Nekromanti Dragonheart - en andra chans

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Igår såg jag uppföljaren till Dragonheart: "dragonheart - en andra chans", finns hos din lokala videohandlare.

Den var riktigt sevärd, även om handlingen var litet hoptryckt (det hände mycket på 80 minuter film), kanhända den hade gjort sig bättre som en serie... Hur som helst är det en bra stämningsfilm för alla som gillar fantasy.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Hm... Jag måste ju bara få påpeka att jag personligen föredrog ettan. Fast det fanns ju ett och annat som man kan slänga in i rollspel.

Jag tycker att det är lite tråkigt med uppföljare där man inte använder sig av de skådespelare som fanns med i den första - det känns liksom som "vi måste göra en uppföljare, vad finns det för lämpliga skådespelare.

Den är inte dålig iofs, riktigt söt, men den kommer inte upp till ettan...



Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
205
IMO...

Ettan = fantasyfilm
Tvåan = barnfilm

Frippe [A-K o t y 2000]
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
IMO...

Ettan = fantasyfilm
Tvåan = barnfilm


I de flesta "filmvetares" åsyn är de båda genrerna samma sak. Jag har läst recensioner av överförlästa filmkritiker i stora tidningar i landet som klagat på till exempel anime filmer för att de var för blodiga för barn. Det faktum att tecknat inte är = barnfilm verkar ha flugit förbi medan de satt och sönderanalyserade Bergmans senaste uppgörelse med sin kroniska magkatarr och sin alldeles för perfekta barndom...

Ärligt talat, när de ser en film som Unbreakable och klagar på att den "sönderfaller till någon slags serietidningsaction" i rikstäckande TV så verkar de rätt korkade och snobbiga då filmen för bövelen inleds med information om just serietidningar...vad fan förväntade de sig, ett franskt relationsdrama? Jag fattade att det skulle vara en lågmäld version av ett typiskt första nummer av en serietidning redan när jag såg trailern för tusan...

För att inte tala om dessa proffstyckares tendens att efter ett par år, när en film de sågat blivit kultförklarad av någon känd amerikansk eller engelsk kritiker, ge den minst dubbelt så högt betyg som de gav den från början. Jag menar, det vore inte så farligt om det inte vore för att de låtsas som om de tyckte så hela tiden...

Jag minns en kritiker i Aftonbladet som gav första Batman filmen ett minus i betyg, men efter några år, när han ska recensera tvåan, så hävdar han att han "gillade den första när den kom och tycker att den nya är bättre"...detta är det tillfället när en femåring ska cykla förbi på en trehjuling och sjunga "Liar, liar, pants on fire..."

Förlåt mig, men jag har vissa åsikter om kritiker och recensenter som kanske aldrig bör luftas igen... : )

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Hmmm...varför inte? Fast det blir nog rätt sporadiskt i så fall...

Fridens! Oj, nu börjar Lexx, måste kila!


"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Filmrecensenter

Jag kan irritera mig på samma sak. Men när jag sedan försöker söka upp s k alternativa filmrecensenter (ofta på nätet) så får man istället ofta ett okritiskt hyllande av allt som är blodigt/tecknat/från Hong Kong.

Så, är det händelsevis någon som har något tips på tidskrift/webplats där man kan få _insiktsfull och påläst_ kritik av film som ligger utanför mittfåran?

mvh
Örnie
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Jag tycker att den var lite för fånig. Speciellt de asiatiska typerna. De var totalt överlägsna trots att deras fighting-teknik var rent urusel!

Nej, ska man blanda hong-kong action med fantasy får man åtminstone göra sig besväret att hitta någon som kan fightas ordentligt!

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Winston

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
32
Location
Umeå
Den sög som satan!!!! Fula jävla kungfu film med söta drakar och alldeles för värdelösa skådespelare!!!!!
Den förra var alldeles på gränsen den nya har passerat för länge sedan.

In the end, everything is a gag.
Charlie Chaplin
 
Top