en allians med människorna .
 
Top