Nekromanti --Dragon-Lance->

MelTheSorceress

Veteran
Joined
29 Apr 2001
Messages
3
Location
Kopparberg, Sverige
Alla som läst Dragon Lance: Raistlin var bäst!
Tasslehoff (kendern) var roligast.
Så, då var det sagt.
Margaret Wies och Tracy Hickman är bäst.
(Jag läste böckerna på engelska, så det så...)

Melanie The Sorceress

Melanie The Sorceress
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Om du gillar dem så läs "Dödens port" av de. De har gjort en hel ny värld(ar). De fyra första är översatta till svenska men inte de tre sista. Dock verkar det inte vara ett problem för dig eftersom du läser på eng.

/[color:green]Han</font color=green> som snart ska börja på de engelska böckerna.
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
De har också gjort "The Darksword Triologi". Lyckliga slut ska man inte alltid räkna med.
Annars finns det också Terry Goodkins "Wizard's rules" böckerna.
Fördelen med att läsa de engelska böckerna:
1. De är billigara
2. De är inte delade i två som de svenska varianterna oftast är (vilket igen gör dem billigare).
Har du något antikvariat i närheten blir det ännu billigare.



Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule
 

Sharaton

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
21
Location
Uppsala
Jag skulle vilja läsa hela serien men tyvvär så har biblioteket enbart den FEMTE delen i serien på engelska men dem fyra första på svenska. De två sista lyser med sin frånvaro. Grrr.. att dom inte kan bestämma sig.

\Sharaton
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
plus att man slipper dålig översättning

---------
-Netfeed-
---------
Fight for the future
---------
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
http://www.stacken.kth.se/~maxz/survival/rhr07_1.html Tack, den hade jag glömt.
Åke Rosenius beskriver situationen perfekt, om ni kollar denna länk.

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Nja lite övervåld från Kaz, är aldrig fel det heller!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Har bara läst dem två första, och på svenska, men de är bra. Och han heter Tofsing Taggfot på svenska. Raistlin har inte bytt namn.

Så var det sagt.

// Douggie
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
993
Location
Bureå
Draklansar och Eddings

Jag började läsa en Dragonlance trilogi en gång på den tiden då jag fortfarande gick i gymnasiet och umgicks med en D&D älskare. Han hade vurmat för böckerna i månader, och till slut tog jag mig an dem.
Inte så roligt.
Inte så bra.
Rätt så dåligt faktiskt.
Om jag har rätt pejl på det så var det Weis & Hickmans första trilogi. Jag lyckades ungefär tragla mig igenom första boken, sen la jag av. Det gick inte. Sämre fantasy än så har jag svårt att hitta. Möjligtvis allt Eddings skrivit efter Belgariaden...

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

evilUtter

Veteran
Joined
4 Jul 2000
Messages
4
Re: Draklansar och Eddings

Håller verkligen inte med, dragonlance är det bästa jag någonsin läst. Chronicles är bäst, men även legends är oerhört bra, fortsättningen på chronicles (summerflame) förstör dock en hel del
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Draklansar och Eddings

dragonlance är lät läst ny börjar fantasy som eddings men det går att läsa även om man är van fantasy läsare :)
deathgate cycle(den heter väl så va?) är däremot en bättre production av dessa två författare(hrm ja jo förfatare och författarinna egentligen).


---------
-Netfeed-
---------
Fight for the future
---------
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Draklansar och Eddings

jag tycker ändå att Dragonlance höjer sig skyhögt över den mesta andra Dungeons and Dragons-litteraturern som TSR bajsade ur sig - det säger kanske mer om D&D-litteraturen än om Dragonlance, men i alla fall. Så länge man kan stå ut med D&D-referenserna och att Krynn består av ett fullkomligt lapptäcke av fantasyklichéer helt utan innebördes logik är Dragonlance faktiskt riktigt roande.

Och ja, Raistlin är cool.

Ridijeck
som inte tror att någon kommer att läsa detta
 
Top